به گزارش ایرنا، وی عصر دوشنبه در آیین اعلام عزای حسینی و آغاز به کار رادیو محرم در شبستان امام (ره) حرم حضرت معصومه (س) درقم افزود: دراین ایام گروه های مختلف اعم جناح های مختلف سیاسی، اقوام گوناگون و عرب و عجم دور هم جمع می شوند، بنابراین یک حلقه اتصال است.
وی اضافه کرد: سزاوار است همه جناح ها از این حلقه اتصال استفاده کنند و فاصله ها کم شود و ملت ما در مقابل دشمن خارجی متحد شود و اگر نگرانی هایی است نیز در پرتو نام امام حسین(ع) و عاشورا و محرم رفع شود.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین با بیان اینکه محرم به عنوان سرمایه بزرگ و گنجینه معارف و احیاگر اسلام باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، گفت: برغم فراموش شدن حوادث تاریخی با گذشت زمان، ولی واقعه عاشورا سال به سال گسترده تر می شود، چون بیانگر مفاهیمی مانند آزادگی و هیهات من الذله و مبارزه با زورمندان و گسترش عدالت در جهان که انسان روز به روز نیاز بیشتری به آن دارد، است.
وی افزود: دردنیایی زندگی می کنیم که یک عده زورمند قلدر تمام منافع را برای خود می خواهند و همه را برده و اسیر می کنند، مردم دنبال مکتبی می روند که زنجیره اسارت را پاره می کند و این جز مکتب امام حسین(ع) نیست و به همین علت عاشورا، محرم و اربعین را هیچ کس نمی تواند محو کند و به صورت خودجوش گستردگی هر سال بیشتر از سال قبل می شود.
آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه ما به چنین مکتب و برنامه ای که بدون احتیاج به تبلیغات ،گسترده تر می شود افتخار می کنیم، گفت: زمانی در لبنان اگر می خواستند عزاداری کنند باید به اتاق های در بسته می رفتند، اما امروز جمعیت عزاداران به صورت دسته جات بسیار پر شور در خیابان های بیروت به راه می افتند، و در کشور خود ما نیز در زمان طاغوت در ایام محرم چه خبر بود حالا چه خبر است.‌؟
وی تصریح کرد: امشب که شب اول محرم است بدون اینکه تبلیغاتی شده باشد، همه جا جوش و خروشی خودجوش برپا است، و باید از این سرمایه عظیم بهره برداری کرد.
آیت الله مکارم شیرازی همچنین با توصیه به سه گروه خطیبان، مداحان و هیات های مذهبی افزود: خطبا و سخنرانان در این ماه مردم را به وظایف شرعی خود آشنا نموده و در مقابل دشمن بسیج کنند، و مداحان نیز از اشعار دارای هدف، سطح بالا، معقول و متناسب استفاده کنند و مردم را با این اشعار زیبا و خوب به امام حسین و اهدافش پیوند دهند.
وی با تاکید بر اینکه ماه محرم و عاشورا فرصت خوبی است، مبادا از دست برود، خطاب به هیات های مذهبی نیز سفارش کرد: برنامه های هیات ها باید منظم باشد، و به یکدیگر احترام بگذارند، و از اسراف و تبذیر بپرهیزند و چشم و هم چشمی نداشته باشند.

** معاون صدای سازمان صدا و سیما نیز در این مراسم علمای دین و مراجع را پرچمدار نهضت حسینی عنوان کرد و گفت: اگر در این حوزه قدمی برداشته می شود باید ذیل این نگاه و پرچم باشد.
حمید شاه آبادی با بیان اینکه در محرم در هر کوی و برزن خیمه ها برپا است، افزود: رادیو و رسانه به عنوان آینه تمام نمای ملت خود را در این مسیر قرار می دهد و هر گامی که بر می دارد باید در مسیر حرکتی باشد که مردم به آن علاقه دارند.
وی افزود: دستگاه امام حسین(ع) یک دستگاه رفع مشکل از همه مسائل و معضل های کشور است و مردم به محرم چشم دوختند، و در حال و هوای آن زندگی نموده و حاجت ها و نیازهای خود را در کنار امام حسین پیدا می کنند.
وی گفت: اگر امروز رادیو در کنار ملت حرکت جدیدی را آغاز می کند چیزی جز نیاز و مطالبه مردم و علما نیست، چرا که نغمه های حسینی مدایح و مراثی زمانی زیباست است که از پایگاه دین و از یک مرجعیت قابل قبول برخوردار باشد.
شاه آبادی از بین بردن همه تحریف ها و خرافات را مطالبه همه مداحان و مرثیه سرایان دانست و افزود: با آغاز محرم نوای حسینی در هر کوی و برزن برپاست و این نوا باید در یک جایی سنگ محک خورده و از محکم کاری کامل برخوردار باشد.
وی گفت: ما به اتقان و استواری این روضه ها و جلوگیری از تحریف ها اعتقاد داریم و فکر می کنیم وظیفه صدا و سیما این است که همگام و همراه مردم حال و فضای مورد نیاز آنها را تامین کند.
برنامه‌های رادیو محرم به صورت 24 ساعته بر روی موج FM ردیف 95.5 مگاهرتز قابل دریافت است.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.