به گزارش یکشنبه شب ایرنا به نقل از پایگاه خبری آستان حضرت معصومه(س)، هادی محمودنژاد در گفت ‌و گویی، به برگزاری مراسم شب رحلت شهادت‌ گونه در شبستان امام خمینی(ره) اشاره کرد و افزود: در این آیین دسته عزاداری هیات ‌های مذهبی استان قم برپا می شود و مردم متدین و انقلابی قم در میدان آستانه تجمع خواهند داشت و بعد از آن نیز اقامه عزا در شبستان امام خمینی(ره) دنبال می شود.
وی با اشاره به برگزاری مجلس عزای ویژه آذری‌زبان ‌ها در حرم مطهر، بیان کرد: در روز رحلت حضرت معصومه(س) نیز مراسم ‌های ویژه در شبستان امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.
محمودنژاد ادامه داد: همزمان با شام رحلت شهادت‌ گونه بانوی کرامت بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم دعای توسل و آیین شمع‌گردانی با حضور بیش از 2 هزار خادم، مراجع تقلید و سخنرانی آیت ‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل ‌بیت(س) در شبستان امام خمینی(ره) ترتیب می یابد.
وی خاطرنشان کرد: مراسم سالگرد شهید مدافع حرم مهدی ایمانی خادم حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز
روز سه شنبه در حرم مطهر برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که در ایام رحلت شهادت‌ گونه بانوی کرامت دستگاه‌ هایی مختلف استانی و مردمی برای بزرگداشت سالروز رحلت شهادت‌ گونه بسیج شده ‌اند، گفت: با برگزاری مراسم‌ های ویژه و خاص و تبلیغات محیطی گسترده چهره شهر و استان قم تغییر یافته است.
معاون اجرایی حرم حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه مردم کشور عراق نیز در نقاط مختلف شهر مقدس قم طی این ایام به دنبال خدمت به زائران هستند، تصریح کرد: این اقدام آن‌ ها نشان ‌دهنده ارتباط متقابل مردم عراق و ایران است که از اربعین و کربلا به سالروز رحلت شهادت‌ گونه حضرت معصومه(س) و شهر مقدس قم رسیده است؛ این اتحاد، همدلی می ‌آورد و به ثبات منطقه کمک می‌‌ کند.
وی در پایان ضمن تقدیر از تلاش دستگاه ‌های دولتی و مردمی در راستای خدمت‌رسانی به زائران حرم بانوی کرامت، گفت: طی این ایام نیز بیش از یک هزار و 700 خادم برای ارائه خدمت به زائران و مجاوران حرم مطهر بسیج شده ‌اند.
حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی القعده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود؛ آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.
طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب های ایشان می باشد.
لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام هشتم شیعیان در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».
پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در 23 ربیع الاول وارد قم شد.
آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری دیده از جهان فرو بست.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.