به گزارش ایرنا، محسن بهشتی روز یکشنبه در چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار قم، افزود: در این راستا ساختمان های کنونی یا استیجاری هستند و یا طراحی های مسکونی دارد که مانع ارائه مناسب خدمات بهداشتی و سلامتی به مردم است.
وی پیشنهاد کرد که ساختمانی در خیابان ایستگاه در محدوده راه آهن و حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برای ارائه خدمات بهداشتی و سلامتی به شهروندان و زائران تملک شود، زیرا املاک این منطقه ارزان قیمت تر است و می توان به زائران نیز خدمات ارائه داد.
وی گفت: پس از راه اندازی بیمارستان فرقانی در خیابان طالقانی (آذر)، نبود پارکینگ معضلی برای آن منطقه شده است؛ با توجه به این که این منطقه فرسوده می باشد، با احداث بیمارستان یک خدمتی برای شهروندان انجام و از سوی دیگر به دلیل نبود پارکینگ زحمتی نیز برای مردم و ساکنان ایجاد شد.
بهشتی افزود: سر و صدای موتورخانه و تصفیه خانه بیمارستان فرقانی نیز باعث آزردگی مردم منطقه شده و باید این مسائل هر چه سریع تر حل شود.
وی دربخش دیگری از سخنان گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی با مشارکت گسترده در تحقق طرح های بازآفرینی شهری باید احساس توجه و ارتقاء کیفیت زندگی را در مردم ایجاد نمایند.
وی افزود: مردم با اجرایی شدن این طرح باید به یقین برسند که ارتقاء کیفیت زندگی از شعار به عمل تبدیل شده است.
بهشتی با بیان اینکه درسالهای گذشته مردم خروجی از طرح های شهری ندیده بودند، اضافه کرد: امروز شهروندان از طرح های بازآفرینی خروجی می بینند و در این راستا مطالبه گر شده اند که این مساله می تواند مشارکت آنان را در اجرای بهتر این طرح ها در پی داشته باشد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر احیای هویت در محله های قدیمی و بافت فرسوده باعث ماندگاری جمعیت می شود.
بهشتی گفت: طرح های بازآفرینی شهری و بهبود وضعیت محله های قدیمی باعث ماندگاری جمعیت، ارزش گذاری به خانه ها و بافت های تاریخی می شود و اگر این اقدام صورت نمی گرفت تا 50 سال دیگر محله های واقع در مرکز شهر خالی از سکنه و محل اراذل و اوباش و انواع فساد می شد و شهر در حاشیه توسعه می یابد.
وی خاطرنشان کرد: باید بررسی شود چرا جمعیت محله ای مثل خاکفرج که نزدیک به مراکز اقتصادی است، در حال کاهش می باشد و جمعیت منطقه ای مثل پردیسان که دور از شهر است، افزایش یافته و مردم، شهرک های اطراف شهر را برای زندگی انتخاب می کنند.
وی گفت:بخش عمده ای از بودجه دستگاه های اجرایی به پردیسان می رود و هنوز هم مردم ساکن در این منطقه راضی نیستند، در صورتی که محلات قدیمی امکانات کمتری دارند.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری قم و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
معاون استاندار قم گفت: دستگاه های اجرایی در بودجه سال 98 و اصلاحیه بودجه 97 اعتباراتی برای بازآفرینی شهری در نظر بگیرند، زیرا با اعتبارات موجود اقدامات زیادی در محله های قدیمی نمی توان انجام داد.
وی بیان کرد: شرکت های خدمات رسان از جمله آب، برق و گاز برای بازآفرینی شهری به عنوان طرح ملی که در سراسر کشور اجرا می شود، باید بودجه ای در نظر بگیرند تا طرح ها در مرحله اجرا با مشکل برخورد نکند.
وی با تاکید بر این که اولویت همه دستگاه های اجرایی در امر بازآفرینی یکسان باشد، ادامه داد: باید در این راستا آسیب های اجتماعی، زیرساخت های فرهنگی و مذهبی در بازآفرینی محلات دیده شود.
بهشتی در ادامه با تاکید بر این که زمان اجرای طرح ها نباید طولانی شود، گفت: مردم انتظار دارند ابتدا طرح های در دست اقدام به اتمام برسد و سپس مسئولان به سراغ سایر پروژه ها بروند.
وی افزود: در فرآیند بازآفرینی محله دروازه ری اهالی منطقه به شدت گلایه دارند که چرا عرض خیابان 18 متر است و باید 30 متر شود، دراین راستا شهرداری طرح را بازبینی نماید تا اگر امکان دارد عرض 30 متر عملیاتی شود.
دراین جلسه؛ دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری گزارشی از روند اجرای طرح ها و اقداماتی که ظرف سال جاری انجام شده ، ارائه نمود. همچنین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در خصوص محلات هدف طرح ملی بازآفرینی
مطالبی را بیان کرد.
/2085/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.