به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه در دیدار رئیس و معاونین سازمان نقشه برداری کشور، با بیان اینکه در حوزه نقشه برداری به عنوان زیرساخت مهم در توسعه کشور در سال های گذشته کوتاهی شده است، افزود: بخشی از تحقق عدالت اجتماعی در گرو تنظیم تمام نقشه برداری های شهرها و اداره کشور بر اساس سلسله اقتضائات مهندسی است.
وی بر رعایت اصول شهرسازی در کشور تاکید کرد و گفت: تنظیم ساختمان ها از نظر ارتفاع باید مورد بازنگری قرار گیرد.
آیت الله علوی گرگانی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی صحیحی باید صورت گیرد تا روند اشتباه گذشته در نحوه شهرسازی اصلاح شود اظهار داشت: حق هر چیزی را باید ادا کرد و یکی از حقوق مردم بهره مند شدن از عدالت اجتماعی است که اصلاح نحوه شهرسازی بخشی از این حق است.
وی با انتقاد از نحوه شهرسازی و دادن مجوز آپارتمان سازی در اطراف اعتاب مقدس در قم و مشهد ادامه داد: نسبت به رعایت حریم حرم امام رضا(ع) بی توجهی شده و این موجب سبب گشته تا گنبد بارگاه امام هشتم شیعیان از نزدیکی حرم مطهر نیز دیده نشود.

** رئیس سازمان نقشه برداری کشور نیز در این دیدار گفت: این سازمان دارای وظایف فرابخشی است که از خدمات و نتایج فعالیت های آن در بخش های مختلفی از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
مسعود شفیعی، سازمان نقشه برداری را مرجع در امور مکانی کشور دانست و افزود: 80 درصد اطلاعات مورد نیاز مردم بر مبنای مکان و موقعیت است به همین دلیل وظایف این سازمان بسیار سنگین می باشد.
وی با بیان اینکه سازمان نقشه بردرای کشور با 65 سال قدمت، از جمله سازمان های قدیمی و تخصصی کشور است گفت: علاوه بر تولید و تامین اطلاعات پایه، پایش تغییرات سرزمینی نیز به عهده این سازمان است.
شفیعی تغییر ارتفاعی ناشی از کاهش سطح زیرزمینی آب ها را از جمله فعالیت های سازمان نقشه برداری کشور دانست و گفت: با مطالعات انجام شده در 20 سال گذشته، در نقاط مختلف کشور کاهش ارتفاع و فرونشست در کشور را شاهد هستیم به گونه ای که در بسیاری از دشت ها پدیده فرونشست در حال رخ دادن است.
وی افزود: ادامه این روند در یک بازه 10 ساله ، موجب کاهش 2 متری زمین در دشت ها کشور رقم می زند که این عامل بخش زیادی از زیرساخت های کشور را تهدید می کند.
شفیعی، رفع اختلافات ارضی را از دیگر فعالیت های این سازمان برشمرد و اظهار داشت: از دهه 30 هجری شمسی تصاویر و نقشه هایی در کشور وجود دارد که امروز این نقشه ها در دادگاه ها مورد استناد قرار می گیرند.
7404/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.