به گزارش ایرنا، قم از جمله مناطق مستعد کشور برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی بر پایه اقتصاد دانش بنیان است که می تواند با اتکا به نیروی انسانی متخصص و دانشگاهی خود، خط تولید کارخانه هایش را به فناوری های روز دنیا مجهز و ارزش افزوده فعالیت های صنعتگران استان را افزایش دهد.
امروز در قم، تعامل خوبی میان دانشگاهیان و صنعتگران برای استفاده از ظرفیت های یکدیگر شکل گرفته است و آینده این روند می تواند علاوه بر کاهش نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، موجب افزایش کمی و کیفی محصولات و ارتقا جایگاه تولیدات صنعتی استان در بازارهای داخلی و بین المللی شود.
یکی دیگر از کارکردهای مهم تعامل صنعت و دانشگاه در قم ، استفاده از ایده های خلاقانه دانشگاهیان برای تولید محصولات مناسب شرایط محیطی استان است چرا که به گفته کارشناسان اقتصادی، توسعه صنعتی قم تنها در شرایطی امکان پذیر است که صنایع کم آب بر، پیشرفته و سازگار با محیط زیست در این استان مستقر شود.

** کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد
در همین رابطه خبرنگار ایرنا برای دست یابی به اطلاعات بیشتر در خصوص آخرین وضعیت تعامل صنعت و دانشگاه در قم با شماری از مسئولان استان به گفت و گو پرداخت؛ مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم در این خصوص گفت: به منظور افزایش سطح همکاری مراکز علمی با بخش تولید، کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در زیرمجموعه کمیسیون دانشجویی قم تشکیل شده است.
مرتضی بابایی افزود: دانشگاه ها و مراکز علمی فعال در قم ظرفیت های فراوانی برای حل مسائل بخش های اقتصادی دارند و باید از این توانمندی ها برای افزایش سطح تولید و اشتغال استان استفاده شود.
وی با اشاره به این که سالانه بیش از سه هزار و 500 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در قم تدوین می شود، ادامه داد: اگر این پژوهش های علمی در مسیر کمک به رفع نیازهای استان در بخش های صنعت، گردشگری و کشاورزی تهیه شود می تواند سطح اقتصاد قم را به میزان قابل ملاحظه ای گسترش دهد.
بابایی گفت: درکمیته ارتباط صنعت و دانشگاه استان، کارگروه های تخصصی به منظور شناسایی دقیق توانمندیهای مراکز علمی و همچنین نیاز صنعتگران در قم و معرفی آنان به یکدیگر تشکیل شده است.
وی افزود: امروز صنعت به دانشگاهیانی نیاز دارد که در کنار مدرک از مهارت های لازم برای انجام کارهای تخصصی، برخوردار باشند و بتوانند نیاز صنعتگران را در بخش های مختلف برطرف سازند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاهیان برای تجربه آموخته های خود به حضور در صحنه های عملی و کار در شرایط واقعی نیاز دارند که این ارتباط می تواند راهی برای ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه بایکدیگر باشد.
بابایی بیان کرد: امروز که در شرایط تحریم ظالمانه دشمنان قرار داریم، این دانشگاهیان هستند که می توانند به کمک صنعتگران شتافته و با بهره گیری از آموخته های خود، نیازهای آنان را برای حفظ چرخه تولید و اشتغال استان برطرف سازند.
وی گفت: لازم است در زمینه رشته های دانشگاهی فعال در قم مطالعه جامع صورت گیرد و ازتوسعه برخی رشته ها که درشرایط کنونی بازار کار مناسبی ندارد و نمی تواند پاسخگوی نیازهای استان در بخش های مختلف باشند، جلوگیری شود.

