به گزارش ایرنا، سردار غلامرضا جلالی عصر پنجشنبه در جلسه شورای پدافند غیرعامل قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: یکی از مشکلات شهر قم قرار داشتن محل نگهداری دام در محل سکونت شهروندان در منطقه دامشهر است.
وی با بیان این که دامشهر، قطب دام کشور و محل انتقال دام از بیش از 20 استان است، افزود: با توجه به احتمال انتقال ویروس بیماری های مشترک انسان و دام از مناطق مختلف به این منطقه، این مساله نوعی تهدید برای سلامتی مردم قم به شمار می آید.
وی با تاکید بر این که ارتباط بین محل سکونت دام و انسان باید قطع شود، افزود: همه نهادها اعم از استانداری، شهرداری، جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی باید با تهیه یک برنامه دو یا سه ساله این اقدام را عملی کنند، چون در غیر این صورت سلامت مردم استان همیشه در خطر است.
شهرک صنعتی دامشهر قم به مساحت 664 هکتار، در سال 75 در کیلومتر 13 محور قم - جعفریه احداث شد؛ 30 کاروانسرای دام در این شهرک وجود دارد و سالانه بین 600 هزار تا یک میلیون راس دام از استان های مختلف کشور وارد میدان دامشهر می شود. حضور تعدادی از خانواده های اتباع و ایرانی در این منطقه باعث نگرانی هایی از سوی مسئولان و مردم شده است؛ این خانواده ها به بهانه شاغل بودن در دامداری ها، در این میدان دامی ساکن شده اند.
منطقه ای که کاربری آن دامی است و حضور انسان علاوه بر این که تهدیدی برای سلامت کل شهر قم محسوب می شود، به دلیل دور بودن ساکنان از امکانات شهری، می تواند باعث معضلات اجتماعی و فرهنگی نیز باشد.
جلالی با بیان این که بیماری های مشترک انسان و دام تا انداره ای طبیعی است، ولی بخش زیادی از آن دست ساز بشر می باشد گفت: در طرحی که دشمن بر علیه نظام اسلامی طراحی کرده، در حوزه دامپزشکی و غذا نیز ابزار برای تهدید کشور در اختیار دارد.
وی با اذعان به این که در شرایط جنگ اقتصادی دشمن، انجام این قبیل اقدام های توطئه آمیز، صنعت مرغ و تخم مرغ کشور را مورد حمله قرار می دهد، افزود: در اوضاع جنگ اقتصادی کمبود مرغ و تخم مرغ، در بازار مصرف تاثیرهای نامطلوبی خواهد گذاشت و به طور کلی همه چیز را به هم می ریزد، از این رو باید برای مقابله با این تهدید که نوعی حمله بیولوژیک در حوزه اقتصاد است، تدبیر و چاره اندیشی کنیم.
جلالی، آمادگی کامل سازمان متبوع خود برای تشخیص و شناسایی هر گونه حمله سازمان یافته به بخش کشاورزی و صنعت غذای کشور که به صورت عامدانه و مخفیانه صورت می گیرد را مورد توجه قرار داد و افزود: اگر استانداری و دامپزشکی استان تمایل داشته باشند، پدافند غیرعامل کشور نیز آماده است، تا برای ارتقاء آزمایشگاه های دامپزشکی قم از سطح 2 به سطح 3 اقدام شود تا این استان از نظر امکانات تشخیص بیماری های مربوط به دام و طیور در وضعیت مطلوبی قرار بگیرد.
وی افزود: با توجه به تهدیدهایی که در بخش دام و طیور متوجه قم است، ابزار رصد و پایش این تهدیدها باید ارتقا پیدا کند، از این رو اگر طرحی در درون استان تهیه شود، از حمایت های مالی و اعتباری این سازمان برخوردار خواهد شد.
رئیس پدافند غیرعامل همچنین با تاکید بر اهمیت قرنطینه دام و طیور کشور، حساسیت آن را به اندازه مرزبانی و دژبانی توصیف کرد و افزود: برغم اختصاص سهمیه 400 تن سرباز از ستاد کل نیروهای مسلح به سازمان دامپزشکی کشور برای حراست از اماکن نگهداری دام ولی در حال حاضر حتی یک سرباز نیز در منطقه
دامشهر قم مستقر نیست.
وی تصریح کرد: تهیه طرح پدافند زیستی و تقویت خدمات زیربنایی در این زمینه به منظور تفکیک محل نگهداری دام از سکونت انسان و همچنین مقابله با بیماری آنفلوآنزای مرغی برای قم یک اولویت جدی است، چراکه تهدیدهای غذایی منشا همه تهدیدهای کشور به شمار می آید، از این رو مسئولان استان می توانند از طریق به خدمت گرفتن مشاور و حتی بدون استفاده از مشاور آن را تهیه و ارائه کنند.
جلالی گفت: طبق نظر دامپزشکان و کارشناسان حوزه دام و طیور بیماری فوق حاد پرندگان بومی ایران نیست و تنها به دلیل خطاهای انسانی وارد کشور می شود که باید با اتخاذ تدابیر پدافندی لازم آن را ریشه کن کنیم.
وی یادآور شد: در جریان شیوع بیماری آنفلوآنزای مرغی در نیمه دوم سال گذشته 24 میلیون قطعه مرغ تخم گذار در کشور تلف شد که هشت میلیون قطعه برابر با یک سوم آن متعلق به قم بود، که این مساله نشان دهنده جدی بودن این تهدید برای این استان است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.