به گزارش ایرنا، سید محمد صادق زاده عصر شنبه در آیین بهره برداری از بزرگترین نیروگاه خورشیدی برق قم در منطقه کوه سفید این استان اظهار داشت: سیاست های وزارت نیرو بر تولید برق از طریق انرژی های پاک و غیر فسیلی متمرکز است.
وی افزود: اگر این نوع فناوری در کشور حمایت شود، با توجه به عدم نیاز آن به آب و سوخت برای تولید انرژی برق در حفظ محیط زیست و منابع تاثیر بسزایی دارد.
معاون وزیر نیرو با اشاره به حمایت های استانی و منطقه ای از ساخت نیروگاه های خورشیدی از طریق واگذاری زمین به سرمایه گذاران افزود: به طور حتم اگر حمایت های وزارت نیرو و همچنین استانداری ها در کنار هم جمع شود، شاهد گشایش نیروگاه های خورشیدی متعددی در کشور خواهیم بود.
وی با اشاره به افتتاح نیروگاه خورشیدی در قم، افزود: با توجه به استقبال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ساخت این نوع نیروگاه ها در صورت حمایت های لازم نیروگاه های خورشیدی بعدی قم نیز به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی افزود: از دو سال پیش که نخستین نیروگاه خورشیدی در کشور افتتاح شد، تاکنون بیش از 40 نیروگاه وارد مدار شده و 250 نیروگاه خورشیدی نیز در حال تولید برق هستند.
رییس سازمان انرژهای تجدی پذیر کشور با بیان اینکه نرخ رشد نیروگاه های خورشیدی از نیروگاه های دیگر بالاتر است، افزود: امیدواریم با توجه به بالا بودن تعداد روزهای آفتابی در کشور و همزمانی تولید برق نیروگاه ها با مصرف و همچنین صرفه جویی در مصرف آب نرخ رشد این نیروگاه ها همچنان خیلی خوب باقی بماند.
وی همچنین با اشاره به شناسایی نقاط مناسب برای نصب نیروگاه های بادی در قم، افزود: در حال حاضر برای احداث این نوع نیروگاه ها نیز مجوزهایی صادر شده ولی اولویت نخست قم نیروگاه های خورشیدی است.
معاون وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه امروزدر جهان فناورهای پیشرفته و مدرنی برای ایجاد نیروگاه های خورشیدی بر روی آب مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: برای استفاده از این روش تولید برق در کشور نیز برنامه هایی در دست انجام است، تا ضمن تامین برق به شیوه ای کاملا مقرون به صرفه با ایجاد پنل های خورشیدی بر روی سدها، رودخانه ها و مسیرهای عبور آب از تبخیر آب نیز جلوگیری کنیم.
نخستین نیروگاه خورشیدی قم و سومین نیروگاه خورشیدی مجهز به سیستم ردیاب خورشیدی کشور با 20 میلیون یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی با فرایند قرارداد خرید تضمینی 20 ساله در منطقه کوه سفید در بخش مرکزی قم به بهره براری رسید.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.