به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا قاسمی نیا روز شنبه در چهارمین جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی قم اظهار داشت: 50 درصد از این افراد امتحان های پایان دوره مربوطه خود را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتند.
وی با بیان این که قم از نظر تعداد سوادآموز در ردیف پنج استان نخست کشور قرار دارد، افزود: قم سال گذشته در جذب سوادآموز جزو استان های برتر کشور شناخته شد.
وی استقبال نکردن بیسوادان بویژه در گروه سنی 10 تا 49 سال از کلاس های سوادآموزی را مهمترین مانع سواد آموزی در استان دانست و گفت: برغم وظیفه دستگاه های مختلف برای ریشه کنی بیسوادی، بسیاری از آنها هنوز به این عرصه به صورت جدی ورود پیدا نکرده اند.
قاسمی نیا، ارائه راهکارهای موثر برای جذب افراد بیسواد به دوره های سوادآموزی را از مطالبه های نهاد متبوع خود از سایر مجموعه های اجرایی استان ذکر کرد و افزود: با توجه به فعال بودن بخش میز خدمت در دستگاه های گوناگون، این بخش می تواند با شناسایی افراد بیسواد در خدمت علم آموزی و ترویج علم و دانش نیز قرار بگیرد‌.
وی اضافه کرد: همه دستگاه ها برای تثبیت سواد افرادی که دوره نهضت را به پایان رساندند، وظایفی برعهده دارند، چراکه برای باسواد کردن این افراد هزینه های زیادی انجام شده است.
معاون آموزش و پرورش قم گفت: بر اساس آمار ارائه شده توسط مرکز آمار ایران که از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دفتر آمار و اطلاعات استانداری نیز به همه دستگاه ها ارسال شده است، 179 هزار و 396 تن در استان تا پایان دوره ابتدایی و یا در حین گذراندن این دوره از ادامه تحصیل خودداری کردند و اکنون غیر محصل شناخته می شوند.
وی با بیان اینکه 120 هزار تن از افراد 6 سال به بالای استان بیسواد هستند، رفع کامل آسیب های اجتماعی را در گرو ریشه کن کردن بیسوادی دانست و افزود: 128 هزار و 545 تن نیز تا پایان دوره متوسطه اول و یا قبل از گرفتن مدرک این دوره تحصیل را رها کردند.

** 60 درصد جمعیت قم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند
مدیرکل تامین اجتماعی قم نیز در این جلسه با بیان این که 60 درصد جمعیت قم معادل 750 هزار تن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، افزود: 13 هزار تن در مشاغل آزاد و 10 هزار تن نیز به صورت خاص بیمه هستند.
علی اصغر دادخواه همچنین تعداد قالیبافان بیمه شده را 6 هزار و 300 تن برشمرد و گفت: 14 هزار تن از رانندگان، 17 هزار و 800 کارگر ساختمانی، 44 تن از زنبور داران، 232 تن از خادمان مساجد و 41 هزار تن از روحانیان، دیگر بیمه شدگان استان را تشکیل می دهند.
وی تعداد بیمه های توافقی تامین اجتماعی را 41 هزار مورد دانست و افزود: 121 هزار تن بیمه شده اجباری و سه هزار تن نیز از بیمه بیکاری بهره مند هستند و 35 هزار تن نیز جزو خانواده های مستمری بگیر تامین اجتماعی محسوب می شوند.
دادخواه با بیان این که تامین اجتماعی هیچ وظیفه و مسئولیتی در خصوص باسواد کردن کارگران واحدهای تولیدی تحت پوشش خود ندارد، افزود: از آنجا که اطلاعات بیمه شدگان به صورت سیستمی در اختیار تامین اجتماعی قرار می گیرد، گزینه ای برای مشخص شدن باسوادی یا بیسوادی بیمه شدگان در سیستم ثبت نام پیش بینی نشده است.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.