به گزارش ایرنا، مرتضی اکبرپور روز پنجشنبه در گردهمایی سازمان های مردم نهاد درقم، افزود: در این طرح سمن های مختلف به صورت نمادین همکاری درکنار بسیج و هلال احمر را تمرین می کنند.
وی اضافه کرد: طرح فوق می تواند یکپارچگی سازمان های مردم نهاد با تشکل های هلال احمر و بسیج را در بحران های مختلف از جمله زلزله افزایش دهد و مدیریت واحدی در این زمینه شکل بگیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه، برخی مسائل باعث شد به خانواده ای یک بار و به خانواده دیگری 10 بار کمک شود و با وجود این که جمعیت ساکن در منطقه زلزله زده 33 هزار خانوار بود، 108 هزار چادر بین زلزله زدگان توزیع شد.
اکبرپور خاطرنشان کرد: در صورتی که اجرای طرح همکاری، هماهنگی و یکپارچه سازی سمن ها با تشکل های بسیج و هلال احمر در قم موفقیت آمیز باشد، برای کل کشور اجرایی می شود.
وی گفت: سازمان های مردم نهاد باید بیش از گذشته در مدیریت بحران نقش داشته باشند و آحاد جامعه نیز آموزش های مدیریت بحران را دریافت کنند تا یاد بگیرند هنگام زلزله چه اقداماتی انجام دهند و خانه خود را برای دور بودن از خطر زلزله در کدام منطقه بسازند.
وی با تاکید بر حفظ کرامت افراد در کمک رسانی درحوادث، خاطرنشان کرد: زمانی که زلزله رخ می دهد، فردی که واجب الحج بوده در 10 ثانیه واجب الزکات می شود که نیروهای کمک رسان باید آرام بخش روح و روان این افراد باشند.
معاون سازمان مدیریت بحران کشور افزود: با توجه به این که نقش تک تک ما در کمک رسانی به مردم آسیب دیده بسیار مهم است، انتظار می رود این توانمندی را در خود ایجاد نماییم.
وی در ادامه گفت: ایران با داشتن شرایط آب و هوایی، جغرافیایی و جوی جزو 10 کشور اول حادثه خیز در وقوع رخدادهای طبیعی در دنیاست.
وی با تاکید بر انجام اقدامات ایمنی برای مقابله با حوادث طبیعی، اضافه کرد: برای ایمن زندگی کردن باید تلاش کنیم، این که بگوییم دولت معجزه کند درست نیست، همه باید در این مساله مشارکت داشته باشیم.
اکبرپور ادامه داد: زلزله طبیعت کره زمین است، ولی آنچه باعث آسیب می شود سازه هایی است که انسان ها ساخته اند و باید با اقدامات پیشگیرانه از آسیب ها جلوگیری کنیم.
وی گفت: سمن ها را طوری مدیریت نکنیم که بین مردم و دولت شکاف ایجاد شود، بلکه آنها از جنس هم هستند و سمن ها باید به سمت مشارکت و انسجام بین این 2 نهاد پیش روند.
وی تصریح کرد: سمن ها به نوعی آتش به اختیار هستند و می توانند در مسائل مختلف کمک بسیار داشته باشند، در حالی که بخشنامه ها و قوانین دست کارشناسان دولت را در بسیاری مواقع می بندد.
اکبرپور با اشاره به جایگاه تشکل های مردم نهاد در کمک به مدیریت بحران کشور، بیان کرد: با وجود این که 14 کارگروه در برابر حوادث طبیعی پاسخگو هستند، ولی فضا برای ایفای نقش سمن ها در بحران ها زیاد است.
وی افزود: سمن ها سرمایه کشور هستند و با توجه به این که فضا برای فعالیت آن ها زیاد است، می توانیم با کمک ساختار توانمند تشکل هایی از جمله بسیج و هلال احمر امکانات زیادی را که در کشور داریم، فعال کنیم.
در استان قم تشکل های مردم نهادی در حوزه های مختلف از جمله اجتماعی فرهنگی، آسیب های اجتماعی، بهداشتی، درمانی و سلامت، تشکل های محیط زیست، خیران و بحران شکل گرفته است.
گردهمایی تشکل های اجتماعی استان قم همزمان با سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی با حضور انجمن ها و تشکلات مردم نهاد استان شامل تشکل های دانشجویی، کانون های فرهنگی هنری مساجد، موسسه های فرهنگی هنری، موسسه های قرآنی، تشکل های کارگری و داوطلبان جمعیت هلال احمر در تالار معصومیه فرمانداری قم برگزار شد.
در این گردهمایی که سرپرست استانداری نیز حضور داشت، نمایندگان این تشکل ها به بیان نظرات و مشکلات حوزه های خود در مسائل مختلف پرداختند.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.