به گزارش ایرنا، محمود سیجانی عصر شنبه در جلسه توسعه صادرات در فرمانداری قم اظهار داشت: در این مدت 112 میلیون و 960 هزار دلار ارزش صادرات استان قم بوده که این رقم در مدت زمان مشابه سال گذشته، 92 میلیون و663 هزار دلار بوده است.
وی افزود: همچنین از لحاظ میزان وزن، صادرات در این مدت نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 40.3 درصدی را نشان می دهد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان گفت: صادرات مواد اولیه از جمله پتروشیمی به سایر کشورها و نبود مواد اولیه برای تولیدکنندگان، کاهش ارزش پول ملی که باعث مهاجرات کارگران افغانی شده، به روزرسانی نشدن تعرفه های صادرات و نبود امکان عقد قرارداد با خریداران خارجی از مهترین مسائلی است که باید پیگیری شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: در سطح ملی پیشنهادهایی برای برون رفت از مشکلات از جمله پرداخت اقساط بدهی ارزی تسهیلات فاینانس، فروش ارز به بانک ها و صرافی های موجود و سپرده گذاری ارزی بانک ها ارائه شده است که امیدواریم باعث رفع موانع تولید شود.

** مصطفی کرمانی عضو اتاق بازرگانی استان قم نیز در این جلسه گفت: اتصال گمرک استان قم به راه آهن نقش مهمی در ارتقای تولید و رونق صادرات استان خواهد داشت و این امر باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و افزایش صادرات می شود.
وی بیان داشت: در حال حاضر مشکلات زیادی برای بخش صادرات به وجود آمده است که امیدواریم با ارائه راهکارها بتوان این مشکل را مرتفع کرد.
وی بر ضرورت جلوگیری از صادرات مواد اولیه صنعت کفش تاکید کرد و گفت: نباید شرکت های پتروشیمی، این مواد را با وجود دریافت یارانه دولتی صادر کنند، چرا که مواد پتروشیمی یکی از مهمترین نیازهای تولیدکنندگان کفش است.
وی گفت: در مرحله نخست باید نیاز استان قم تامین شود و سپس شرکت ها اقدام به صادرات مواد اولیه کنند، چراکه استان قم در تولید کفش در سطح کشور شاخص است.

** رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز گفت: 2 صنعت مهم قم، فرش و کفش است که در این حوزه دارای ظرفیت ها و توانمندی های بالایی هستیم، از این رو باید مورد حمایت قرار گیرد.
سید مجتبی فرهادی گفت: به دنبال جذب خریداران بین المللی و صادرات این 2 کالا هستیم که اگر عملیاتی نشود در خصوص تولید و صادرات با مشکل روبرو خواهیم شد.

** عضو اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف استان قم در ادامه این جلسه گفت: تعرفه واردات ابریشم به کشورمان 26 درصد است که این امر مشکلاتی را برای تولید کنندگان فرش ایجاد کرده است.
جواد کاظمی افزود: تنها چهار درصد از کل ابریشم مصرفی در کشورمان تولید می شد که این امر نیز با مشکل مواجه شده است.
وی گفت: اگر به موضوع مواد اولیه فرش توجه نشود شاهد نابودی فرش ابریشم خواهیم بود که یکی از تولیدکنندگان فرش دستباف در کشور، استان قم است.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.