به گزارش ایرنا، راضیه لک عصر شنبه در چهارمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: کار تدوین مراحل 1 و 2 نقشه راه زمین و معدن برای همه استان ها از جمله قم تهیه شده و مرحله سوم آن نیز در حال انجام است.
وی افزود: در صورت ابلاغ دستورالعمل استاندار به دستگاه های اجرایی برای ارایه آمارهای دقیق به سازمان زمین شناسی، این مرحله نیز به زودی تهیه و در نتیجه ظرفت های معدنی استان مشخص خواهد شد.
وی با بیان این که اکتشاف شن و ماسه در حیطه وظایف زمین شناسی نیست، اظهار داشت: برغم ارزشمند بودن شن و ماسه به لحاظ زیست محیطی و تغذیه نمودن آب خوان ها، تاکید ما در خصوص اولویت های اکتشاف معدنی در قم بر روی معادن فلزی از جمله طلا است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که در هیچ استانی به اندازه قم کار تهیه داده های ژئوفیزیکی صورت نگرفته است، افزود: با وجود پرهزینه بودن کار تهیه نقشه های هوایی از محدوده های معدنی، سازمان زمین شناسی این آمادگی را دارد با تامین منابع مالی لازم کار تهیه نقشه های یاد شده را به جایی برساند که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف معدن در استان ترغیب شود.
لک یادآور شد: در حال حاضر برای اکتشاف معدن در محدوده روستای زواریان از توابع بخش خلجستان، متقاضی سرمایه گذاری زیادی وجود دارد و در صورتی که مشکل های مربوط به منابع طبیعی و توافق با حفاظت محیط زیست حل شود، حاضر به سرمایه گذاری هستند.
بخش خلجستان از بخش های پنج گانه استان قم است که فاصله آن تا شهر قم حدود 75 کیلومتر می باشد.
وی همچنین در خصوص چگونگی تخصیص اعتبارهای اکتشافی به استان ها نیز گفت: سازمان مذکور یک بودجه ملی دارد، از این رو رویکرد ما نیز کاملا ملی است و به هیچ وجه نگاه نمی کنیم که چون قم یک درصد از کل جمعیت ایران را دارد، درصد خاصی از بودجه را به آن اختصاص دهیم، کما این که در این استان نسبت به استان های دیگر بودجه و امکانات بالاتری هزینه شده است.
وی با بیان این که یک طرح ژئوفیریک هوایی دست کم به 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، افزود: ما این نقشه ها که بسیار کاربردی و هدفمند است را در هیچ نقطه ای به غیر از مناطق شهری با هدف شناسایی مخاطره های زمین شناسی و یا روی محدوده های معدنی تهیه نمی کنیم.

** سید مهدی صادقی استاندار قم نیز در پایان این جلسه با تاکید بر ضرورت اکتشاف های تکمیلی معدن طلا در استان گفت: کار حفاری عمیق مربوط به ژئو فیزیک هوایی نیز باید با همکاری و تعاملی که بین منابع طبیعی و شورای معادن ایجاد شده در دستور کار قرار بگیرد تا از ظرفیت خوب و مناسب آن استفاده کنیم.
قم دارای 99 معدن فعال، 52 معدن غیرفعال و یک معدن درحال تجهیز است که بیشتر شامل مواد معدنی غیرفلزی می‌شود.
7403 / 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.