به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمی نیا یکشنبه شب در حاشیه بازدید از کلاس های نهضت سوادآموزی مردان در شهر قم در گفت وگو با ایرنا افزود: در سال جاری تاکنون تعداد یک هزار و 507 تَن از مردان گروه سنی 10 تا 49 سال، در 126 کلاس زیر پوشش برنامه ها و طرح های نهضت سوادآموزی این استان قرارگرفته اند.
وی گفت: در حال حاضر 560 کلاس سوادآموزی در استان فعال است که از این تعداد 369 کلاس ویژه دوره مقدماتی (دوره اول ابتدایی)، 132 کلاس ویژه دوره انتقال (دوره دوم ابتدایی) و 59 کلاس ویژه دوره تحکیم سواد است.
وی گفت: قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی حدود 64 درصد از جمعیت مردان ساکن قم از نعمت سواد بهره مند بودند که خوشبختانه درصد باسوادی مردان در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به حدود93 درصد افزایش یافته است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش قم خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی 47 درصد جمعیت بالاتر از شش سال قم باسواد بودند که این رقم در حال حاضر به 91 درصد رسیده است.
وی با بیان اینکه اکنون در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز 97 در صد جمعیت قم باسواد هستند، گفت: در این استان تعداد زنان باسواد از 34 درصد به 87 درصد، جمعیت باسواد شهری از 53 درصد به 90 درصد و جمعیت باسواد روستایی از 30 درصد به 80 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان این که آموزش بی سوادان رایگان انجام می شود، اظهار کرد: افراد بالای 49 سال نیز می توانند به صورت حضوری و یا غیرحضوری از امکانات این معاونت برای بهره مند شدن از نعمت سواد استفاده کنند.
قاسمی نیا با تاکید بر ارتقای سطح سوادآموزان در زمینه های گوناگون از جمله مهارت های لازم زندگی افزود: توجه به گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تقویت مهارت های خواندن و نوشتن در بین سوادآموزان ضروری و لازم است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش قم در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: سطح سواد و دانش مردان در پیشرفت و رونق تولید و چرخ اقتصاد کشور و جامعه نقش مهم و بسزایی دارد.
وی افزود: نقش پدران و مردان در تربیت فرزندان صالح و مفید برای جامعه و به عنوان رکنی از ارکان اصلی و قوام خانواده بر کسی پوشیده نیست و در رسیدن به سعادت و پیشرفت معنوی و مادی فرزندان کمک شایانی می توانند داشته باشند.
وی ادامه داد: آموزش و توانمندافزایی مردان و تلاش برای ارتقای سطح سواد و دانش آنها با توجه به مسئولیت و جایگاهی که در خانواده و اجتماع دارند، در رونق تولید و فعال بودن چرخ اقتصادی کشور اثرگذار است.
قاسمی نیا با بیان اینکه باید مساله کم سوادی و بی سوادی را به عنوان یک آسیب اجتماعی باور کنیم، تاکید کرد: با خِرَد جمعی و با اجماع استانی باید بیش از گذشته به این مساله مهم توجه کنیم و در این مساله نیازمند فرهنگ سازی هستیم.
وی به اجرای طرح اِنسداد مبادی بی سوادی اشاره و اظهار کرد: در این طرح کودکان لازم التعلیم را با همکاری نهادهای مرتبط شناسایی و زمینه تحصیل آنها را فراهم می کنیم تا در آینده به تعداد جمعیت بی سواد کشور افزوده نشود.
وی مشارکت در سوادآموزی را وظیفه همگانی برشمرد و خاطرنشان کرد: حتی کودکان و نوجوانان غیرایرانی نیز برای آموزش سواد در این زمینه شناسایی می شوند و تحت آموزش قرار می گیرند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش قم، توجه به مساله «تحکیم سواد» و جلوگیری از بازگشت به بی سوادی در سوادآموزان را یک مساله فرا استانی دانست و خواستار حمایت های کلان ملی در این زمینه شد.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.