به گزارش ایرنا، حضور رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان نقشه برداری کشور و رئیس سازمان ملی استاندارد، برگزاری همایش بزرگ پارالمپیک دانش آموزی و استقرار 60 موکب پذیرایی از زائران اربعین توسط نهادها و مردم قم، از دیگر سرخط های رویدادهای هفته گذشته این استان بود.

** شور اربعین در قم
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: امسال همزمان با ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله حسین(ع)،60 موکب از این استان در عراق پذیرای عزاداران حسینی خواهد بود که از این تعداد 30 موکب ویژه بانوان است. یونس عالی پور روز شنبه هفته گذشته درجمع خبرنگاران اظهار داشت: پنج موکب در مرز مهران، 14 موکب در نجف اشرف، 14 موکب در مسیر نجف به کربلا، 23 موکب در کربلا، 2 موکب درکاظمین و 2 موکب در سامرا از زائران پذیرایی خواهد کرد.
همچنین در آستانه اربعین حسینی و به منظور انتقال زائران حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به عراق ، قطار قم- کربلا طی هفته گذشته به مقصد خرمشهر حرکت کرد.
سید مهدی سید حسینی نیشابوری، رئیس هیات مدیره انجمن های صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان قم در حاشیه حرکت این قطار گفت: دراین ایام هر روز ساعت 15 گروهی از زائران اربعین حسینی از استان قم با قطار به کربلای مُعلا مشرف می شوند.

** اعتبار خرید 80 واگن متروی قم
استاندار قم هفته گذشته گفت: تامین اعتبار 80 واگن قطار مترو در قم به مبلغ 72 میلیون یورو در کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شد. سید مهدی صادقی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص این اعتبارات شاهد بهره برداری هرچه سریعتر این طرح مهم شهر قم باشیم.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.

** وظیفه اصلی دولت تقویت ارزش پول ملی است
آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، هفته گذشته در دیدار رئیس بانک مرکزی ، در شرایط کنونی وظیفه اصلی دولت را حفظ و تقویت ارزش پولی ملی دانست و گفت: متاسفانه در سال های اخیر ارزش پول ملی بسیار تنزل پیدا کرده که این خسارت عظیم به همه مردم وارد آمده است. وی افزود: دولت باید همت کند تا ارزش پول ملی دوباره ارتقا یابد.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه خواستار برخورد با مؤسسات و بانک های غیر مجاز شد و از این که این قبیل مؤسسات و بانک ها بدون در نظر گرفتن صلاحیت های لازم مجوز دریافت کرده اند و اکنون بخش قابل توجهی از مردم را گرفتار و سرگردان کرده اند، انتقاد کرد.

** بررسی وضعیت فرونشست زمین / عکسبرداری هوایی از قم پس از 6 سال
رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: وضعیت فرونشست زمین در سطح مناطق مختلف کشور به صورت مستمر توسط این سازمان رصد و اطلاعات آن به صورت سالیانه در قالب نقشه های زمین شناختی منتشر می شود. مسعود شفیعی در دیدار با آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، امام جمعه و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: با توافق های انجام شده میان دستگاه های متولی کار، از سال جاری اعلام میزان سطح فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران به سازمان نقشه برداری کشور محول شد.وی بیان کرد: این مساله که متاثر از کاهش سطح آب های زیرزمینی صورت می گیرد، ابعاد اجتماعی مختلفی را در پی دارد که از جمله آن در معرض خطر قرار گرفتن سرزمین و تاسیسات زیرساختی است.
وی درادامه درخصوص عکسبرداری هوایی درقم گفت: آخرین عکسبرداری هوایی قم مربوط به سال 1391 است که این سازمان آمادگی دارد تا پایان سال جاری نقشه برداری و عکس برداری از سطح استان را اجرایی کند. شفیعی با تاکید بر به روزرسانی نقشه های قم به عنوان عاملی ضروری در توسعه زیرساخت ها، افزود: در تلاش هستیم برای کلانشهرها، هر پنج سال و برای شهرستان ها هر 10 سال عکسبرداری هوایی صورت گیرد.وی ادامه داد: با توجه به این که قم سرعت رشد و توسعه بالایی دارد و نقشه های این استان چند سالی است که به روز نشده است، در صورت فراهم شدن مقدمات، سازمان نقشه برداری کشور آمادگی دارد تا قبل از پایان امسال اقدام به عکس برداری هوایی در سطح این استان نماید.

