به گزارش ایرنا، مدیرکل بهزیستی قم دراین جلسه که روز دوشنبه درتالار امام رضا (ع) فرمانداری ترتیب یافت، موضوع عدم نظارت دقیق برنحوه صدور پروانه و فعالیت موسسه های
خیریه را مورد بحث قرار داد و گفت: بسیاری از خیریه های موجود در قم به دلیل ثبت شرکت نشدن، فاقد هر گونه نشانی بوده از این رو امکان نظارت بر عملکرد آنها وجود ندارد.
رضا سلیقه افزود: طبق نص صریح قانون دیوان محاسبات کشور موسسه های خیریه ای که حسابرسی سالیانه نشوند، سال بعد تمدید قرار داد با آنها با قانون مغایرت دارد،و به هیچ وجه جایگاه قانونی ندارند.
وی با بیان اینکه درقم موسسه هایی نیز هستند که سرجمع مبالغ توزیع شده توسط آنها در بین محرومان بسیار هنگفت است ولی امکان مدیریت عملکرد آنها نیست، گفت: موسسه های خیریه باید به صورت تخصصی و در یکی از حوزه های مسکن، ازدواج، تحصیل و درمان فعالیت کند، و سامانه ای نیز برای ثبت آنها ایجاد شود.
سلیقه افزود: برخی افراد از کانال های مختلف کمک دریافت می کنند، و در مقابل افراد آبرومندی نیز هستند، که به آنها هیچ کمکی تعلق نمی گیرد و همیشه محروم باقی می مانند.
111 موسسه خیریه در استان وجود دارد که 87 مورد آن فعال است، در این جلسه مقرر شد تا کلیه خیریه های غیر فعال تا دو ماه دیگر نسبت به آغاز فعالیت های خود اقدام کنند و در غیر این صورت پروانه فعالیت آنها باطل خواهد شد.
سلیقه همچنین جمعیت تحت پوشش بهزیستی استان را 26هزار خانوار شامل 100هزار تن از جمعیت استان عنوان کرد و گفت: از این تعداد 22 هزار خانوار را معلولان تشکیل می دهند، که خدمات مختلف تحصیلی و تجهیزات درمانی دریافت می کنند.
وی با بیان اینکه 2هزار تن از معلولان بهزیستی در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند، و 90درصد خانواده ها نمی توانند هزینه نگهداری آنها را پرداخت کنند، افزود: نگهداری این تعداد معلول ماهیانه 25میلیارد ریال و سالیانه 260میلیارد ریال برای بهزیستی هزینه دارد.

** 2600 خانوار تحت پوشش موسسه های خیریه طرف قرارداد کمیته امداد قم هستند
مدیرکل کمیته امداد امام (ره) قم نیز در این جلسه گفت: 22 خیریه با سابقه در استان توسط کمیته امداد شناسایی شده که با آنها تعامل خوبی در راستای کمک به نیازمندان ایجاد شده است.
اکبر میرشکار با بیان اینکه 60 تا 70 درصد افراد تحت پوشش این موسسه ها مددجویان کمیته امداد نیز هستند، گفت: به همین علت تفاهم نامه ای را با آنها منعقد کردیم و این امر باعث شده تا بواسطه تجمیع کمک های دریافتی از کمیته امداد و دیگر موسسه های خیریه مبالغ بیشتری برای تهیه مسکن و یا جهیزیه مددجویان فراهم شود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر میزان مراجعه محرومان به اداره های کمیته امداد استان برای دریافت کمک نسبت به گذشته سه برابر شده است، افزود: با توجه به اینکه کمیته امداد به سمت مردمی کردن امر حمایت از محرومان حرکت می کند، نباید از اهمیت فعالیت موسسه های خیریه مردم نهاد غفلت کرد.

** ابوالفضل شریفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز با اذعان به اینکه کمک های مردمی برای موضوع مبارزه با اعتیاد کافی نیست، گفت: شورای کمک های مردمی باید به آسیب اعتیاد نیز توجه ویژه داشته باشد، چرا که علاوه بر ایتام، کودکانی که والدین آنها معتاد هستند، نیز به کمک احتیاج دارند.
7403/ 6133/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.