به گزارش ایرنا ، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم دراین جلسه که در شهرک صنعتی صنعتی محمود آباد برگزار شد، با اشاره به وجود تقاضاهای متعدد برای سرمایه گذاری در این شهرک گفت: واگذار نشدن زمین مانع اصلی توسعه شهرک های صنعتی قم محسوب می شود.
محمود سیجانی اظهار داشت: برغم فراهم بودن زمینه بهره مندی از تسهیلات روستایی برای حل مشکل هایی که در مورد توسعه این شهرک ها وجود دارد، ما نتوانستیم از این پتانسیل ها استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه کمبود زمین مهمترین دغدغه ما برای توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی استان به شمار می رود، گفت: تاکنون متقاضیان خوبی برای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی استان وجود داشته ولی محدودیت های موجود در واگذاری زمین از سوی دستگاه های مرتبط از تحقق این امر جلوگیری کرده است.
استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه (ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.
سیجانی توسعه شهرک های صنعتی را بهترین راهکار برای مقابله با تحریم های دشمن عنوان کرد و گفت:حل مشکل زمین مورد نیاز شهرک های صنعتی و همچنین تامین زیر ساخت های لازم به ایجاد یک جهش و رشد بسیار خوب در تولید، و همچنین پایداری و افزایش اشتغال منجر خواهد شد.
وی با اشاره به شهرک صنعتی محمود آباد تصریح کرد: این شهرک به دلیل قرار گرفتن در مسیر آزاد راه قم - تهران و نزدیکی به تهران از سال های گذشته رونق خوبی داشته است.
رئیس سازمان صنعت قم با بیان اینکه با اشاره به ویژگی های منحصر به فرد این شهرک افزود: مطابق قانون کلیه شهرک هایی که در مناطق محروم واقع شدند مانند مناطق آزاد و ویژه از معافیت 20 ساله مالیات برخوردار می شوند و این شهرک نیز این گونه است.
شهرک صنعتی محمود آباد به عنوان یکی از فعال ترین شهرک های صنعتی استان قم با وسعتی بالغ بر 700هکتار در بخش قمرود و در مجاورت اتوبان وجاده ترانزیتی جاده قدیم قم–تهران واقع شده است.
این شهرک به لحاظ امکانات زیرساختی و توسعه ای و فضای بسیار خوبی که دارد چون در مسیر جاده قم - تهران قرار گرفته به تازگی به یکی از کانون های مورد توجه سرمایه گذاران تبدیل شده است.
این شهرک صنعتی دارای 108 واحد بهره برداری شده است، که 68 واحد آن با دو هزار و 242 تن شاغل فعال است.
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید قم در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه گزارشی از آخرین بازدیدهای صورت گرفته از طرح ها و واحدهای تولیدی صنعتی این استان گفت: از پنج طرح مورد بازدید قرار گرفته از 100میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده برای آنها، 90میلیارد ریال پرداخت شده، که یکی از واحدها، 10میلیارد ریال را از بانک عامل که بانک ملت بوده را دریافت نکرده است‌.
وی افزود: میزان اشتغال این واحدها قبل از دریافت تسهیلات 97 تن بوده که به 103 تن افزایش پیدا کرد.
سیجانی گفت: در مجموع 21 بازدید میدانی از 111 واحد صنعتی استان انجام شده که رقم پرداختی به آنها بالغ بر دو هزار میلیارد ریال شامل پنج هزار و 491 اشتغال تثبیت شده و 356 اشتغال جدید بوده و برخی از این واحدها مشکلاتی نیز داشتند که مقرر شد در کمیته های فرعی بررسی و نتایج آن در کمیته و کارگروه اصلی مطرح شود.

** 110 میلیارد ریال طرح در شهرک محمود آباد در حال اجرا است
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قم نیز در این جلسه با بیان اینکه این شهرک صنعتی در سه سال گذشته به لحاظ داشتن امکانات زیرساختی و فنی به یکی از کانون های مورد اقبال و توجه سرمایه گذاران تبدیل شده است، افزود: 67 واحد غیر فلزی در این شهرک فعالیت می کند و فلسفه تاسیس آن نیز استقرار این واحدها بوده است.
امیر هوشنگ طیبی نژاد افزود: به دنبال پیشنهاد حفاظت محیط استان برای انتقال کوره های آجر پزی و واحدهای کوره ای مانند گچ و آهک مستقر در جاده قم - کاشان به منظور خارج کردن از مبلمان شهری و جهت های توسعه ای شهر، شهرک محمود آباد احداث شد.
وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای این شهرک غیر فلزی و عمدتا آجرپزی هستند، گفت: 108 واحد در این شهرک به بهره برداری رسیده که 68 مورد آن با ظرفیت اشتغال دو هزار و 242 تن فعال است.
وی با بیان اینکه تعداد واحدهای غیر فعال شهرک یاد شده نیز 37درصد کل واحدهای آن را تشکیل می دهند، ابراز امیدواری کرد: متناسب با توسعه سرمایه گذاری هایی که در این شهرک صورت می گیرد، بتوانیم چتر حمایتی و خدمات را برای سرمایه گذاران بگسترانیم.
وی در تبیین مشکل های شهرک محمود آباد نیز کسری آب را از جمله آن ذکر کرد و افزود: مطابق دستورالعمل ارایه شده توسط استاندار در جلسه دوماه پیش کارگروه تسهیل در شهرک شکوهیه مبنی بر تامین آب شهرک های صنعتی از طریق آب های غیر متعارف مانند پساب فاضلاب این اقدام در دستور کار است، و به تازگی مشاور مربوطه نیز انتخاب شده تا در افق بلند مدت 1404انتقال پساب را برای صنعت به این شهرک ها منتقل کنیم.

** استقرار ایستگاه های کابینتی گاز در شهرک محمود آباد
مدیرعامل شرکت گاز قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به تامین شدن زیر ساخت های شبکه انتقال گاز برای این شهرک گفت: ایستگاه هایی تحت عنوان کابینتی در این شهرک ایجاد شده است.
علیرضا نصیری افزود: یکی از مشکل های که بخش صنعت با آن مواجه است، وسیع بودن ایستگاه های گاز است، از این رو شرکت گاز قم برای حل این مشکل ایستگاه های ذکر شده را در ابعاد 2 در 2 در این شهرک به کار گرفته که ظرفیت های بالایی دارد.
مدیرعامل گاز قم ظرفیت مصرفی ایستگاه های گاز محمود آباد را در مجموع یک میلیون مترمکعب دانست وگفت:با این ظرفیت موجود هر صنعتی که در این شهرک به کار گرفته شود، مشکلی برای تامین گاز آن وجود ندارد.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.