به گزارش ایرنا، سید رضا موسوی مشکینی عصر دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران قم افزود: خشکسالی و قطع حقابه های زیست محیطی استان ، کانون های گرد و غبار در مرکز کشور را بسیار گسترش داده و با ادامه این روند با چالش های جدی مواجه خواهیم شد.
وی با اشاره به مصوبه هیأت دولت برای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور، وظایف و تکالیف دستگاههای اجرایی در این آئین نامه را مورد توجه قرار داد و گفت: دستگاههای اجرایی قم باید برنامه های خود برای برطرف کردن این معضل را با توجه به شرایط بروزرسانی کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بر ضرورت افزایش اعتبارات استانی و ملی برای مقابله با گرد و غبار تأکید کرد و گفت: باید جلسات منظم و مستمر با حضور مسؤولان ملی برای بررسی موضوع گرد و غبار در استان برگزار شود.
وی با اشاره به برخی اقدامات دستگاههای اجرایی برای مقابله با پدیده گرد و غبار در استان ، از عدم پیگیری برخی وظایف دستگاههای اجرایی در این راستا انتقاد کرد و گفت: راه اندازی و استفاده مستمر از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در شهر قم نیازمند تخصیص اعتبارات لازم است.

** بزرگترین پخش سیلاب در مرکز کشور در دشت مسیله انجام می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با بیان اینکه 400 هزار هکتار از اراضی استان بیابانی شده و 105 هزار هکتار به کانون گرد و غبار تبدیل شده است، تصریح کرد: بزرگترین کانون گرد و غبار در مرکز کشور به وسعت 50 هزار هکتار در دشت مسیله در شرق قم واقع شده است.
سید محمدتقی سجادی در ادامه افزود: 25 هزار هکتار در شمال غربی قم در منطقه کوه نمک و جاده جعفریه، 22 هزار هکتار در جنوب شرقی استان در منطقه حسین آباد میش مست و 8 هزار هکتار از دشت های پیرامونی قم به عنوان کانون های گرد و غبار به حساب می آیند.
وی با اشاره به اجرای پروژه های نهال کاری در کانون های گرد و غبار استان قم، از توسعه نهال کاری در دشت مسیله در سال جاری خبر داد و گفت: بزرگترین پخش سیلاب در مرکز کشور با استفاده از رودخانه شور تنها شریان زنده دشت مسیله در وسعت 30 هزار هکتار با هدف تقویت پوشش گیاهی در این منطقه و کنترل گرد و غبار انجام می شود.
جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با حضور سید محمدرضا هاشمی سرپرست استانداری قم، معاونان استاندار و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.
8146/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.