به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، افزود: از سال 42 که انقلاب آغاز شد، رژیم شاه سعی کرد به هر وسیله ای انقلابیون را ساکت کند، اما امام راحل هیچ وقت دست از مبارزه برنداشت و رژیم هم نتوانست امام و انقلاب را کنار بزند.
آیت الله نوری همدانی اضافه کرد: روز 17 دی سال 56 مقاله توهین آمیزی علیه امام به قلم احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات چاپ شد؛ وقتی این روزنامه به قم رسید، بنده از فضلا و اساتید بزرگ حوزه دعوت کردم تا در منزل من جمع شوند، زیرا نمی توانستیم در برابر چنین توهینی ساکت باشیم.
وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم در اعتراض به این اقدام درس و حوزه تعطیل شود و روز 19 دی مردم در منزل بنده جمع شدند که جمعیت زیادی بود.
وی ادامه داد: آن روز در سخنرانی به آیه 17 سوره رعد که محتوایی غنی و جالب دارد، اشاره و امام را به آب و دشمن را به کف روی آب تشبیه کردم.
این مرجع تقلید بیان کرد: روز 19 دی با سیل جمعیت حرکت کردیم، وقتی به چهارراه بیمارستان رسیدیم ایادی شاه ما را به گلوله بستند که عده ای شهید، زخمی و دستگیر شدند؛ من را هم دستگیر و فردای آن روز به شهر خلخال تبعید کردند.
وی ادامه داد: این قیام در قم به اندازه ای با عظمت بود که در تمام شهرها یکی پس از دیگری حرکت آغاز شد.
وی گفت: زمانی که امام خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب به قم تشریف آوردند، اول به منزل ما آمدند و فرمودند چون انقلاب از اینجا آغاز شد.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر این که روز 19 دی را باید گرامی داشت، گفت: این روز در تاریخ انقلاب از ایام الله بسیار مهم است و همین حرکت های عظیم در شهرها انجام شد تا انقلاب به ثمر نشست.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.