سرهنگ پاسدار علی دستوری روز سه شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که برای کمک به کشاورزان در روستاهای استان توسط بسیج سازندگی و مجموعه های جهادی سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) انجام می شود، ایجاد زیرساخت های لازم برای کشاورزی می باشد که در این رابطه کمک به تامین آب مورد نیاز کشاورزان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
وی بیان کرد: احیا قنوات و لایه روبی انهار که نقش مهمی در تامین آب مورد استفاده کشاورزان دارد، در دستور کار بسیج سازندگی استان است تا آب از بالا دست با کمترین هدر رفت به مزرعه کشاورزان وارد شود.
وی ادامه داد: فعالیت هایی برای اصلاح سیستم های آبیاری و تشویق کشاورزان به استفاده از روش های نوین کشت با همکاری دستگاه های مرتبط همچون جهاد کشاورزی نیز در دستور کار جهاد سازندگی استان قرار دارد.
دستوری گفت: طرح «بسیج همگام با کشاورز» نیز توسط بسیج جامعه مهندسین کشاورزی و بسیج سازندگی استان دنبال می شود که در آن کشاورزان مناطق هدف با روش های علمی افزایش کمی و کیفی محصولات تولیدی خود آشنا می شوند.
وی افزود: بسیج سازندگی با همکاری خیران، اولویت برنامه های خود را در کمک به رفع محرومیت از مناطق روستایی استان قرار داده است و در این زمینه کمک به کشاورزان روستایی برای توسعه کسب و کارشان می تواند نقش موثری در بهبود معیشت مردم آن مناطق داشته باشد.
بیش از سه هزار جهادگر بسیجی در قالب 75 گروه جهادی به صورت داوطلبانه در فعالیت های بسیج سازندگی استان قم، حضور دارند.
بسیج سازندگی استان قم دارای 33 گروه جهادی از میان طلبه های حوزه های علمیه، 22 گروه جهادی از میان دانشجویان دانشگاه های استان و 20 گروه جهادی از بین داوطلبان حوزه های مساجد و محلات قم است.
محرومیت زدایی و انجام طرح های عام المنفعه از اهداف بسیج سازندگی است که در اردیبهشت ماه سال 1379 به فرمان رهبر معظم انقلاب، تشکیل شد.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.