به گزارش ایرنا، سید مهدی صادقی روز پنجشنبه در دیدار با رئیس و معاونان سازمان نقشه برداری کشور در استانداری قم، با تاکید بر استفاده از نقشه های دقیق هوایی به منظور برنامه ریزی صحیح برای توسعه، اظهار داشت: هم اکنون شهرداری قم اقدام هایی برای به روزرسانی نقشه ها را در دستور کار دارد.
وی ادامه داد: با هماهنگی شهرداری قم امکان بهره مندی از ظرفیت های سازمان نقشه برداری کشور برای توسعه این استان وجود دارد.
وی همچنین با ابراز نگرانی از روند سریع فرونشست زمین در برخی دشت های قم اظهار داشت: برخی از آنها از 50 سال پیش جزو دشت های ممنوعه تقسیم بندی شده که نشان از وضعیت بحرانی این مناطق دارد.

** رئیس سازمان نقشه برداری کشور نیز در این دیدار گفت: برای کلانشهرها، هر پنج سال و برای شهرستان ها هر 10 سال عکسبرداری هوایی صورت می گیرد.
مسعود شفیعی با اشاره به وجود فرونشست در منطقه جعفریه قم گفت: بالاترین نرخ فرونشست در منطقه شهریار تهران با رقمی بالغ بر 22 سانتی متر در طول سال ثبت شده و این در حالی است که نرخ فرونشست دشت جعفریه کمتر از 18 سانتی متر در سال است که نرخ بالایی محسوب می شود.
جعفریه از بخش های پنجگانه استان قم می باشد که با مرکز شهر قم حدود 35 کیلومتر فاصله دارد.
وی با بیان این که هم اکنون 2 ایستگاه فعال ثبت لرزه های زمین در قم وجود دارد گفت: در صورتی که 2 ایستگاه دیگر به مجموعه استان افزوده شود، پوشش زلزله نگاری و شتاب نگاری قم تکمیل می شود.
وی با بیان این که از ابتدای امسال چند اطلس فرونشست زمین در کشور تدوین شده است گفت: توسعه شبکه ژئودینامیک به عنوان پیش نمایش زلزله در اولویت فعالیت های سازمان نقشه برداری قرارگرفته است و تاکنون در این زمینه، نقشه تهران و کرج تدوین شده است.
شفیعی ادامه داد: فلات ایران در یک روند تدریجی سالانه 2 سانتی متر درحال کوچک شدن است که این روند به دقت در حال مطالعه و رصد است.
7404/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.