به ‌گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم، حمید یزدانی روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: در کمیته ثبت ملی میراث ناملموس سازمان میراث فرهنگی کشور که با حضور پژوهشگران و کار‌شناسان برجسته برگزار شد، این تعداد پرونده مورد بررسی مسئولان و کار‌شناسان قرار گرفت و به ثبت رسید.
وی ادامه داد: در فرهنگ ایران اسلامی، صحافی بخشی از حرفه وَرّاقی بوده است، وَرّاق به کسی گفته می شد که نسخه ها را کتابت و تزئین و تجلید می کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی قم ادامه داد: با توجه به وجود کتب قدیمی بسیار در موزه حرم حضرت معصومه(س) و کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی و کارگاه های فعال در استان هنر مجلد سازی و صحافی در شهر قم از جایگاه ویژه و قدمت بسیاری برخوردار است.
وی بیان داشت: معرق چوب نیز در قم از سابقه کهنی برخوردار است، قدیمی ترین نشانه های این هنر در قم مربوط به یک منبر چوبی (قرن 8) است که در آن از هنر معرق مشبک استفاده شده است.
یزدانی خاطرنشان کرد: به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هنر معرق مورد حمایت سازمان قرار گرفته و هنر مندان این رشته تحت بیمه تامین اجتماعی می باشند.
وی افزود: هنر مروار بافی یا حصیر بافی در شهر قم از جایگاه ویژه ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر- صنعت در استان از قدمت چند صد ساله برخوردار است ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری می باشد، تا هر چه سریعتر در زیر چتر حمایت میراث فرهنگی قرار گیرد.
وی ادامه داد: سراجی جزیی از صنایع دستی است که صنعتگر طی فرایند آن و پس از دباغی پوست به ساخت انواع کیف ‌ها، کمربند، قطار فشنگ، زین اسب، جلد اسلحه و سایر موارد می ‌پردازد و شواهد موجود نشان دهنده قدمت این هنر در استان قم می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی استان قم با بیان این که نقاشی پشت شیشه در زندگی مردم تاثیر زیادی داشته است، تصریح کرد: این نقاشی تلفیقی از هنر و مذهب می باشد که حتی رنگ در این نوع نقاشی حرمت داشته که بسیاری از نقاشان پشت شیشه قبل از به دست گرفتن «قلم مو» وضو می گرفتند وگاهی نیز با خون خود، رنگ سرخ صحنه کربلا را نقاشی می کردند.
درحال حاضر 2 هزار کارگاه صنایع دستی در رشته های مختلف ازجمله منبت کاری، زیورآلات سنتی، سفال و سرامیک و غیره در قم وجود دارد.
بیش از یک هزار کارگاه ها مربوط به رشته منبت، حدود 350 کارگاه زیورآلات سنتی، 60 کارگاه کاشی و معرق و سایر کارگاه ها به رشته هایی از جمله چرم، سفال، سرامیک، رودوزی، گره چینی و غیره مربوط است.
هنرمندان قم در 50 رشته فعال می باشند.
/8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.