به گزارش ایرنا، زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) از شب گذشته با شرکت در آیین های عزاداری و سوگواری، عشق و ارادت خویش را به خاندان عصمت و طهارت نشان دادند.
مردم متدین و ولایت مدار قم از ساعت های اولیه امروز با حضور در هیات های مذهبی در غم جانسوز رحلت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) با برگزاری آیین های عزادارای بر سر و سینه زده و اشک ماتم می ریزند.
سوگواران در قالب هیات های سینه زنی و زنجیرزنی به حرم ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) مشرف شده و گرداگرد مضجع شریف این بانو، زیارت نامه و سوگواره عاشقی می خوانند.
امروز زائران از اقصی نقاط جهان اسلام به قم سفر کرده اند تا ضمن عرض تسلیت به ساحت مقدس صاحب الزمان(عج) و حضرت معصومه(س)، در آیین های مختلف شرکت کنند.
صدای نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از صحن ها و شبستان های مختلف حرم مطهر حضرت معصومه(س) به گوش می رسد و سخنرانان به بیان گوشه هایی از زندگانی گهربار پیامبر رحمت و سبط اکبرش، امام حسن مجتبی می پردازند.
امروز بیوت مراجع تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب در قم نیز با نصب پرچم های عزا، میزبان دلدادگان و دل سوختگان مکتب عصمت و طهارت(ع) هستند و برنامه های مختلف عزاداری در این اماکن برگزار شد.
مسجد مقدس جمکران میعادگاه عاشقان مهدی موعود(عج)، بقاع متبرک امامزادگان، مسجدها و تکیه های استان قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری از مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) میزبانی می کنند.
آیین های متنوع عزاداری سنتی در سایر شهرهای استان (کهک، خلجستان، قنوات، سلفچگان و جعفریه) و روستاهای قم نیز در حال برگزاری است.
حضرت محمد(ص) در سال عام الفیل در ماه ربیع الاول در خانه عبدالله ابن عبدالمطلب و بانو آمنه بنت وهب دیده به جهان گشود و به خاطر ویژگی های اخلاقی و رفتاری به نام های رسول الله، نبی الله، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس و طه‏ لقب یافت.
پیامبر مهربانی ها در 25 سالگی با حضرت خدیجه(س)، بانوی بزرگوار اسلام ازدواج کرد و یگانه دخترش فاطمه زهرا(س) متولد شد و با تعلیم و تربیت در مکتب وحی پیامبر با پیشوای اول شیعیان امام علی(ع) ازدواج کرد و سلسله امامت و ولایت از نسل ایشان ادامه یافت.
پیامبر اسلام در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد و به مدت 23 سال عهده‏ دار امر رسالت و نبوت بود. حضرت محمد(ص)، کتاب آسمانی قرآن را به عنوان قانون جامع زندگی بشریت از سوی خداوند ارائه کرد.
پیامبر اکرم در سال 11 بعثت، آخرین حج خود را با عنوان حجة الوداع انجام داد و دربازگشت در منطقه ای به نام غدیرخم، به امر خداوند امام علی(ع) را به عنوان امام و ولی مردم بعد از خود منصوب کرد و سرانجام در بیست و هشتم ماه صفر سال یازدهم هجری از دنیا رفت.
امام حسن مجتبی(ع) نیز از سلسله امامت و ولایت، اولین فرزند علی(ع) و فاطمه(س) در شب نیمه ماه مبارک رمضان، سال سوم هجرت در شهر مدینه دیده به جهان گشود، آن حضرت از نـظر اخلاق و روش و سیادت، شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) بود و لقب های او سبط، سید، زکی و مجتبی است.
امام حسن(ع) پس از شهادت پدر بزرگوار خود به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت، به امامت رسید و نزدیک به 6 ماه به اداره امور مسلمین پرداخت.
آن حضرت از عابدترین و بخشنده ترین افراد زمان و دارای خصوصیات اخلاقی، فردی و اجتماعی بسیاری بود، بارزترین خصیصه ایشان کرامت و بخشندگی است، از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.
امام حسن مجتبی(ع) در روز 28 صفر سال 50 هجری قمری در حالی که 47 سال از عمر بابرکتش می گذشت به تحریک معاویه بدست همسر خود(جعده) مسموم ، شهید و در بقیع به خاک سپرده شد.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.