شاهین ایل بیگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وظیفه مهم میراث فرهنگی، حراست از آثار کهن است که در این راستا مرمت اضطراری کاروانسراهای در معرض تخریب در اولویت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تمام 17 کاروانسرای موجود در این استان نیازمند مرمت می باشد، اظهار داشت: برخی بناهای تاریخی و کاروانسراهای استان از جمله آثار فاخر تاریخی در کشور است ولی در سال های گذشته به دلیل مهجور ماندن و تخصیص نیافتن اعتبار، برخی از این کاروانسراها در معرض تخریب کامل قرار گرفته است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: میزان آسیب دیدگی کاروانسراهایی که از نظر جغرافیایی کمتر در معرض دید می باشد بسیار بالاست و این موجب شد تا مرمت این آثار با فوریت در دستور کار قرار گیرد.
ایل بیگی با اشاره به موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برای تخصیص اعتبار ویژه مرمت کاروانسراهای تاریخی قم، گفت: مرمت اضطراری کاروانسراهای قم از محل اعتبارات استانی و همچنین اعتبارات ابلاغی سازمان مرکزی برنامه ریزی شده است.
وی با اشاره به آغاز مرمت کاروانسرای طرلاب این استان گفت: این عملیات شامل آواربرداری، پایه چینی سنگی و آجری، اجرای طاق لاپوش و ضربی، بندکشی و همچنین عملیات اجرایی بام است.
وی اعتبار تخصیصی برای مرمت این کاروانسرا را یک میلیاد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی برشمرد و افزود: به دلیل بی توجهی به این بنای تاریخی، بیم تخریب این اثر تاریخی وجود داشت که با پیگیری های زیاد و تخصیص اعتبار، مرمت این کاروانسرا با سرعت در حال انجام است.
بنای اصلی کاروانسرای طرلاب متعلق به دوران سلجوقیان و بخش الحاقی آن مربوط به دوره قاجاریه است که این اثر در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شماره ثبت 8634 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در استان قم حدود 360 اثر تاریخی به ثبت آثار ملی رسیده است.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.