** مشکلی برای تامین روغن مصرفی مردم قم وجود ندارد
در نوزدهمین جلسه کارگروه تنظیم بازار قم، آخرین وضعیت تامین لاستیک خودروهای سبک بررسی و نبود مشکلی برای تامین برخی اقلام بویژه روغن مصرفی مردم تاکید شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم دراین جلسه اظهار داشت: رعایت حقوق تولید، توزیع و مصرف کننده از مهمترین تکالیف و وظایف این کارگروه است.
مهرداد غضنفری با اشاره به مساله روغن خوراکی مورد نیاز جامعه افزود: در این خصوص مشکلی وجود ندارد و با توجه به درج قیمت روی محصول توسط واحد تولیدی تا مرحله خروج از کارخانه هیچ مشکلی وجود ندارد، و هزینه تمام شده نیز با درصدهای قانونی تعیین گردیده است.وی باتاکید بر اینکه قیمت گذاری کالاها در کارگروه تنظیم بازار بر مبنای قانون و قاعده خاصی صورت می گیرد، افزود: خارج از مصوبه این کارگروه، هر تصمیمی خلاف قاعده، من درآوردی و سلیقگی محسوب می شود.

** هشت طرح عمرانی ورزشی در قم افتتاح و کلنگ زنی شد
هفته گذشته سه طرح عمرانی ورزشی با حضور استاندار در قم افتتاح و کلنگ پنج طرح ورزشی دیگر نیز با اعتباری حدود 155 میلیارد ریال به زمین زده شد.سالن ورزشی روستای طایقان بخش سلفچگان قم با اعتبار 11 میلیارد ریال، تکمیل و محوطه سازی مجموعه ورزشی شهید حیدریان با 13 میلیارد ریال و همچنین تکمیل و بازسازی سالن 2 هزار نفره شهید حیدریان از جمله طرح هایی است که طی آئینی در روستای طایقان بخش سلفچگان به بهره برداری رسید.کلنگ آغاز عملیات اجرایی زمین چمن مصنوعی بخش کهک با سه میلیارد ریال، کلنگ زنی طرح احداث خانه جوانان در 2 بخش کهک و خلجستان با اعتبار 13 میلیارد ریال و آغاز عملیات محوطه سازی و تجهیز زمین چمن مصنوعی جانبازان در مجموعه ورزش شهدای 15 خرداد واقع در میدان 72 تن قم با 15 میلیارد ریال اعتبار از دیگر طرح هایی بود که در این آیین عملیات اجرایی آنها آغاز شد.استان قم دارای یک شهرستان و پنج بخش کهک، جعفریه، خلجستان، سلفچگان و مرکزی است.

** قم رتبه چهارم کنکور را کسب کرد
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش قم گفت: این استان با حفظ رتبه سال گذشته، توانست در آزمون سراسری امسال رتبه چهارم را در سطح کشور به خود اختصاص دهد.
علیرضا یاری افزود: اختلاف امتیاز قم از اصفهان که رتبه سوم را کسب کرده است، کمتر از یک درصد می باشد.در آزمون سراسری امسال 17 هزار و 680 تن از استان قم شرکت کردند که از این تعداد، هفت هزار و 39 تَن در دانشگاه های سراسری پذیرفته شدند.

**950 شورای دانش آموزی در قم تشکیل شد
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش قم گفت: 950 شورای دانش آموزی در مدارس استان با برگزاری بیست و یکمین دوره انتخابات این شورا تشکیل شد.
ناصر حمزه ای افزود: انتخابات شوراهای دانش آموزی، اول آبان ماه جاری همزمان با سراسر کشور در قم برگزار شد و دانش آموزان پایه سوم و بالاتر می توانستند، در این انتخاب هم رای دهند و هم کاندیدا شوند.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.