به گزارش ایرنا ، هیات وزیران چهارشنبه 12 دی ماه به «بهرام سرمست» به عنوان استاندار جدید قم رای اعتماد داد.
وی زاده بناب از شهرهای جنوبی استان آذربایجان شرقی و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی است که مسئولیت مدیرکل سیاسی وزارت کشور را در کارنامه خود دارد. وی پیش از این و در دولت یازدهم مسئولیت مدیرکلی سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران را برعهده داشته است.

** اجرای پروژه ها بدون پیوست فرهنگی و زیست محیطی ممنوع
سرمست در جلسه معارفه خود به نکته مهمی اشاره کرد و گفت: برخی پروژه ها در قم بدون داشتن پیوست فرهنگی و زیست محیطی و بدون توجیه علمی بوده است و لازم است که تمام طرح های اجرایی دارای پیوست فرهنگی و زیست محیطی باشد.
وی ادامه داد: اصل انجام پروژه های عمرانی از طول عمر مجریان آن طرح ها بیشتر است که این یک نقص در مدیریت کشور است و باید طرح هایی که کلنگ زده می شود دارای کار کارشناسی و برنامه عملیاتی باشد.
وی گفت: طرح های مهم و بزرگی در قم آغاز شده است که برخی هیچگونه توجیه علمی ندارد ،لذا باید در طراحی پروژه ها کار کارشناسی در اولویت باشد.

* فراهم آوردن زیرساخت های گردشگری اولویتی مهم در قم
سرمست، قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان و فراهم کردن زیرساخت های گردشگری مذهبی را دو اولویت مهم قم دانست و اظهار داشت: گردشگری مذهبی قم با میزبانی سالانه از 24 میلیون زائر از جمله ظرفیت هایی است که باید در برنامه ریزی های توسعه ای استان مورد توجه قرار گیرد.

** همراهی همه گروه ها و جناح های سیاسی برای آبادانی قم
سرمست کمک به رفع مشکلات،تلاش برای آبادانی و پیشرفت قم را از جمله اهداف خود ذکر کرد و گفت: برای توسعه و پیشرفت استان نیازمند همراهی و همکاری تمام مدیران استانی و ملی قم هستیم.وی استفاده از تمام ظرفیت های اجتماعی و جناح های مختلف سیاسی استان را مورد تاکید قرار داد و گفت: هنر یک مدیر اجرایی، استفاده از ظرفیت های موجود در عمل برای گره گشایی مشکلات کشور است.

** مردم منتظر اقدامات عملی مسئولان
وی گفت: مردم بین اصولگرا و اصلاح طلب و بین دولت و نظام هیچگونه تفاوتی قائل نیستند و مسئولان باید با خدمت شبانه روزی رضایت آنان را در صدر اولویت های خود قرار دهند.

** صادرات قم در زمینه تولید نرم افزارهای اسلامی
سرمست در جلسه توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی نیز به جایگاه دینی و فرهنگی استان قم اشاره و خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه و آموزش و پرورش پیشینه علمی و ظرفیت های بسیار خوبی در این راستا دارند که باید به آنها توجه شود.
وی افزود: در زمینه تولید نرم افزارهای اسلامی و تولید محتوای دینی،‌ قم باید به یک شهر تاثیرگذار در سطح جهانی تبدیل شده و زمینه صادرات محصولات از این شهر فراهم شود.

** شهرک چاپ و نشر قم فعال شود
استاندار قم در آیین گشایش دومین نمایشگاه تخصصی کودک و نوجوان قم گفت: شهرک چاپ و نشر این استان با توجه به ظرفیت های بسیار مناسب در این حوزه باید فعال شود و می تواند به صنعت چاپ و نشر استان هرچه بیشتر رونق ببخشد.
سرمست افزود: قم به عنوان شهر حوزه و مرجعیت و دومین پایگاه چاپ و نشر کتاب کشور، ظرفیت ها و توانمندی های بسیاری در این حوزه دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی بر ضرورت صادرات محصولات فرهنگی از استان قم و توسعه علم سودمند در سراسر جهان تاکید کرد و گفت: تکمیل و راه اندازی نمایشگاه دائمی بین المللی و اختصاص بخشی از آن به عرضه کتاب، می تواند در تجاری سازی و تولید ثروت در حوزه کتاب موثر باشد.

**قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان اولویت اصلی توسعه استان
استاندار قم در جلسه بررسی وضعیت قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان با اشاره به ضرورت ارتقاء خطوط حمل و نقل ریلی اظهار داشت: این پروژه از اولویت های اصلی توسعه ای استان است.
سرمست با اشاره به اجرای این خط ریلی به عنوان یکی از طرح های مهم ملی، افزود: این قطار به دلیل موقعیت راهبردی نقش قابل توجهی در بهبود زیرساخت های حمل و نقل و رونق گردشگری در قم دارد.
وی گردشگری زیارتی را اولویت توسعه اقتصادی قم دانست و گفت: زیرساخت های استان باید متناسب به جایگاه و موقعیتش ارتقا یابد که احداث این قطار سریع السیر نقش مهمی در ارتقای این زیرساخت ها دارد.
سرمست، خاطرنشان کرد: مدیران استانی باید نگاه عملیاتی به طرح های عمرانی داشته باشند و اجرایی شدن این طرح ها در زمان تعیین شده را با جدیت پیگیری کنند.
استاندار قم همچنین افزایش ظرفیت قطارهای مسافربری از قم را مورد تاکید قرار داد وگفت: در راستای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل ریلی نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه هستیم.
طرح احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان یکی از استثنایی ترین طرح های راه در استان قم است، که در زمان 40 دقیقه مسافران را از قم به ایستگاه راه آهن مرکزی تهران منتقل می کند.
این طرح از مصوبه های سفر کاروان دولت یازدهم به قم است که با سرمایه گذاری 5.2 میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر در حال احداث می باشد؛ طرح فوق سال گذشته با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن قم آغاز شد.
مسیر قم به اصفهان حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مسیر قم به تهران در مرحله تجهیز کارگاه است.

** لزوم توسعه گردشگری سلامت درقم
استاندار قم همچنین در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و برخی معاونان این دانشگاه، با اشاره به موقعیت قم به لحاظ زائرپذیری و واقع شدن در مرکز کشور، بر ضرورت تلاش دستگاه های دولتی برای توسعه گردشگری سلامت در استان تاکید کرد.
سرمست با بیان اینکه چشم انداز استان به لحاظ برنامه ریزی در امر سلامت باید مشخص باشد افزود: توسعه‌ گردشگری سلامت به لحاظ موقعیت استان قم در بحث زائرپذیری از اهمیت ویژه ای در راستای ارزآوری برخوردار است.
وی با یادآوری آمار تصادفات محورهای مواصلاتی این استان، بیان داشت:‌ این مسئله به حجم ماموریت های مسئولان درمانی قم افزوده است که باید با برجسته سازی خدمات قابل ارائه به هموطنان، زمینه ی جذب اعتبارات ملی برای ارتقای امدادرسانی به حادثه دیدگان در محورهای مواصلاتی قم فراهم شود.

** قم در حوزه نماز زبانزد است
استاندار قم در جلسه شورای اقامه نماز قم نیز گفت: در طول 40 سال گذشته فعالیت های تبلیغی زیادی در راستای ترویج و تبیین فرهنگ نماز در جامعه صورت گرفته که باید نقاط ضعف و قوت این اقدام ها احصا شود و آسیب شناسی های لازم در مورد آنها صورت گیرد.
سرمست اظهار داشت: بیشتر این تبلیغات به شکل مستقیم و از طریق سخنرانی انجام شده ولی باید با بهره گیری از زبان هنر؛ روش های نوآورانه، ابداعی و خلاقانه ای را برای اشاعه این فرهنگ در میان نسل جوان به کار بگیریم.
وی همچنین با ضروری خواندن توجه به شیوه های ایجابی و پرهیز از روش های سلبی برای هدایت جامعه به سمت نماز بیان داشت: دستگاه های اجرایی که در موضوع نماز اهتمام خاصی دارند، تشویق شوند.
سرمست‌ تصریح کرد: قم باید در حوزه نماز زبانزد و الگوی سایر استان های کشور باشد و در این زمینه سامان دهی نمازخانه های بین راهی در دستور کار قرار گیرد.

**مبارزه با مواد مخدر باید مردمی شود
استاندار قم همچنین در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گفت: برای موفقیت هرچه بیشتر در عرصه مبارزه با مواد مخدر، باید برنامه ها و اقدام ها در این حوزه مردمی و اجتماعی شود.
سرمست افزود: اقدام های انجام گرفته برای مقابله با این بلای خانمانسوز در استان به نسبت مناسب و قابل دفاع است، اما در نهایت باید آثار و نتایج اقدام ها را مورد بررسی قرار دهیم.
وی با اشاره به آسیب اعتیاد در میان دانش آموزان، بر ضرورت انتخاب درست جامعه هدف تاکید کرد و گفت: آموزش های ارائه شده در عرصه مواد مخدر، نیازمند سنجش اثربخشی است و باید میزان کارآیی و اثرگذار بودن آموزش ها را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم.
6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.