به گزارش ایرنا، خیابان های شهر قم امروز آذین بندی شده است و مردم متدین این شهر از قشرهای گوناگون با شاخه های گل از ورود این کاروان نمادین استقبال کردند که حضور بانوان در این مراسم چشمگیر بود.
در طول مسیر مداحان اهل بیت(ع) به مدیحه سرایی پرداختند و زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با برپایی ایستگاه های صلواتی و پخش شیرینی و شکلات از مردم پذیرایی کردند.
دلدادگان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در طول مسیر حرکت این کاروان، از هر کوی و برزن به آن می پیوستند و با در دست گرفتن گل و پرچم های سبز رنگ به نام مبارک حضرت معصومه(س)، شعار «یا معصومه(س) به شهر ما خوش آمدی» سر می دادند.
این کاروان با عبور از خیابان های آیت الله کاشانی، امام خمینی و امیرکبیر (اراک) و میدان آستانه به حرم مطهر حضرت معصومه(س) مشرف شد و در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر به همین مناسبت مراسم باشکوهی به همراه اجتماع بزرگ مردم با عنوان «جشن فاطمی» با مداحی مداحان اهل بیت ترتیب یافت و مداحان درباره زندگانی گوهربار این بانوی مطهر اشعاری را قرائت کردند.
از جلوه های ویژه این آیین می توان به حضور تعدادی از سالمندان زن و مرد شهر مقدس قم به همراه این کاروان اشاره نمود که از ابتدای مسیر، خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) آنها را با ویلچر تا حرم مطهر همراهی کردند.
زائران از سراسر کشور امروز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، قلب های خویش را به مَضجَع شریف این بانوی ملکوتی گره زدند و بارگاه ملکوتی این بانوی بزرگ را گلباران کردند.
به همین مناسبت، آیین های جشن و شادمانی در مسجد مقدس جمکران، بیوت مراجع عظام تقلید، مساجد، حسینیه ها، تکیه ها و بقاع متبرک امامزادگان(ع) استان قم برپا می باشد.
حضرت فاطمه معصومه(س) در روز اول ذی قعده سال 173 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. آن حضرت در خاندانی که سرچشمه علم، تقوا و فضایل اخلاقی بود، پرورش یافت؛ پس از آن که پدر بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) به شهادت رسید از محضر برادر بزرگوارش امام رضا(ع) بهره برد.
طاهره (پاکیزه)، حمیده (ستوده)، بِره (نیکوکار)، رشیده (حد یافته)، تقیه (پرهیزگار)، رضیه (خشنود از خدا)، مرضیه (مورد رضایت خدا)، سیده صدیقه (بانوی بسیار راستگو)، سیده رضیه مرضیه (بانوی خشنود خدا و مورد رضای او)، سیده نساء العالمین (سرور زنان عالم)، محدثه و عابده از لقب هایی می باشد که برای ایشان بیان شده است.
لقب معصومه از سوی امام رضا(ع) به این بانوی والامقام اسلام داده شده است، علامه مجلسی در این باره می گوید: امام رضا(ع) در جایی فرمودند که «هرکس معصومه را در قم زیارت کند، مانند کسی است که مرا زیارت کرده است».
پس از ورود امام رضا(ع) در سال 200 هجری قمری به خراسان، حضرت معصومه(س) پس از یک سال، برای دیدار برادر به همراه کاروانی از شهر مدینه به سمت ایران حرکت کرد و در 23 ربیع الاول وارد قم شد.
آن حضرت در این شهر مورد استقبال عده بسیاری از مردم مشتاق و شیفته اهل بیت(ع) قرار گرفت؛ آن بزرگوار بعد از 17 روز اقامت در منزل موسی ابن خزرج که به «بیت النور» شهرت یافت، در 10 ربیع الثانی سال 201 هجری قمری دیده از جهان فرو بست.
با تصویب شورای فرهنگ عمومی استان قم در سال جاری، 23 ربیع الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به شهر مقدس قم به نام «روز قم» نامگذاری شده است.
7406/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.