به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل استاندارد قم، منصور فرزانه روز دوشنبه با اشاره به تصویب این طرح در کارگروه استانداردسازی افزود: قم در موضوع استانداردسازی جایگاه های سی ان جی از استان های پیشرو و دارای جایگاه برتر در کشور بوده و این اداره کل در جهت حفظ و ارتقای ایمنی شهروندان در این خصوص بیش از گذشته اهتمام خواهد داشت.
وی افزود: ساز و کار عملیاتی و نحوه اجرای این طرح طی جلسات مشترک کارشناسی بین اداره کل استاندارد و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی استان تدوین و اقدام های مرتبط با آن انجام خواهد شد.
وی با اشاره به گزارش های شرکت های بازرسی عنوان کرد: با توجه به شرایط 40 جایگاه سوخت رسانی سی ان جی در سطح استان که هر کدام به طور متوسط دارای 40 تا 50 مخزن می باشد حدود یک هزار و 600 تا 2 هزار مخزن جایگاهی در استان وجود دارد که عمر بعضی از این مخازن بیش از 15 سال است و حتی در برخی جایگاه های قدیمی مخازن جوشکاری شده نیز وجود دارد.
فرزانه به خطرهای ناشی از بازرسی نکردن به موقع مخازن جایگاهی و ابعاد گسترده حوادث ناشی از آن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هشت آزمایشگاه هیدرو استاتیک تایید صلاحیت شده جهت آزمون مخازن جایگاهی در کشور وجود دارد که با توجه به تعامل بسیار خوب و توجه ویژه شرکت پخش فرآورده های نفتی قم به موضوع ایمنی، امیدواریم این طرح با همکاری حداکثری جایگاه داران استان به نحو احسن انجام شود.
وی افزود: پیشنهادها و طرح های اجرایی در زمینه استانداردسازی که ارتباط مستقیم با ایمنی و سلامت شهروندان دارد همواره در اولویت اداره کل بوده است و در این راستا اقدام های قابل توجهی انجام شده است.
تست هیدرو استاتیک فرآیندی است که تجهیزاتی از قبیل سیستم های لوله کشی، سیلندر گاز، بویلر ها و لوله های تحت فشار جهت دوام و نشتی مورد آزمایش قرار می گیرد.

** ارتقای ایمنی در پروژه های ساختمانی ضروری است
مدیرکل استاندارد استان قم همچنین گفت: بروز حوادث دلخراش در سال های گذشته به خصوص در طرح های کارگاهی و از دست دادن چندین تن از همشهریان، اهمیت پرداختن به موضوع ارتقای ایمنی در پروژه های ساختمانی را دوچندان می کند.
فرزانه اضافه کرد: بر همین اساس و با عنایت به رهنمودهای کارشناسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین نظام مهندسی ساختمان تصمیم کارگروه استانداردسازی استان بر این شد تا با تصویب الزام حضور مسئول ایمنی در طرح های ساختمانی گروه « ج و د» از بروز چنین حوادثی جلوگیری شود.
وی همچنین با اشاره به موضوع نصب جرثقیل ها در پروژه های ساختمانی افزود: با توجه به حوادث تلخی که در اجرای ناایمن برخی جرثقیل ها در این پروژه ها به وجود آمده است اهمیت پرداختن به این موضوع بیش از پیش احساس می شد که در این جلسه مقرر شد ضمن احصای آمار دقیق از وضعیت بهره برداری از جرثقیل ها و میزان حوادث ناشی از رعایت نکردن ایمنی در استفاده از آنها، ساز و کارهای قانونی در خصوص نحوه اعمال بازرسی ها تدوین و جهت طرح موضوع به دبیرخانه شورای فنی استان ارجاع شود.
وی خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای ایمنی در صنعت ساختمان و با توجه به محدودیت های قانونی اداره کل استاندارد جهت حضور در پروژه های کارگاهی به خصوص پیرامون حوزه مصرف و بهره برداری و اعلام آمادگی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای تقویت نظارت بر تولید، عرضه و به کارگیری مصالح و تجهیزات استاندارد در این طرح ها، تصمیم بر این شد تا اداره کل استاندارد نیز به سامانه الکترونیکی مشترک شهرداری و نظام مهندسی متصل شود.
وی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی عملیاتی لازم در حوزه فناوری اطلاعات این مهم به زودی محقق شود تا نظارت اداره کل استاندارد نیز با توجه به گزارش های ناظران طرح در خصوص مصالح و تجهیزات غیر استاندارد بیشتر و برخورد های قانونی در این خصوص انجام گردد.
فرزانه همچنین از امکان سنجی در خصوص الزام استفاده از آزمایشگاه های تایید صلاحیت شده توسط سازمان ملی استاندارد در طرح های عمرانی دولتی و عمومی در شورای فنی استان خبر داد.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.