به گزارش ایرنا، عباس ذاکریان روز شنبه درهمایش روز ملی هوای پاک در سالن همایش های شهرداری قم افزود: آمارها نشان می دهد حجم استفاده از خودروهای شخصی و موتورسیکلت که تا هشت برابر یک خودرو آلودگی تولید می کند طی سال های اخیر در قم بسیار افزایش یافته و اگر این مساله کنترل نشود در آینده نه چندان دور با مشکل آلودگی هوای شدید شهر مواجه خواهیم شد.
وی بیان کرد: به ازای پیمایش هر یک کیلومتر موتورسیکلت کاربراتوری، 15 گرم آلایندگی وارد هوا می شود که این میزان با وجود پیمایش زیاد موتور سیکلت ها در سطح شهر قم بسیار قابل توجه است.
وی ادامه داد: میزان آلایندگی موتور سیکلتها بسیار زیاد است و اگر فکری برای آن نشود معلوم نیست چه بر سر هوای قم خواهد آمد.
ذاکریان گفت: اگر کارخانه های ساخت موتورسیکلت که بسیاری از آنها در قم مستقر هستند طی 10 سال، به سمت ساخت موتورسیکلت های برقی روی آورند، میزان آلایندگی این وسیله نقلیه در سطح شهر قم بسیار کاهش می یابد.
وی بیان کرد: همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درقم در دستورکار است و هم اکنون متوسط عمر هر تاکسی در این شهر حدود پنج سال می باشد که رقم خوبی است.
وی ادامه داد: اما در مساله نوسازی اتوبوس ها وضعیت خوبی نداریم و برای نوسازی این ناوگان که بسیاری از آن ها فرسوده و با آلایندگی بالا هستند به اعتبارات زیادی نیاز داریم که از عهده شهرداری خارج است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: به طور متوسط برای خرید هر اتوبوس با استانداردهای روز دنیا به یک و نیم میلیارد تومان اعتبار نیاز است که حتی اگر نیمی از این رقم هم از محل اعتبارات دولتی تامین شود بازهم تامین 750 میلیون تومان برای هر اتوبوس توسط شهرداری رقم کلانی است.
وی افزود: بحث خودرو محوری در طراحی شهرها صحیح نیست و ما در قم به دنبال ترویج فرهنگ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، توسعه پیاده روها و همچنین استفاده از دوچرخه هستیم.
وی ادامه داد: اجرای طرح سه شنبه های بدون خودرو در شهر قم با همکاری مسئولان و مردم اقدام دیگری است که در این خصوص باید انجام شود.
همایش گرامیداشت روز ملی هوای پاک در قم به مناسبت 29 دی ماه با شعار «هوای پاک، مسئولان، مردم» برگزار شد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.