به گزارش ایرنا، آنان دراین نشست به تشریح توانمندیها و ظرفیت های دانشگاه ها و مراکز علمی قم پرداختند و بیان کردند: همان گونه که این استان در بحث حوزه های علمیه و ترویج علوم دینی از گذشته تاکنون در سطح ملی و بین المللی سرآمد است، این قابلیت را دارد که در سایر علوم نیز پیشگام باشد و با برنامه ریزی منسجم و ایجاد هم افزایی میان مراکز علمی خود، در آینده نزدیک به قطب علم و دانش کشور در رشته های مختلف تبدیل شود.

** فعالیت 200 تشکل دانشجویی در دانشگاه های قم
مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم در این میزگرد، گفت: در حال حاضر 75 هزار دانشجو در 55 دانشگاه و مرکز علمی استان مشغول به تحصیل هستند و همچنین 200 تشکل دانشجویی و 160 نشریه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در مجموعه های دانشگاهی قم فعالیت می کنند.
مرتضی بابایی بیان کرد: بر اساس این ظرفیت، داشتن نگاه فراجناحی به مراکز علمی و دانشگاهی استان یک ضرورت است و کمیسیون دانشجویی قم در زیرمجموعه معاونت سیاسی استانداری تلاش می کند از همه دیدگاه ها برای تعالی بخشیدن به فضای علمی دانشگاه های استان استفاده کند.
وی ادامه داد: جلسات کمیسیون دانشجویی استان به صورت مستمر و میدانی در دانشگاه های قم برگزار و در آن بر ایجاد فضایی شاد و بانشاط در مباحث علمی و سیاسی برای دانشجویان تاکید می شود.

** ایجاد فضای آزاد اندیشی در دانشگاه های قم
بابایی گفت:تلاش می کنیم فضای آزاد اندیشی دردانشگاه های استان هرچه بیشتر گسترش یابد و دانشجویان بتوانند در محیطی امن نظرات خود را در خصوص مباحث مختلف بیان کنند.
وی افزود: ترویج فضای گفت و گوی سیاسی در دانشگاه های قم موجب می شود تا دانشجویان مطالبات خود را در محیطی امن و منطقی دنبال کنند و این مساله باعث رونق یافتن سطح مشارکت ایشان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی استان و کشور می گردد.
وی ادامه داد: امروز تشکل های دانشجویی از طیف های مختلف سیاسی در دانشگاه ها و مراکز علمی قم به دور از هرگونه حاشیه در کنار یکدیگر به فعالیت می پردازند و مسئولان استان بر اساس دستورالعمل وزیر کشور در قالب منشور گفت و گوی سیاسی، از این تشکل ها حمایت می کنند.
مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم با اشاره به این که توسعه سیاسی با اعتقاد به گفت و گو انجام می شود، گفت: امروز تشکل های دانشجویی فعال در دانشگاه های قم بدون هیچ گونه خط کشی و تنها بر اساس منافع نظام اسلامی بایکدیگر گفت و گو می کنند و فضای تعاملی خوبی را برای تبدیل کردن استان به قطب علمی کشور به وجود آورده اند.

** پرورش دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در قم
بابایی با اشاره به ظرفیت های فراوان علمی و فرهنگی دانشگاه های قم برای پرورش دانشجویان نخبه در تراز انقلاب اسلامی، افزود: امیدواریم با هم افزایی و مشارکت فعال مراکز علمی استان، دانشجویانی که از دانشگاه های قم فارغ التحصیل می شوند، کارشناسانی توانمند باشند و بتوانند با توجه به شرایط موجود به نظام اسلامی در بخش های مختلف کمک کنند.

** کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در قم تشکیل شد
مدیرکل دفتر امور سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری قم همچنین گفت: به منظور افزایش سطح همکاری مراکز علمی با بخش تولید، کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه در زیرمجموعه کمیسیون دانشجویی قم تشکیل شده است.
وی افزود: دانشگاه ها و مراکز علمی فعال در قم ظرفیت های فراوانی برای حل مسائل بخش های اقتصادی دارند و باید از این توانمندی ها برای افزایش سطح تولید و اشتغال استان استفاده شود.
وی با اشاره به این که سالانه بیش از سه هزار و 500 پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در قم تدوین می شود، ادامه داد: اگر این پژوهش های علمی در مسیر کمک به رفع نیازهای استان در بخش های صنعت، گردشگری و کشاورزی تهیه شود می تواند سطح اقتصاد قم را به میزان قابل ملاحظه ای گسترش دهد.
بابایی گفت: در کمیته ارتباط صنعت و دانشگاه استان، کارگروه های تخصصی به منظور شناسایی دقیق توانمندی های مراکز علمی و همچنین نیاز صنعتگران در قم و معرفی آنان به یکدیگر تشکیل شده است.
وی افزود: امروز صنعت به دانشگاهیانی نیاز دارد که در کنار مدرک از مهارت های لازم برای انجام کارهای تخصصی، برخوردار باشند و بتوانند نیاز صنعتگران را در بخش های مختلف برطرف سازند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر دانشگاهیان برای تجربه آموخته های خود به حضور در صحنه های عملی و کار در شرایط واقعی نیاز دارند که این ارتباط می تواند راهی برای ارتباط هرچه بیشتر صنعت و دانشگاه بایکدیگر باشد.
بابایی بیان کرد: امروز که در شرایط تحریم ظالمانه دشمنان قرار داریم، این دانشگاهیان هستند که می توانند به کمک صنعتگران شتافته و با بهره گیری از آموخته های خود، نیازهای آنان را برای حفظ چرخه تولید و اشتغال استان برطرف سازند.
وی گفت: لازم است در زمینه رشته های دانشگاهی فعال در قم مطالعه جامع صورت گیرد و ازتوسعه برخی رشته ها که درشرایط کنونی بازار کار مناسبی ندارد و نمی تواند پاسخگوی نیازهای استان در بخش های مختلف باشند، جلوگیری شود.

** بسیج دانشجویی در خدمت پیشرفت مراکز علمی استان
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی قم نیز در این میزگرد گفت: این مجموعه بزرگ و توانمند دانشجویی آمادگی دارد تا تمام ظرفیت های خود را برای پیشرفت هرچه بیشتر دانشگاه ها و مراکز علمی استان به کار گیرد و در این مسیر کمک به افزایش سطح تولیدات علمی را در اولویت نخست برنامه های خود قرار داده است.
داود محبی افزود: دانشگاه های استان قم باید مدیران آینده نظام را با تربیت دانشجویان تراز انقلاب اسلامی پرورش دهند و در این مسیر رشد علمی از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی ادامه داد: علاوه بر این، آماده کردن دانشجویان برای ورود به عرصه های مورد نیاز انقلاب و چالش های پیش روی نظام از دیگر برنامه های بسیج دانشجویی قم است که با همکاری دانشگاه های استان آن را پیگیری می کند.
وی بیان کرد: گسترش روحیه جهادی در میان دانشجویان استان و استفاده از قابلیت های آنان برای رفع محرومیت های پیش روی مردم نیازمند در مناطق روستایی و حاشیه ای از دیگر برنامه های جاری بسیج دانشجویی قم است که موجب آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با مشکلات جامعه و ارائه راهکار برای رفع آن می شود.

** دستگاه های اجرایی از ظرفیت های مراکز علمی قم استفاده کنند
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی قم گفت: لازم است دستگاه های اجرایی استان برای رفع مشکلات پیش روی خود از ظرفیت های مراکز علمی به خصوص در بحث پژوهش های کاربردی و پایان نامه ها به نحو احسن استفاده کنند.
وی بیان کرد: وجود 75 هزار جوان دانشجو در استان ظرفیت بزرگی است که با مدیریت منسجم آن می توان بسیاری از مشکلات قم و حتی کشور را در قالب فعالیت های تشکیلاتی هدفمند، برطرف کرد.
وی ادامه داد: تقویت ارزش های اسلامی و انقلابی در میان دانشجویان مشغول به تحصیل در مراکز علمی قم از جمله برنامه های بسیج دانشجویی استان است که با هدف تربیت نیروی انسانی کارشناس و متعهد به آرمان های نظام و توانمند برای رفع مشکلات آن، انجام می شود.
محبی گفت: دستگاه های اجرایی و مسئولان با مشارکت دانشگاه های قم باید کاری کنند که تحقیقات علمی و پژوهش های دانشجویی برای پاسخگویی به مسائل جاری استان و کشور تدوین شود و کارایی لازم برای رفع مشکلات را داشته باشد.
وی بیان کرد: قم به طور حتم این ظرفیت را دارد که به قطب علمی کشور تبدیل شود و برای این کار نیاز است تا روحیه کار جهادی و حرکت انقلابی در میان دانشجویان، استادان و مسئولان استان بیش از پیش تقویت و راهبرد منسجم و عملیاتی در این خصوص تدوین شود.

