به گزارش ایرنا ، برگزاری همایش «تقنین در جمهوری اسلامی» ، مرمت 17 کاروانسرای تاریخی ، تاکید فرماندار قم بر افزایش نیافتن قیمت نان ، برگزاری جلسه شورای فرهنگ عمومی و تاکید بر حجاب و عفاف دراین شهر و مسمومیت منجر به فوت دوتن در بخش کهک قم بر اثر گاز مونواکسید کربن از دیگر رویدادهای هفته دوم دی ماه در قم بوده است.

**انتخاب استاندار قم
پس از 54 روز از کناره گیری سید مهدی صادقی استاندار بازنشسته قم ، هیات دولت بالاخره در تاریخ 12 دی ماه بهرام سرمست را به سکانداری این استان انتخاب کرد.
سرمست متولد بناب و دانش آموخته دکترای علوم سیاسی است که مسئولیت مدیرکل سیاسی وزارت کشور را در کارنامه خود دارد. وی پیش از این و در دولت یازدهم مسئولیت مدیرکلی سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران را برعهده داشته است.
مدیرکل سیاسی و انتظامی استانداری آذربایجان شرقی، ‌سرپرست فرمانداری تبریز ، ریاست اداره دانش آموختگان و مدیریت پژوهش دانشگاه پیام نور، عضو هیات علمی و تدریس در دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس نیز از جمله سوابق مدیریتی و علمی وی به شمار می آید.

** 20 درصد مدارس قم سامانه گرمایشی استاندارد ندارد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم هفته گذشته به ایرنا گفت: 20 درصد مدارس این استان فاقد سامانه گرمایشی استاندارد است و حتی در برخی مدارس بنا به ضرورت در روزهای سرد سال از بخاری نفتی استفاده می شود.
محسن پورگلیان افزود: از سال 92 تاکنون اعتبار ویژه ای برای استانداردسازی سالانه سامانه های گرمایشی مدارس تخصیص داده می شود و تمام فضاهایی که از 15 سال پیش ساخته شده، مجهز به سامانه گرمایش مرکزی یا شوفاژ است.
وی اضافه کرد: سامانه گرمایشی موجود در 60 درصد مدارس قم ایمن است و در حدود 20 درصد از مدارس فرسوده شده است و سامانه های غیرایمن به جای آن استفاده می شود و نیاز به بازسازی دارد.

**مشکل پارکینگ و نهضت پارکینگ سازی درقم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم، هفته گذشته در نشست خبری خود یکی از مشکلات جدی قم را مشکل پارکینگ ذکر کرد و گفت: در سال 98 نهضت ساخت پارکینگ های با ظرفیت 200 تا 300 خودرو در شهر قم اجرایی می شود که بخش زیادی از مشکل ترافیکی هسته مرکزی را برطرف می کند.
قم سالانه پذیرای 25 میلیون زائر از نقاط مختلف کشور و خارج از کشور می باشد.
محمود مسگری افزود: چند مجموعه پارکینگ متمرکز در ماه های آینده از جمله یک پارکینگ با ظرفیت 400 خودرو افتتاح می شود. وی نبود پارکینگ و نبود فضای سبز را دو چالش مهم بافت های تاریخی و فرسوده قم دانست و گفت: به دلیل کمبود زیرساخت های رفاهی مناطق تاریخی قم شاهد مهاجرت افراد بومی از این مناطق و جایگزینی آنها توسط افراد غیربومی از اتباع خارجی می باشد که این موضوع مشکلات بافت تاریخی استان را تشدید کرده است.

** برگزاری یازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین
یازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وعلمای بلاد روز چهارشنبه هفته گذشته با برگزاری کمیسیون های داخلی آغاز و روز پنجشنبه با حضور شخصیت های دینی و مذهبی ادامه یافت. دراین اجلاس آیات سید احمد خاتمی ، محمد یزدی ، اعرافی ، حسینی بوشهری و حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران از جمله سخنرانان آن بودند.

** برگزاری همایش تقنین در جمهوری اسلامی
همایش «تقنین در جمهوری اسلامی» پیرامون بررسی عملکرد مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز پنجشنبه گذشته با حضور شماری از مسئولان، در دانشگاه مفید قم برگزار ‌شد.
حجت الاسلام والسلمین انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران از جمله سخنرانان این همایش بودند.

