مهدی فراهانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: 2 تن از این افراد جان باخته، 16 تَن در محل حادثه به صورت سرپایی درمان و 2 تَن دیگر نیز برای ادامه روند درمان به بیمارستان منتقل شده اند.
وی با اشاره به حادثه فوت 2 تَن، گفت: به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی(بخاری) آقا حدود 40 ساله و خانم حدود 35 ساله در یکی از روستاهای بخش کهک قم با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند و جان خود از دست دادند.
فراهانی با بیان این که سال گذشته، 139 تَن در قم با گاز مونوکسیدکربن مسموم شدند، بیان کرد: از این تعداد هشت تَن جان خود را از دست دادند و 131 تَن نیز دچار کاهش سطح هوشیاری با درجه های مختلف شدند.
وی ادامه داد: 75 تَن از بیماران برای تکمیل روند درمانی به بیمارستان منتقل و 56 تَن نیز در محل حادثه توسط اورژانس 115 به صورت سرپایی درمان شدند.
وی با اشاره به این که بیشترین موارد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مربوط به وسایل گرمایش خانگی است، گفت: ذغال سنگ و پیک نیک از دیگر مواردی است که عدم رعایت اصول ایمنی در هنگام استفاده منجر به مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن می شود.
سخنگوی اورژانس 115 قم خاطرنشان کرد: یک مورد از فوتی های سال گذشته مربوط به استفاده از گاز پیک نیک برای گرم کردن فضای داخل کابین خودرو بود.
وی گفت: ریشه مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، عدم رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایل گرمایشی غیرمتعارف برای گرم کردن فضاست.
وی افزود: افرادی که در بخش ها و روستاهای استان همچنان از ذغال چوب و کودهای حیوانی برای گرم کردن استفاده می کنند باید موارد ایمنی را رعایت نمایند و در محیط بسته از این مواد استفاده نکنند.
فراهانی گفت: اگر لوله بخاری گرم باشد یعنی مواد سوختی درست عمل می کند و اگر سرد باشد ناشی از ناقص سوختن مواد، و خطرناک است که باید مبادی ورودی و خروجی لوله بخاری چک شود.
وی افزود: در این هنگام باید از مسدود نبودن مبادی ورودی و خروجی لوله بخاری اطمینان حاصل شود که یکی از مهمترین موارد مسدود شدن، آشیانه گزینی پرنده ها روی لوله بخاری و آبگرمکن می باشد.
به گفته وی، روشن ماندن طولانی مدت خودرو در فضای بسته مانند پارکینگ های مسقف نیز از دیگر مواردی است که منجر به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن می شود.
فراهانی با اشاره به این که رساندن اکسیژن به فرد مسموم مهم ترین اقدام است، گفت: باید فرد را از محل آلودگی دور نمود و ضمن تماس با مرکز اورژانس 115 اطلاعات صحیحی از نشانی محل حادثه ارائه نمود.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.