به گزارش ایرنا، محسن بهشتی شامگاه دوشنبه در نخستین جلسه مجمع سلامت قم در تالار امام جواد استانداری اظهار داشت: تولید این میزان مواد فست فودی عارضه ای است که برروی سبک زندگی و تغذیه مردم بسیار تاثیرگذار است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین با بیان اینکه قم یکی از شهرهایی است که تعداد موتور سوارهای آن زیاد است، افزود: درحوزه صنعت هیچ قانونی که به این واحدهای تولیدی مجوز داده نشود، وجود ندارد ولی در قالب کارگروه های سلامت، اشتغال و استاندارد و همچنین شورای برنامه ریزی باید سمت و سوی سرمایه گذاری ها به سمت تولید محصول هایی برود که سلامت جامعه را خدشه دار نکند.
وی یادآور شد: 20درصد تولید موتور سیکلت کشور در قم به صورت اقساطی و با نازلترین قیمت به فروش می رسد.
معاون استاندار قم همچنین با اشاره به وجود کوره های آجرپزی و گچ پزی در قم اذعان داشت: چون رویکرد ما به صنعت توسعه اشتغال است، به پیامدهای ناگوار اجتماعی و زیست محیطی فعالیت واحدهای صنعتی در استان توجهی نداریم، و باید با اطلاع رسانی و جایگزین کردن محصول های تولیدی مفید این معضل را رفع کنیم.

** مرگ 300راکب موتور سیکلت در قم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه با اشاره به ثبت سالانه 24 تا 28هزار تلفات رانندگی در کشور این موضوع را اسفناک توصیف کرد و گفت: متاسفانه در این خصوص سالانه 300 مرگ را نیز در قم داریم که شامل جاده ای و درون شهری است و تعداد قابل توجهی از آن مربوط به داخل شهری و در راس آن موتور سواران می شود.
ابوالفضل ایرانی خواه ، وقوع روزانه 30 تا 35 حادثه موتور سواری در قم را نیز نگران کننده خواند و افزود: در این استان در سال 16هزار مصدوم سرپایی مورد پذیرش قرار می گیرند، و 12هزار تن نیز بستری می شوند و آسیب های خفیف و نقص عضوهای نگران کننده ای را نیز شاهد هستیم.
وی با بیان اینکه بر اساس برنامه های دولت برای درمان حوادث رانندگی حتی یک ریال هم توسط مردم پرداخت نمی شود، و مصدومان پس از وقوع سانحه توسط اورژانس پیش بیمارستانی تحت مداوا قرار می گیرند، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته سالانه بابت هزینه های بیمه و دیه دوهزار و 250 میلیارد تومان از طرف دولت پرداخت می شود.

** رئیس مرکز فوریت های پزشکی قم نیز با بیان اینکه 23درصد تلفات رانندگی قم مربوط به راکبان موتور سیکلت است به وجود 300هزار راکب موتور سیکلت در این استان اشاره کرد و گفت: تهیه یک دستگاه موتور سیکلت در ابن استان بسیار سهل الوصول است، و استفاده نوجوانان کم سن و سال از این وسیله برای خانواده ها به یک امر عادی تبدیل شده و وقتی پلیس اقدام به توقیف و یا خواباندن موتورسیکلت های متخلف می کند، راکبان بدون هیچ مشکلی اقدام به تهیه یک موتور جدید می نمایند.
محمد شهیدی ، موضوع تصادف های موتورسیکلت در قم را یک امر پیچیده و چند وجهی عنوان کرد و افزود: با ورود دستگاه های مختلف به صورت مجزا مشکل حل نمی شود، و باید در اعمال قانون و پیشگیری از بروز حوادث جلوگیری کرد.

** جانشین پلیس راهنمایی رانندگی قم نیز دراین جلسه با اشاره به وقوع 66 حادثه رانندگی در محورهای استان از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه گفت: این رقم نسبت به سال 95 هشت تن کاهش پیدا کرده ولی در مقایسه با سال گذشته افزایش داریم.
سرهنگ احمد خدایاری افزود: بر اساس آمار گرفته شده از دستگاه های تردد شمار تا پایان مرداد ماه امسال حدود 69میلیون تردد در جاده های قم انجام شده که 20میلیون تردد آن به داخل استان بوده است.
وی نداشتن کشش ترافیک در برخی محورهای اصلی منتهی به استان از جمله سلفچگان در ایام شلوغ و پرتردد را از مشکل های ترافیکی قم ذکر کرد و گفت: برغم استقرار 10 تیم گشتی در این محورها، ولی به علت عدم کشش لازم همچنان تصادف رخ می دهد‌.
خدایاری با اشاره به ضرورت احداث کمربندی جدید در استان افزود: به غیر از آزاد راه قم - گرمسار که تاثیر چندانی نیز در کاهش بار ترافیکی محور قم - تهران نداشته محور دیگری در استان ایجاد نشده از این رو لازم است توجه ویژه ای در بحث ایجاد کمربندی جدید صورت گیرد.
وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته 66 نقطه حادثه خیز استان توسط عوامل راهداری و پلیس راهور استان احصا شده است، گفت: 25 نقطه با نصب علائم، آشکار سازی شده و بقیه نقاط نیز در دست اجرا است و مقرر شده 45 نقطه حادثه خیز دیگر نیز توسط راهداری مشخص شود.
وی یادآور شد: 18درصد حوادث رانندگی در راه های روستایی و فرعی استان که حضور پلیس در آنها کمرنگ است، رخ می دهد، که باید در بحث تعریص جاده و نصب علائم و اصلاح هندسی توجه ویژه ای شود.
خدایاری همچنین در واکنش به سخنان رئیس مرکز فوریت های استان مبنی بر اغماض پلیس در خصوص تخلف های رانندگی، افزود: پلیس راهور هیچ گونه اغماضی را انجام نمی دهد، چرا که از آغاز سال تا پایان مرداد توقیف وسایل نقلیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 85درصد افزایش پیدا کرده و راهور قم در ثبت تخلف ها رتبه نخست را در کشور دارد.
قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آن ها می توان به آزاد راه قم – تهران به طول 130 کیلومتر، جاده قدیم قم – تهران، بزرگراه قم – ساوه به طول 87 کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزاد راه قم – کاشان به طول 104 کیلومتر، آزاد راه قم - گرمسار به طول 173 کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول 136 کیلومتر اشاره کرد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.