در این مطلب می خوانیم:
اخیرا شهردار منطقه هشت قم گفت: طبق طرحی که صورت گرفته معلوم گردید پردیسان ،500 هزار مترمربع پیاده ‌رو برای شوارع و معابر منطقه نیاز دارد این طرح نشان می دهد50 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آن نیاز است.
وی با بیان این که نیازمند نگاه استانی و ملی به رفع مشکلات منطقه ی پردیسان هستیم، افزود: یکی از نیازهای منطقه را اجرای روکش آسفالت معابر و شوارع قدیمی و بهسازی جدولگذاری دانست اویاداورشد: همچنین بحث پیاده‌روسازی در پردیسان تاکنون انجام نشده است، در حال حاضر اولویت شهرداری تکمیل زیرساخت‌های محلات مسکن مهر بوده که با مشارکت اداره کل راه و شهرسازی ، این کار در حال انجام است.
پردیسان نام منطقهٔ هشتم شهرداری قم است که در جنوب غربی شهر قم قرار دارد. این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی تأسیس شد و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد. منطقه ی پردیسان در تاریخ سی ام بهمن‌ماه سال 75 به عنوان محدوده ی خدمات شهری شهر قم اضافه شد. این منطقه در سرشماری سال 1390 خورشیدی، 44٬780 نفر جمعیت داشته و به علت وجود مسکن مهر قم در این ناحیه به سرعت بر جمعیت آن افزوده شد. به گفته ی برخی ازمقامات ذی ربط پیش‌بینی می‌شود جمعیت این منطقه به زودی به 300٬000 نفر برسد . اظهارات اخیر شهردار پردیسان پرسش های بیشماری را برای کنشگران اجتماعی ومحافل مردمی به وجود آورد .نخست این که پردیسان توسط وزارت مسکن وشهرسازی احداث شده است به یقین این منطقه ابتدا مورد مطالعه ی کارشناسان ومهندسان قرار گرفت ونقشه ای مناسب طراحی گردید وسپس برمبنای آن احداث گردید. آیا آن نقشه وطرح همین است؟ ثانیا پردیسان محصول همان طرح ونقشه اولیه است .آیا درنقشه اولیه پیاده رو پیش بینی نشده است ؟ثالثا خیابان ها وشوارع وساختمان ها به همین شکل فعلی طراحی شده اند؟رابعا اگر نقشه چنین ایرادهایی رانداشته پس بعدها این ایرادها واشکالات ازکجا پدید آمده است.؟آیا احتمال دارد نقشه توسط سازندگان موبه مو رعایت نشده باشد. ؟
خامسا اکنون بسیاری ازساختمان ها به مقدار زیادی به خیابان اصلی نزدیک شدند که امکان ایجاد پیاده رو وجود ندارد درآنجا چگونه عمل می کنید.؟ سادسا آیا آن دسته ازمقامات فرهنگی ،علمی که شماری از نهاد را به پردیسان انتقال داده اند خود دراینجا زندگی می کنند تامشکلات را ازنزدیک درک ، لمس وحس کنند.؟
پردیسان به خیابان‌های کم‌عرض و کوچک معروف است. خیابان‌هایی که مشکلاتی را هم ایجاد می‌کنند. پیچ در پیچ بودن معابر و خیابان‌هایی که حتی شرکت اتوبوس‌رانی قم حاضر نیست سرویس‌های خود را به آنجا بفرستد. خیابان‌هایی که بسیار تنگ و باریک ساخته شده‌اند، مجتمع‌های مسکونی که ورودی کوچکی دارند به طوری که خودروهای آتش‌نشانی نمی‌توانند وارد برخی از آن ها شوند و در نهایت ساختمان‌هایی که چنان نزدیک به هم ساخته شده‌اند که امکان جاگذاری نردبان میان آن‌ها نیست
بیش از 20 سال از احداث پردیسان به عنوان یک شهرک می گذرد و اگر منصف باشیم این منطقه را باید شهر بنامیم و از 'گدایی شهر' از استان های هم جوار پرهیز کنیم. آیا پس از 20 سال هنوز هم باید بخشی از پیاده رو ها به شکل رها شده و خاکی باشد؟ مردم منطقه پردیسان چه گناهی مرتکب شدند که هوای خاکی و سه شنبه بازار خاکی و پیاده روی خاکی را باید تحمل نمایند؟ کافی است نگاه تیزبین خود را یک روز به این منطقه بسپارید. خواهید دید که مردم در خاک محصورند. مردم روز و شب خود با خاک همراهند. اگر روزی بادی وزیدن بگیرد که خودتان می توانید حدس بزنید چه رخ خواهد داد! بیش از 3 ماه در سال بخصوص در تابستان، مردم پردیسان با بادهای دردسر ساز مواجه هستند. باد و خاک با هم دست به یکی کرده اند تا ما را زمین گیر کنند و شکر خدا که از مسئولین هم هیچ خبری و اثری و عملی موثر دیده نمی شود. از این فرصت استفاده کرده و از کسانی که باید این مشکلات را بر طرف نمایند درخواست نماییم تا بازدیدی از خیابان های شهرک و شهر! پردیسان داشته باشند و دستورات لازم را در این خصوص صادر نماید. به عنوان نمونه بلوار دانشگاه بلوار سلمان و خیابان های هویزه و دهلاویه و بلوار امام علی (ع) را برای بازدید پیشنهاد میکنیم. هزاره ها (مسکن مهر) دردهای بیشتری دارند که برایشان باید جداگانه دردنامه ای بنویسیم.
منبع: روزنامه گویه قم
8138/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.