به گزارش ایرنا، مدیر پژوهشکده فقه و اصول بنیاد بین المللی اسراء در این آئین ، دانش اصول را روش استخراج فروع و مبانی دینی از منابع اسلامی دانست و گفت: فقیهان، متکلمان و حکیمان در طول تاریخ به دنبال روشی برای فهم مبانی دینی از منابع دینی بودند که این قواعد را به نام اصول نامیدند.
حجت الاسلام یدالله مقدسی با بیان اینکه علمای بزرگ اسلام در طول قرن ها درخت تنومند «علم اصول» را بنا نهاده اند گفت: این دانش همچنان به دنبال تبیین مبانی رشته های مختلف فقه از جمله فقه تمدنی است که در این زمینه نقش عقل و نوع رابطه آن با نقل مورد توجه عالمان دینی قرار گرفته است.
وی صفت جامعیت را کلیدواژه شخصیت امام راحل دانست و گفت: ایشان شخصیتی با جامعیت علمی و عملی، عارفی واصل، معلم اخلاق و برافرازنده پرچم حکمت درحوزه علمیه بوده است که باید به بعد علمی امام بیش از گذشته توجه شود.
مقدسی، گفت: تقریر نویسی از درس اساتید توسط شاگردان در حوزه علمیه رواج داشته است و کتاب حاضر نیز تقریر آیت الله جوادی آملی از کلاس های درس اصول امام راحل است.
وی با بیان اینکه کتاب تحریرالاصول مشتمل بر چهار جلد است ادامه داد: آیت الله جوادی آملی از شاگردان امام خمینی(ره ) در درس اصول حوزه علمیه قم بود، که نوشته های خود از دراین خصوص را در قالب کتاب تحریرالاصول به رشته تحریر درآورده است.
وی گفت:موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی(ره) از 1388 پیگیری نشر این اثر شریف بوده است و با پیگیری
صورت گرفته با همکاری بنیاد بین المللی اسراء این اثر تحت نظارت آیت الله جوادی آملی به چاپ رسیده است.

** امام خمینی(ره) یک مدرسه فقهی و اصولی است
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز دراین مراسم ، با بیان اینکه امام خمینی(ره) یک مدرسه فقهی و اصولی است تاکید کرد: روش تولید اندیشه اصولی در مدرسه امام خمینی(ره) دارای تمایزهای بسیار با مکاتب پیش از خود دارد که دارای حرف های جدید و کاربردی است.
آیت الله احمد مبلغی اظهار داشت: امام راحل با روشی منحصر به فرد از علم کلام برای ساخت اصول استفاده کرده است که شناخت اصول ایشان منوط به شناخت این روش است.
وی تاکید کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی دارای نظریه های اصولی خاصی است که بسیاری از این نظریه ها نوآوری در این علم می باشد ولی تاکنون این نظریه ها به صورت مستقل تبیین نشده است.
مبلغی به این نکته اشاره کرد که مکتب علمی - اصولی امام خمینی(ره) توسط شاگردان ایشان در حال زایش و گسترش است.
کتاب تحریر الاصول با حضور آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید و حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی رونمایی شد.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.