** برگزاری اردوهای راهیان نور با هدف تربیت دانشجوی انقلابی
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی قم گفت: این مجموعه آمادگی دارد سالانه بیش از پنج هزار تن از دانشجویان استان را در قالب کاروان های راهیان نور به مناطق عملیاتی دوران جنگ تحمیلی اعزام و با این کار ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در میان آنان نهادینه کند.
وی بیان کرد: شرکت دانشجویان در اردوهای راهیان نور در طول سال های اخیر نتایج فرهنگی بسیار مثبتی را در پی داشته است و ادامه این روند می تواند به عنوان موثرترین راه برای شناخت فرهیختگان جوان با فداکاری رزمندگان اسلام و دفاع آنان در برابر دشمنان که الگوی مقاومت ملت ایران است، قلمداد شود.

** بسیج دانشجویی استان هیچ مانعی برای جذب دانشجویان ندارد
مسئول ناحیه بسیج دانشجویی قم درادامه گفت: بسیج دانشجویی استان هیچ مانعی برای پذیرش تمام علاقه مندان به حضور در برنامه های این نهاد و جذب حداکثری دانشجویان ندارد.
وی افزود: این مجموعه امروز بزرگترین جنبش دانشجویی استان است و با اتخاذ راهبرد تعامل با سایر جنبش های دانشجویی، خود را در تضاد با هیچ مجموعه ای نمی داند مگر کسانی که به دنبال مواضع غیر انقلابی و در تضاد با مصالح نظام اسلامی هستند.
وی بیان کرد: مجموعه بسیج دانشجویی استان خود را از سیاست زدگی به دور نگاه داشته است اما در فعالیت های سیاسی حضور فعال دارد و تلاش می کند قدرت تحلیل دانشجویان را در حوزه مسائل سیاسی روز کشور، منطقه و جهان افزایش دهد.
وی ادامه داد: تلاش برای تقویت و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی در دانشگاه ها و مراکز علمی از جمله راهبردهای اساسی بسیج دانشجویی است که در همین رابطه ما می کوشیم با برگزاری کارگاه های آموزشی و مشاوره، جلسات همفکری و همچنین ایجاد کرسی های آزاد اندیشی با حضور کارشناسان برجسته، ارزش های انقلاب اسلامی را برای دانشجویان تبیین نماییم.
محبی گفت: بسیج دانشجویی قم بدون هیچ گونه حاشیه و رقابت با سایر تشکل های دانشجویی در 50 واحد دانشگاهی استان مستقر است و برای رسیدن به هدف های خود از جمله تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی و کمک به حل چالش های پیش روی نظام با استفاده از نظر دانش پژوهان بسیجی، از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
وی افزود: برنامه های بسیج دانشجویی در تمام طول سال، حتی در زمان تعطیلی دانشگاه ها ادامه دارد و دانشجویان بسیجی با فعالیت در عرصه های علمی، فرهنگی و عمرانی در قالب اردوهای جهادی مشغول انجام ماموریت های خود و خدمت رسانی به مردم هستند.
وی ادامه داد: دانشجویان بسیجی استان به صورت خودجوش و داوطلبانه به مناطق محروم قم و سایر مناطق کشور اعزام می شوند و در عرصه های مختلف فرهنگی، آموزشی و عمرانی به مردم خدمت رسانی می کنند.

** مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های قم به صورت مستمر رصد می شود
همچنین معاون سازندگی بسیج دانشجویی قم در این میزگرد گفت: مسائل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های قم به منظور کاهش آسیب های موجود در مراکز علمی به صورت مستمر رصد و پایش می شود و راهکارهای لازم در قالب جلسات مشاوره، کارگاه های آموزشی و حمایت های مادی و معنوی در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.
محمد عمو عبدالهی بیان کرد: مهارت افزایی و توانمندسازی دانشجویان جهت مقابله با آسیب های اجتماعی موجود در مراکز علمی یکی از مهمترین برنامه های بسیج دانشجویی قم برای سالم نگاه داشتن فضای دانشگاه های استان و حفظ روحیه نشاط و پویایی لازم در آن است.
وی ادامه داد: تلاش می کنیم روحیه کار علمی و تلاش مسئولانه در میان دانشجویان استان تقویت شود و در این زمینه از تمام ظرفیت های موجود همچون شبکه های اجتماعی و نشریات دانشجویی استفاده می کنیم.

** 21 گروه جهادی در بسیج دانشجویی قم فعال است
معاون سازندگی بسیج دانشجویی قم، گفت: 21 گروه جهادی در بخش های مختلف سازندگی وعمرانی، بهداشت و درمان، فرهنگی و تبلیغی، اقتصادی و تولیدی و سایرحوزه های مورد نیاز، برای خدمت رسانی به محرومان و اقشار آسیب پذیر در بسیج دانشجویی استان فعال است.
عمو عبدالهی افزود: دانشجویان جهادگر قمی در هر منطقه ای از استان و کشور که نیاز باشد، حاضر می شوند و بر اساس روحیه انقلابی به مردم خدمت رسانی می کنند و از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرار می گیرند.
وی بیان کرد: شرکت دانشجویان در اردوهای جهادی علاوه بر آنکه موجب سازندگی و آبادانی هرچه بیشتر مناطق محروم استان و کشور می شود، رشد و شکوفایی هرچه بیشتر استعدادهای دانشجویان و تقویت روحیه مردم داری آنان را درپی دارد.
وی با اشاره به این که مدیران آینده کشور از میان دانشجویان امروز انتخاب می شوند، گفت: اگر حضور دانشجویان در اردوهای جهادی با نیت خدمت رسانی به مردم تقویت شود، در آینده کشور از مدیرانی بهره مند خواهد بود که از نزدیک با مسائل و مشکلات جامعه آشنا هستند و برای رفع آن تمام توان خود را به کار می گیرند.
عمو عبدالهی گفت: امروز ایجاد اشتغال در مناطق محروم از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل، بسیج دانشجویی قم در جریان برگزاری اردوهای جهادی، کلینیک سیار اشتغال را در مناطق روستایی دایر می کند و می کوشد بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی، مردم مناطق مورد نظر را از مهارت آموزی و کسب درآمد، توانمند سازد.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانشجویان رشته های تخصصی همچون پزشکی برای خدمت رسانی به مردم در بخش بهداشت و درمان و همچنین انجام فعالیت های فرهنگی و هنری مانند زیبا سازی محیط زندگی مردم با هدف ارتقا نشاط جمعی و جلوگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر برنامه هایی است که در اعزام گروه های جهادی دنبال می شود.
معاون بسیج دانشجویی قم گفت: تا زمانی که مردم به یاری ما نیاز داشته باشند در منطقه محل زندگی ایشان حضور خواهیم داشت و به ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی به خصوص ایجاد زیرساخت های بهداشتی همچون ساخت سرویس بهداشتی و حمام، به صورت دایمی در محل زندگی ساکنان ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به این که فعالیت گروه های جهادی بسیج دانشجویی در مناطق مختلف بر اساس نیاز سنجی های صورت گرفته انجام می شود، افزود: در صورت وجود زیرساخت های لازم بسیج دانشجویی استان قم آمادگی هر گونه فعالیت عمرانی در مناطق مورد نظر را دارد.
بسیج دانشجویی قم در 50 واحد دانشگاهی استان مستقر است و بیش از 14 هزار دانشجوی بسیجی در آن به فعالیت می پردازند.
گزارش: سید محمد ابراهیم جنابان
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.