به گزارش ایرنا، مسعود شفیعی روز پنجشنبه در دیدار با آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، افزود: نقشه های تهیه شده از خلیج فارس و دریای خزر توسط ایران مطابق استانداردهای بین المللی در زمینه نقش برداری است و اقدامی مهم به شمار می آید.
وی در خصوص فعالیت های سازمان نقشه برداری ، بیان کرد: این سازمان یکی از نهادهای تخصصی و زیربنایی کشور است که با هدف تهیه نقشه برای فعالیت های عمرانی ایجاد شد، اما حضور کارشناسان برجسته در آن باعث گسترش فعالیت های این سازمان به عنوان نهاد حاکمیتی برای تهیه انواع داده های مکان محور گردید.
وی ادامه داد: وضعیت جغرافیایی و تهیه نقشه مناسب، پایه هر فعالیت زیربنایی و عمرانی است که سازمان نقشه برداری کشور با استفاده از تجهیزات پیشرفته همچون هواپیما و کشتی تحقیقاتی دراین زمینه به صورت تخصصی فعالیت می کند.
شفیعی با اشاره به فعالیت های انجام شده در خصوص پایش وضعیت فرونشست زمین در دشت های کشور توسط سازمان نقشه برداری، گفت: علت عمده این وضعیت به دلیل کاهش سطح آب های زیر زمینی در اثر برداشت نامتعارف است و ادامه این روند علاوه بر کاهش شدید منابع آبی، موجب در خطر افتادن مناطق مختلف کشور در اثر فرونشست می شود.
وی بیان کرد: این مساله حتی در سطح برخی از شهرهای کشور نیز مشاهده شده است و امروز مناطقی در قم سالانه حدود 18 سانتی متر فرونشست دارد.
وی با اشاره به این که فرونشست زمین پدیده ای است که در سایر کشورهای جهان هم رواج دارد، ادامه داد: البته در این زمینه، مباحثی همچون رکوردداری دشت ورامین در فرونشست زمین نیز مطرح می شود که نمی توان آن را تایید کرد چرا که کار تحقیقاتی و تطبیقی منسجمی در این رابطه صورت نگرفته است.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور گفت: دغدغه مشترک میان ما به عنوان یک نهاد تخصصی با نهاد های علمی و حوزوی برای آگاهی بخشی به جامعه برای صیانت ازمنابع آبی کشور و فرهنگ استفاده صحیح از طبیعت، موجب حفاظت بیشتر از دشت های ایران و جلوگیری از روند فرونشست زمین در کشور خواهد شد.
وی بیان کرد: با استفاده درست از منابع طبیعی می توانیم حیات و زندگی را در جامعه خود تضمین کنیم تا آیندگان ما در این زمینه دچار مشکل جدی نشوند.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این شرایط اقتصادی، صرفه جویی را سرلوحه فعالیت های سازمان قرار داده و سفرهای خارجی مدیران را منع کردیم، همچنین تعرفه محصولات خود را با وجود افزایش هزینه های تولید افزایش ندادیم.
شفیعی بیان کرد: همه دستگاه های اجرایی و زیربنایی کشور مستقیم به خدمات سازمان نقشه برداری نیاز دارند و اکنون داده های این سازمان از دهه 30 تاکنون موجود است.
وی افزود: از دیگر خدمات این سازمان، کمک به کسب و کارهای جدید است که از طریق به کار گیری اطلاعات داده های مکانی فعالیت می کنند.
رئیس سازمان نقشه برداری کشور به همراه معاونین امروز در جریان سفر به شهر مقدس قم با شماری از مراجع تقلید و علمای برجسته حوزه علمیه، دیدار و گفت و گو کرد.
7405/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.