** پایه ریزی اشتغال دانش بنیان در صنعت قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز پیرامون این موضوع گفت: اکنون در قم 53 هزار و 800 تن در بیش از 2 هزار واحد صنعتی مشغول به فعالیت هستند و صنعت قم با استفاده از فناوری های روز دنیا، صنعتی جوان و آینده دار به حساب می آید.
محمود سیجانی گفت: وجود دانشگاه های متعدد و دانش آموختگان مستعد کار در این استان باعث شده است بیشتر واحدهای صنعتی استان با استفاده از دانش روز تجهیز شوند تا ظرفیت به کارگیری نیروی انسانی متخصص را داشته باشند.
وی با اشاره به ایجاد فرصت های شغلی جدید طی سال جاری در بخش صنعت استان قم، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی به بهره برداری رسیده در قم، دانش بنیان و دارای بخش تحقیق و توسعه بودند و توانستند نیروهای دانش آموخته دانشگاهی را جذب کنند.
وی ادامه داد: شهرک های صنعتی استان قم به دلیل نزدیکی به پایتخت (بزرگترین بازار فروش کشور)، دسترسی آسان به راه های ارتباطی سراسری، وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی و وجود زیرساخت های مناسب، بهترین امکان را برای استقرار صنایع مادر و پیشرفته همچون صنایع خودرو سازی دارند که می تواند تعداد بسیار زیادی از دانش آموختگان دانشگاهی را در حوزه مهندسی جذب کند.
سیجانی همچنین گفت: 100 کارخانه صنعتی در استان دارای واحد تخصصی تحقیق و توسعه برای افزایش سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی است.
وی بیان کرد:انجمن تحقیق و توسعه صنعتی در استان توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت راه اندازی شده است تا راهکارهای پیشرفت کمی و کیفی صنعت در قم با توجه به شرایط موجود، تدوین شود.
وی افزود: به دنبال توسعه صنعتی قم از طریق فعال سازی اقتصاد دانش بنیان هستیم و در این زمینه پژوهش های گسترده ای توسط کارشناسان برجسته حوزه صنعت با همکاری دانشگاهیان استان درحال انجام است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف، ایجاد مراکز تخصصی تحقیق و توسعه در سطح واحدهای صنعتی استان یک ضرورت است و سازمان صنعت، معدن و تجارت قم آن را در اولویت برنامه های خود قرار داده است.
سیجانی گفت: راهبرد استان برای رسیدن به توسعه صنعتی، استقرار صنایع پیشرفته و کم آب بر است و در این زمینه از ظرفیت دانشگاهیان متخصص استفاده می شود.

** طرح همیار صنعت توسط دانشگاه صنعتی قم اجرایی شد
رئیس دانشگاه صنعتی قم نیز در این خصوص گفت: طرح همیار صنعت برای اولین بار در کشور توسط دانشجویان این دانشگاه به اجرا گذاشته شد.
جلال رضایی نور افزود: در این طرح تیم های دانشجویی به واحدهای صنعتی استان مراجعه کرده و با آسیب شناسی مشکلات صنعت، راهکارهای مناسبی را برای برطرف شدن موانع تولید در قم ارائه می دهند.
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قم از جمله 23 دانشگاه صنعتی در سراسر کشور است که دارای 57 عضو هیأت علمی و حدود 2 هزار دانشجو است، خاطرنشان کرد: این دانشگاه در شاهراه مواصلاتی کشور و نزدیک به چندین شهرک و ناحیه صنعتی قرار گرفته است.
رضایی نور با اشاره به وجود 23 رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه صنعتی قم، گفت: تمامی مسئولان و دانشجویان این دانشگاه تلاش می کنند تا سهم پررنگی در رشد و توسعه و اشتغالزایی و گره گشایی از مشکلات کشور داشته باشند.
وی با بیان اینکه ما تلاش می کنیم طی 5 سال آینده به عنوان 10 دانشگاه برتر صنعتی کشور مطرح شویم، گفت: مدیران و کارکنان این دانشگاه در تمام ایام هفته به صورت شبانه روزی پاسخگوی پرسش های دانشجویان و مردم هستند.
وی همچنین گفت: در چهار سال گذشته 10 اختراع از دانشجویان این دانشگاه به ثبت رسیده که نشانه توجه جدی دانشگاهیان به رفع مشکلات کشور است.
رضایی نور افزود: مرکز نوآوری دانشگاه صنعتی قم با 14 طرح نوآورانه در میان دانشگاههای صنعتی کشور خودنمایی می کند.
وی در پایان بر ضرورت آگاهی از نقاط قوت و ضعف کشور در حوزه های گوناگون در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تأکید کرد و گفت: بدون تردید برای طی کردن مسیر رشد و توسعه و پیشرفت، باید از داشته های خود به خوبی آگاهی داشته و در این مسیر برنامه ریزی دقیق و هوشمندانه انجام دهیم.
75 هزار دانشجو در 55 دانشگاه و مرکز علمی قم مشغول به تحصیل هستند و این استان یکی از کانون های مهم تبادلات علمی کشور است.
2 هزار و 300 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد 90 درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است، همچنین بیش از 53 هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می کنند.
قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.