به گزارش ایرنا، بشریت پس از سال ها مواجهه با حوادث طبیعی و تهدیدهای محیطی به این نتیجه رسیده است که بهترین راهکار برای کاهش خسارت های ناشی از این وقایع، سازگار کردن خود با محیط پیرامونی از طریق افزایش سطح آمادگی های مورد نیاز می باشد.
در ایران نیز این راهبرد مدت هاست جریان دارد و مسئولان کشور برای مقابله با حوادث و رویدادهای طبیعی و انسانی، طرح های مختلفی را در حوزه مقاوم سازی سازه ها و افزایش سطح آمادگی های مردم در زمان مواجهه با بحران ها اجرا می کنند.
در همین راستا استان قم به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص جغرافیایی در معرض وقوع حوادث متعدد طبیعی و غیرطبیعی همچون زلزله، سیل می باشد و اگر در کنار تمام فعالیت های موثر انجام شده تاکنون، شرایط اصولی مواجهه با این پدیده ها در این استان مورد توجه لازم قرار نگیرد، خسارت های متعددی متوجه مردم خواهد شد.

** میزان آمادگی دستگاهها برای مقابله با بحران سنجیده شود
دراین راستا خبرنگار ایرنا موضوع را از نگاه شماری از مسئولان استان مورد بررسی قرار داد؛ سرپرست استانداری قم در این رابطه گفت: میزان آمادگی دستگاههای اجرایی برای مقابله با بحران های مختلف باید سنجیده و نقاط ضعف و قوت آنها به خوبی احصاء شود.
سید محمدرضا هاشمی، افزود: با توجه به شروع فصل سرما و حادثه خیز بودن کشورمان، دستگاههای اجرایی باید همواره برای مقابله با حوادث احتمالی آمادگی داشته باشند و تمهیدات لازم از جمله تأمین سوخت، غذا و دارو را فراهم بیاورند.
وی با بیان اینکه برخی حوادث طبیعی از جمله سیل و گرد و غبار و خشکسالی نتیجه تخریب طبیعت به دست انسانها بوده و قابل پیش بینی است، اظهار داشت: توجه به بیمه حوادث برای اقشار مختلف مردم به ویژه کشاورزان و روستائیان و دستگاههای اجرایی باید به خوبی اطلاع رسانی و آگاه سازی شود.
وی با اشاره به قرار داشتن قم در چهار راه مواصلاتی کشور و بروز آسیبهای احتمالی ناشی از حوادث دراین استان که در سطح ملی تأثیرگذار خواهد بود، تصریح کرد: دستگاههای اجرایی قم باید در مراحل پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی برنامه ریزی دقیق و تلاش بیشتری داشته باشند.
وی برضرورت گسترش آموزش ها برای عموم مردم در راستای کاهش اثرات بلایای طبیعی تأکید کرد و گفت: افزایش استحکام ساختمان های مسکونی و عمومی به ویژه مدارس باید دراولویت جدی قرار گرفته و سازمان نظام مهندسی باید در این جهت کاملا نظارت و کنترل داشته باشد.
هاشمی معضل گرد و غبار در استان قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در صورت غفلت و کم توجهی به این معضل جدی زیست محیطی، اثرات جبران ناپذیر آن مراکز جمعیتی در مرکز کشور را به شدت درگیر خواهد کرد.
وی با بیان اینکه با اعتبارات قطره چکانی استانی، نمی توان معضل گرد و غبار در قم را برطرف کرد، اظهار داشت: باید کارگروه ویژه ای برای مقابله با این موضوع در استان تشکیل شده و موضوع خشکسالی و قطع حقابه های زیست محیطی دریاچه نمک و دشت مسیله با جدیت پیگیری شود.

** دوره آموزشی مدیریت بحران برای مدیران استان قم برگزار می شود
همچنین مدیرکل مدیریت بحران قم پیرامون این مساله گفت: دوره آموزشی مدیریت بحران با حضور مدیران و رؤسای دستگاههای اجرایی استان با دو سناریوی سیل و زلزله 25 دی ماه برگزار می شود.
محسن اوروجی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم افزود: بیستمین مانور سراسری زلزله نیز 7 آذرماه در 25 مدرسه استان با حضور دبیران کارگروه های تخصصی شورای مدیریت بحران ترتیب یافت.
وی با اشاره به ارائه آموزش پناه گیری سریع و تخلیه اضطراری به دانش آموزان قم و استمرار این طرح آموزشی در مدارس استان، خاطرنشان کرد: آموزش های لازم در هنگام وقوع زلزله در ساختمان های بلندمرتبه قم نیز در صورت درخواست همشهریان انجام خواهد شد.
اوروجی با اشاره به ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان، تصریح کرد: با توجه به استمرار خشکسالی، باید باید برنامه ریزی و اقدامات مؤثر برای مقابله با پدیده گرد و غبار در قم انجام شود.
وی با اشاره به انجام پروژه های نهال کاری درقم، گفت: سال گذشته برای نخستین بار عملیات مالچ پاشی در کانون های گرد و غبار استان انجام شد و امیدواریم با توسعه اقدامات به ویژه در حوزه نهال کاری و تأمین حقابه های زیست محیطی، معضل گرد و غبار کاهش چشمگیری داشته باشد.

** 100 خانه هلال برای کمک به مردم در مواجهه با بحران ها در قم فعال است
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم نیز در این خصوص گفت: 100 خانه هلال در روستاها، مساجد و مکان های مختلف شهر قم فعال است که با ارائه آموزش های کاربردی به عموم مردم برای مواجهه صحیح با بحران های احتمالی خدمات رسانی می کند.
محمد گلفشان بیان داشت: در این خانه ها آموزش های امدادی کمک های اولیه و تخصصی ارائه و در کنار آن سایر برنامه های فرهنگی و اجتماعی برگزار می شود که مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.
وی افزود: این خانه ها در جهت افزایش آمادگی خانواده ها و سطح توانمندی آنان در مقابل بلاهای طبیعی و حوادث احتمالی در استان قم راه اندازی شده است.
وی همچنین با اشاره به فعالیت گسترده معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر قم گفت: ارائه آموزش های همگانی امدادی به کارکنان مدیریت بحران شهرداری و خانواده ها، آموزش در کاروان سلامت، برگزاری کارگاه عملی در مدرسه امداد و نجات و آموزش در آیین نماز جمعه با حضور مربیان و معرفی آموزش های اولیه و توزیع بروشور و کتابچه های آموزشی به نمازگزاران از مهمترین خدمات است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر قم با اشاره به فعالیت تیم های امدادی در مناسبت های مختلف گفت: این تیم های تخصصی آمادگی دارند تا خدمات مورد نیاز مردم را در زمان وقوع حوادث و بحران ها در کوتاه ترین زمان به ایشان ارائه دهند.
گلفشان خاطرنشان کرد: همچنین دوره های تخصصی جستجو و نجات در جاده، فضای معلق (ارتفاع)، اطفاء حریق، اسکان اضطراری و حمل مصدوم به صورت مستمر توسط معاونت امداد و نجات هلال احمر قم ترتیب می یابد.
براساس سرشماری سال 95، استان قم دارای یک میلیون و 292 هزار تن جمعیت است که 1.62 درصد جمعیت کل کشور را شامل می شود؛ لازم به ذکر است که بیش از 95 درصد جمعیت استان در شهر قم زندگی می کنند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.