به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری روز پنجشنبه درهمایش«تقنین درجمهوری اسلامی» در تالار اصلی دانشگاه مفید قم افزود: زندگی، افکار و شیوه های مدیریت و اقدامات شخصیت هایی مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی که فرزند حوزه بودند باید تدریس شود تا افراد برجسته ای مانند امام راحل و شهیدان مطهری و بهشتی تربیت شود.
وی با بیان اینکه با کمال تاسف شاهد هجمه بسیار سنگین برای تخریب نظام، امام راحل و شخصیت های نظام هستیم گفت: همچنان تخریب چهره های شاخص روحانیت و انقلاب که نقطه های اعتماد تاریخی ملت ما بودند مانند آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه دارد و مایه تاسف است که در حوزه علمیه برخی از این جریانات نیز دیده می شود.
وی ادامه داد: با وجود گذشت 2 سال از رحلت آن مرد بزرگ، تخریب گران نیز بیکار نیستند و با همتی مضاعف کار خود را ادامه می دهند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به خدمات و اثرات وجودی آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: در منظومه فکری امام راحل و نگاه ایشان به رسالت و مسئولیت دین در اداره جامعه از آغاز به ویژه پس از استقرار نظام اسلامی این دغدغه را داشتند که اسلام در نگاه های محدود، متوقف شود و اسلام به عدم کارایی در اداره جامعه متهم نشود و در این مسیر امام خود با ابتکارات فراوان، بن بست شکنی های فراوانی را رقم زدند.
وی ادامه داد: اصرار بر احکام اولیه از زاویه تنگ فقهی که پیش از انقلاب، کمتر در میدان عمل و آزمون رسیده بود، بن بستی در اداره کشور و قابلیت اسلام برای اداری جامعه ایجاد شده بود که مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار به دنبال بن بست شکنی در این امور بود که نتیجه آن باعث ایجاد مجمع تشخیص مصلحت نظام توسط امام راحل شد.
انصاری با اشاره به روند قانون گذاری در کشور اظهار داشت: برای ادامه حرکت جمهوری اسلامی اگر متوقف در پوسته های گذشته شویم و انعطاف لازم را در رابطه با احکام اسلام نداشته باشیم نظام و اسلام متهم به ناکارآمدی می شود.
وی گفت: امام به شدت به نظر کارشناسان و متخصصان کشور احترام می گذاشتند و معتقد بودند که فقها باید بر نظر کارشناسان برای شناخت و تعیین مصداق موضوع توجه کنند.
وی اظهار داشت: امام خمینی(ره)، مصلحت نظام را از امور مهم می دانستند که عدم توجه به آن موجب شکست اسلامی می شود و با تاکید ایشان مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شد.
انصاری گفت: با تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نقص قانون گذاری درکشور برطرف و از طرفی به دلیل تغییر چهار ساله مسئولان در کشور موجب ناپایداری قوانین کشور بود که تعیین سیاست های کلی نظام به منظور ایجاد ثبات در قوانین کشور به عهده مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشته شد.
وی با بیان اینکه در قانون اساسی سه کارکرد برای مجمع در نظر گرفته شده است اظهار داشت: بن بست شکنی در امور اختلافی بر اساس مصلحت کشور و نظام، مستشار عالی نهاد رهبری برای تعیین سیاست های کلی نظام و حل معضلات نظام که از طریق عادی قابل حل نیست از جمله کارکردهای مهم مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
وی بیان کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را باید به نوعی موسس مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست چرا که پیگیری های ایشان از امام راحل منجر به تاسیس مجمع شد و از همان ابتدا نیز عضویت مجمع درآمدند.
وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوران مدیریتی آیت الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه شایسته استقرار و تثبیت شد اظهار داشت: 37 عنوان سیاست کلی در طول دوران ریاست مرحوم آیت الله هاشمی بر مجمع تصویب شده است که سیاست های راهگشا در موضوعات مختلف است که سند چشم انداز، سیاست های کلی اصل 44، سیاست های اقتصادی مقاومتی، سیاست های جمعیت و محیط زیست از جمله این سیاست گذاری های کلان است.
وی ادامه داد: در دوره ریاست آن مرحوم ، مجمع تشخیص مصلحت نظام حدود 200 مورد اختلاف میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را مورد بررسی قرار داده که از این تعداد مجمع در 40 مورد نظر شورای نگهبان و در باقی موارد نظر مجلس شورای اسلامی را تایید کرده است.
انصاری با اشاره به برخی شبهات پیرامون عملکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: طبق قانون، آئین نامه مجمع تشخیص مصلحت را خود مجمع تصویب می کند و در این آئین نامه آمده است که در موارد اختلاف بین شورا و مجلس، مجمع می تواند در آن ماده و مواد قانونی اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس اگر لازم بود اصلاحی در آن موارد به عمل آورد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب وظیفه خود برای اعمال نظارت بر اجرای سیاست های کلان را به مجمع تشخیص مصلحت نظام تفییض کردند تا مجمع که به عنوان مستشار رهبری در وضع سیاست های کلان، امکان نظارت دقیق تر بر اجرای این سیاست ها را داشته باشد.
انصاری اظهار داشت: وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلان است ولی در مواردی از این سیاست گذاری کلان خارج و به نوعی قانون گذاری تبدیل شده است که باید این روند اصلاح شود.
وی با بیان اینکه شاخص های بالای مدیریتی آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار چشمگیر بوده است اظهار داشت: مطالعه بسیار زیاد، مشورت در موضوعات تخصصی، احترام و اعتماد به نظر کارشناسان دستاه های مختلف، صبر و حوصله بسیار زیاد، میانه وری و اعتدال و حسن تدبیر از جمله ویژگی های شاخص اخلاقی آیت الله هاشمی رفسنجانی بود.
انصاری ادامه داد: به جز یک جلسه که در رابطه با واحدهای نظارتی شورای نگهبان و بودجه آنها بود، که منجر به خروج آیت الله هاشمی رفسنجانی و تعدادی از اعضای مجمع از جلسه شد، تمام جلسات مجمع در کمال آرامش و درایت برگزار شد.
وی صبر آیت الله هاشمی رفسنجانی را بسیار شاخص دانست و ادامه داد: با وجود اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم، آیت الله هاشمی رفسنجانی با صبوری کامل رفتار و با اولویت قرار دادن مصالح مردم و کشور از به حاشیه رفتن مجمع اجتناب کرد.
در این همایش که در آستانه چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد، عملکرد رئیس فقید ادوار اول تا سوم مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در فرایند تقنین در جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.
بررسی فرایند تقنین در جمهوری اسلامی، نقش تعاملی مجمع تشخیص مصلحت نظام و ساختار تقنین کشور از دیگر موضوعات این همایش بود.
این همایش به همت انجمن اندیشه و قلم و دانشگاه مفید قم و با حضور و سخنرانی علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، مجید انصاری از اعضای شاخص مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین حسین مهرپور، حقوقدان برجسته کشور و محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.