** اکران فیلم های جشنواره عمار در قم
مسئول روابط عمومی جشنواره مردمی فیلم عمار قم هفته گذشته اظهار داشت: فیلم های برگزیده نهمین جشنواره عمار کشور در قالب فیلم بلند، کوتاه، مستند و انیمیشن در 600 نقطه این استان از 12 دی ماه آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد.
محسن زارعی به ایرنا گفت: آثار برگزیده نهمین جشنواره فیلم عمار در مسجدها، مدارس، دانشگاه ها، بیمارستان ها و ندامتگاه ها متناسب با مخاطبان خود انتخاب و به نمایش در می آید. وی مردمی بودن را ویژگی مهم جشنواره فیلم عمار دانست و افزود: سینما عمار فرصتی برای تولید محتوای تصویری در قالبهای مختلف توسط مردم و با زبان مردم است به همین دلیل تولیدات جشنواره عمار دارای اثرگذاری بیشتری می باشد.
وی قم را یکی از استان های سرآمد کشور در این جشنواره دانست و تاکید کرد: پارسال قم رتبه سوم کشوری از نظر ارسال آثاری به این جشنواره را داشته است و امسال رده دوم را کسب کرده است.

** مرمت 17 کاروانسرای تاریخی قم
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم هفته گذشته گفت: مرمت اضطراری آثار تاریخی این استان از جمله کاروانسراها با فوریت در دستور کار قرار گرفته است. شاهین ایل بیگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وظیفه مهم میراث فرهنگی، حراست از آثار کهن است که در این راستا مرمت اضطراری کاروانسراهای در معرض تخریب در اولویت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تمام 17 کاروانسرای موجود در این استان نیازمند مرمت می باشد، اظهار داشت: برخی بناهای تاریخی و کاروانسراهای استان از جمله آثار فاخر تاریخی در کشور است ولی در سال های گذشته به دلیل مهجور ماندن و تخصیص نیافتن اعتبار، برخی از این کاروانسراها در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: میزان آسیب دیدگی کاروانسراهایی که از نظر جغرافیایی کمتر در معرض دید می باشد بسیار بالاست و این موجب شد تا مرمت این آثار با فوریت در دستور کار قرار گیرد.

** نان در قم گران نمی شود
فرماندار قم هفته گذشته به ایرنا گفت: با وجود درخواست برخی از نانوایان مبنی برافزایش نرخ نان، دلیلی برای عملی شدن این مساله وجود ندارد. رضا سیار درخصوص احتمال افزایش قیمت نان در آینده با رد قاطع این مساله بیان داشت: نانوایی ها ممکن است که مطالبه و خواسته ای را برای این افزایش داشته باشند، ولی با توجه به تغییر پیدا نکردن قیمت نهاده ها و عوامل تولید این کالای مصرفی در مقایسه با سال گذشته، امیدواریم با کاهش نرخ تورم هیچگاه شاهد بالارفتن قیمت نان نباشیم.

**مطالبه جدی مردم، بهبود وضعیت حجاب درقم
مدیرکل فرهنگ و ارشاد قم هفته گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی این استان با اشاره به بروز برخی بدحجابی ها دراین شهر مقدس گفت: مطالبه جدی مردم بهبود وضعیت حجاب و عفاف درقم می باشد.
سید موسی حسینی کاشانی افزود: متأسفانه بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی در قم در حال سرعت گرفتن است، از این رو دستگاه های اجرایی باید برای انجام وظایف و تکالیف خود در عرصه عفاف و حجاب تلاش بیشتری داشته باشند.
وی همچنین طرح «پارسا» برای بهره مندی از ظرفیت های مردمی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در استان قم را مورد توجه قرار داد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح که توسط برخی از روحانیون و کارشناسان فعال در حوزه عفاف و حجاب تدوین شده است، بتوانیم بخش عمده ای از مشکلات در این عرصه را برطرف کنیم.

** شروع سرما و مسمومیت براثر گاز مونواکسید کربن
سخنگوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم هفته گذشته گفت: 2 تن براثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن در بخش کهک این استان جان خود را از دست دادند.
مهدی فراهانی در گفت و گویی افزود: دراین حادثه 2 تن، آقا(حدود 40 ساله) و خانم(حدود 35 ساله) قبل از رسیدن اورژانس براثر مسمومیت با گاز مونواکسید کربن فوت کردند. وی اظهار داشت: در محل فوت این 2 تن نشانه هایی از عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی(بخاری) به چشم می خورد که به ظاهر، همین موضوع می تواند دلیل برمسمومیت با گاز کشنده مونواکسید کربن باشد.
6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.