به گزارش ایرنا، اکبر زارعی عصر سه شنبه در جلسه سیاست گذاری گندم، آرد و نان قم افزود:
درحال حاضر 257 واحد آزادپَز نان در رسته های گوناگون مانند بربری، لواش، خشکه پزی و فانتزی وجود دارد که نانوایی های سنگکی با 87 واحد، بیشترین تعداد را دارند.
وی با اشاره به راه اندازی سامانه آرد در استان اظهار کرد: تاکنون 76 واحد در سامانه مذکور ثبت نام کرده اند و 16 واحد در حال انجام مراحل ثبت نام هستند.
وی با اشاره به ساماندهی نانوایی های استان تصریح کرد: 93 واحد نانوایی غیرمجاز در استان داشته ایم که تعدادی از آنان ساماندهی شده اند، حدود 50 واحد هنوز مجوز نگرفته اند و برخی از آنان شرایط دریافت پروانه را ندارند.
زارعی در ادامه گفت: برگزاری همایش ملی روز نان در قم به خوبی برگزار شد و فرصتی را در این زمینه برای استان فراهم کرد و لازم است که این اتفاق برای سایر صنوف نیز روی دهد و ضمن بها دادن به بخش خصوصی از ظرفیت های آن استفاده شود.
همایش ملی روز نان پنجشنبه هفته گذشته در قم برگزار شد.

** معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در این جلسه اظهار کرد: باید تمام نانوایی های آزادپَز استان برای تهیه آرد مورد نیاز خود در سامانه ای که ابلاغ شده است، ثبت نام کنند.
مهرداد غضنفری امرایی مهلت زمان ثبت نام در این سامانه را اول آذرماه امسال اعلام و خاطرنشان کرد: تحقق این امر به شفافیت و کاهش فساد در این زمینه کمک می کند.

** همچنین رضا سیار فرماندار قم در این جلسه خاطرنشان کرد: اتحادیه نانوایان اسامی واحدهای نانوایی بدون مجوز را اعلام نماید و باید همه بر اساس قانون عمل کنند.

** مدیرکل غله و خدمات بازرگانی قم نیز در این جلسه، با بیان این که در تامین گندم مورد نیاز کارخانه های تولیدکننده آرد استان مشکلی نداریم، اظهار کرد: این کارخانه ها با حدود 30 درصد ظرفیت خود مشغول فعالیت هستند.
بهزاد رادمنش با اشاره به راه ‌اندازی سامانه جامع آرد و گندم در استان افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران برای تسهیل در خرید و فروش آرد و گندم اقدام به ایجاد سامانه آرد سایر مصارف در کل کشور از جمله استان قم کرده است.
وی اضافه کرد: برای استفاده و دریافت از این امکان باید هر اتحادیه سهمیه مصرفی خود به همراه اسامی متقاضیان را به این اداره کل ارائه دهد و از این طریق رمز ورود ویژه خود را دریافت کند.
وی تصریح کرد: باید کلیه عملیات خرید و فروش گندم و آرد به‌ صورت شفاف در استان ایجاد و رقابت‌ پذیری بین کارخانه‌ های تولیدکننده آرد نیز حفظ شود.
رادمنش خاطرنشان کرد: با راه‌ اندازی این سامانه، نانوایی ‌ها برای خرید آرد از کارخانه‌ های تولیدکننده آرد موجود در قم و یا سایر استان ها آزاد هستند.

** مدیرکل استاندارد قم در این جلسه، با اشاره به حساسیت استان در مسئله سبوس ‌گیری آرد گندم تاکید کرد: در بحث سبوس‌ گیری اصل بر سلامت مشتریان است و وجود سبوس در آرد برای سلامتی مردم موثر می باشد.
منصور فرزانه خاطرنشان کرد: طبیعی است هنگامی که میزان سبوس در نان بیشتر باشد، کیفیت عمل آوری نان تغییر می کند.

** جواد کرباسی مدیر غذا معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این که فرایند فعالیت کارخانه های تولیدکننده آرد تحت کنترل است، گفت: مشکل ما در نانوایی های سنتی است که فرایند تولید در آنان کنترل شده نیست که وضعیت آب و فصول سال در عمل آوری نان تاثیرگذار است.

** رحیم زند یکی از نانوایان قدیمی قم نیز در این جلسه گفت: از سال 46 در قم نانوایی دارم و خدمتگزار مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم و هم نظام و هم مملکت و هم مسئولان را دوست داریم.
وی درخواست کرد که آرد مناسب و با کیفیت در اختیار نانوایان قرار بگیرد تا بتوانیم نان با کیفیت را نیز به مردم ارائه دهیم.
7406/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.