عسکری غلامزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: قم به دلیل برخورداری از 300 روز آفتابی در طول سال، ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از انرژی خورشیدی دارد و مسئولان استان در این رابطه جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی و همچنین احداث نیروگاه های انرژی خورشیدی را در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: قم به دلیل موقعیت خاص جغرافیای، نه تنها می تواند انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی خورشیدی تامین کند، بلکه می تواند در این زمینه به عنوان یک قطب صنعتی معرفی و سطح قابل توجهی از انرژی تولید شده در نیروگاه های خورشیدی خود را به استان های همجوار صادر و از این راه درآمد زایی مطلوبی را کسب کند.
وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای واردات پنل های خورشیدی و استقرار آن در استان پس از تحریم های ظالمانه دشمنان، ادامه داد: برای رفع این مشکل استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و خدمت لیزینگ می تواند بسیار موثر باشد و سطح تولید انرژی خورشیدی در قم را به میزان قابل توجهی گسترش دهد.
مدیر ارزیابی و نظارت صندوق پژوهش و فناوری کریمه همچنین در خصوص اهمیت بهره گیری از انرژی خورشیدی، گفت: استفاده از سوخت های فسیلی برای تولید انرژی در سال های اخیر علاوه بر صرف هزینه های سنگین، محیط زیست را هم با چالش های جدی مواجه کرده، به همین دلیل استفاده از انرژی های پاک همچون انرژی خورشیدی که بدون ایجاد آلودگی های محیط زیستی می تواند برق مورد نیاز بخش های مختلف را تامین کند، با الگو گرفتن از کشورهای پیشرفته جهان، مورد توجه مسئولان ملی و استانی ما قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که فرآیند تولید انرژی در ایران بیشتر وابسته به سوخت های فسیلی است و بهره گیری از انرژی های تجدید پذیر در کشور از سطح رشد قابل توجهی برخوردار نیست، افزود: البته در سال های اخیر استفاده از انرژی های برق آبی و هسته ای برای تولید برق مورد نیاز کشور، مورد توجه مسئولان قرار گرفته و طرح های خوبی در این زمینه اجرا شده است، اما به هرحال یکی از بهترین قابلیت های تولید انرژی در ایران، استفاده از انرژی خورشیدی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت گرم و خشک زمین و داشتن روزهای آفتابی فراوان است.
وی ادامه داد: برای استفاده از انرژی خورشیدی تنها کافیست یک بار پنل های تولید انرژی خورشیدی در سطح نیروگاه های کوچک و بزرگ دایر شود، همچنین هزینه نگهداری این نیروگاه ها در مقایسه با نیروگاه هایی که با سوخت فسیلی کار می کنند، بسیار پایین تر است.
غلامزاده گفت: اختصاص اعتبار یکی از مهمترین پیش نیازهای استقرار نیروگاه های خورشیدی و تولید انرژی پاک از این منبع طبیعی است و کشور با سرمایه گذاری در آن می تواند، انرژی برق مورد نیاز خود را با استفاده از انرژی خورشیدی تامین کند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.