به گزارش ایرنا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز شنبه در آیین افتتاح چهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، افزود: ممکن است فردی سال ها در حوزه به تحصیل بپردازد، ولی قلم روی کاغذ نبرد که نبود آموزش پژوهش محوری در حوزه های علمیه از مشکلات این نهاد است.
وی اضافه کرد: باید سیاست حال و آینده حوزه های علمیه، آموزش پژوهش محور باشد و مسئولان حوزه نسبت به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.
امام جمعه موقت قم با بیان این که شاخص توسعه یافتگی هر جامعه ای بر اساس کارهای پژوهشی است، بیان کرد: حمایت از پژوهشگران باید در دستور کار حوزه باشد تا پژوهش رشد کند و در این راستا امکانات و فضاهای مناسب سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
حسینی بوشهری ادامه داد: با توجه به این که آثار بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران بایگانی شده و زمینه برای چاپ آن فراهم نشده است، از رئیس دفتر تبلیغات اسلامی تقاضا داریم تسهیلاتی در اختیار افرادی که آثار قابل نشر دارند، قرار دهد تا این آثار به مرحله چاپ و نشر برسد.
وی در ادامه به نقش پژوهش در جامعه دینی اشاره کرد و گفت: پژوهش همزاد با تحصیل و تدریس در حوزه های علمیه است و نقش مفسران، متکلمان برجسته، فقیهان اندیشمند و فیلسوفان در پژوهش بی بدیل و برجسته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ضرورت و اهمیت پژوهش در فضایی که برای جامعه اسلامی و انقلابی ما به وجود آمده، بسیار مهم و ارزشمند است، تاکید کرد: باید میراث گرانبهایی از تحقیق و پژوهش برای نسل های آینده به جا بگذاریم؛ اگر امروز به نیکی از گذشتگان یاد می کنیم، آیندگان نیز به نیکی از ما، قلم، تولیدات فکری و اندیشه ای ما یاد کنند.
حسینی بوشهری تصریح کرد: کسانی که به حوزه با دید تردید نگاه می کنند و حوزه را دچار رکود می دانند باید در این نمایشگاه حضور یابند و فعالیت یک سال دفتر تبلیغات اسلامی که بخش قابل توجهی از حوزه علمیه است را ببینند.
وی افزود: نه تنها حوزه دچار رکود و در جا زدن نیست، بلکه بالنده است.
وی گفت: برگزاری این نمایشگاه می تواند جایگاه حوزویان در تولید دانش دینی را مطرح نماید، به فرهنگ پژوهش و نهادینه کردن پژوهش کمک و ما را با ظرفیت ها، توانمندی ها و کاستی هایمان آشنا می کند.

* معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این آیین گفت: بخش های مختلف دفتر تبلیغات بر اساس رسالت انبیاء الهی که تزکیه و تعلیم است، سامان پیدا کرده است و در سال های اخیر رویکرد این نهاد در حوزه پژوهش با تصمیم های راهبردی تغییر کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی افزود: در گذشته اولویتی بر توانمندسازی علوم اسلامی و کمک به اسلامی سازی علوم انسانی در نظر گرفته شد و در سال های اخیر تاکید شد که این توانمندسازی و اسلامی سازی در حوزه حل مساله باید بیش از گذشته به کار گرفته شود و اهتمام هر قسمت از دفتر تبلیغات مخصوص حل یک بسته از مسائل باشد.
وی ادامه داد: اهتمام این است که دستگاه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی را به سمت حل مسائل ببریم.
وی با بیان این که در یک سال گذشته حدود 210 اثر چاپ نخست در دفتر تبلیغات اسلامی منتشر شده، گفت: این مساله غیر از فعالیت ها و تولیداتی است که دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه مجلات، پاسخ به پرسش ها و فناوری داشته است.
لک زایی خاطرنشان کرد: هفته گذشته جلد 15 دائره المعارف قرآن کریم که تنها دائر المعارفی است که توسط مسلمانان تولید می شود، رونمایی شد.

* مسئول برگزاری چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا، گفت: این نمایشگاه شامل 23 غرفه می باشد که با شعار توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی با رویکرد مساله محوری به عرضه محصولات پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی پرداخته است.
رجبعلی اسفندیار افزود: چهارمین نمایشگاه پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی از 24 تا 29 آذرماه صبح ها از ساعت هشت تا 14 و عصرها از ساعت 15 تا 20 در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم پذیران بازدیدکنندگان است.
به گفته وی، در این نمایشگاه آثار بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی از جمله پژوهشکده های اسلام تمدنی، الهیات و خانواده، مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، مراکز مطالعات اجتماعی و تمدنی، احیای آثار اسلامی، فرهنگی- هنری، نشریات دفتر تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی تبلیغی عرضه شده است.
وی اضافه کرد: در طول برگزاری نمایشگاه نشست های مختلفی از جمله کرسی ترویجی، بیان دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشکده های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، رونمایی از آثار مختلف، معرفی محصولات فناورانه، تجلیل از مجلات و پژوهشکده های برتر با حضور صاحبنظران و اندیشمندان برگزار خواهد شد.
در پایان این آیین از تمبر یادبود هفته پژوهش و 210 اثر چاپ نخست دفتر تبلیغات اسلامی رونمایی شد؛ در این آیین حج الاسلام احمد واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مصطفی بروجردی سفیر ایران در تونس و شمس الله مریجی رئیس دانشگاه باقرالعلوم حضور داشتند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.