به گزارش ایرنا، محمود سیجانی روز شنبه در جلسه کارگروه تنظیم بازار در سالن جلسه های امام جواد(ع) استانداری قم اظهار داشت: در این مدت 97 میلیون و 153 هزار دلار ارزش صادرات استان قم بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 72 میلیون و 707 هزار دلار بوده است رشد یافته است.
وی افزود: مهمترین کالاهای صادراتی استان در این مدت شامل مواد پلاستیکی، سوخت ها و انواع روغن ها، مصنوعات فلزی، کفش، فرآورده های غلات، محصولات شیمیایی، چسب، آلومینیوم، دیگ های بخار و محصولات لبنی بوده است.
وی ادامه داد: عراق، افغانستان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکیه، هند، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ترکمنستان جزو 10 کشور هدف صادراتی کالاهای قم هستند.
سیجانی با بیان این که از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، 139 میلیون و 888 هزار دلار کالا به استان قم وارد شده است گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 100 میلیون و 37 هزار دلار بوده است کاهش 29.8 درصدی را نشان می دهد.
وی گفت: بیشترین کالاهای وارداتی به استان قم وسایل نقلیه زمینی، قطعه های ماشین آلات، الیاف مصنوعی، قهوه، آلومنیوم، محصول های عطرسازی، دستگاه دیجیتالی و جراحی بوده است.
به گفته وی بیشترین واردات از کشورهای چین، کره جنوبی، ژاپن، هند، ایتالیا، ترکیه، اندونزی، فرانسه، آلمان و امارات متحده عربی صورت گرفته است.
سیجانی همچنین تاکید کرد: سه هزار و 479 قلم کالا طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص از گمرک استان قم معاف از پرداخت مابه التفاوت ارز هستند.
وی در ادامه با اشاره به این که از 2 صادر کننده برتر در استان قم تقدیر می شود گفت: 29 مهرماه روز ملی صادرات است که طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در نیمه اول آبانماه مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان برگزار می شود.
وی در بخش دیگر سخنان خود از برگزاری 16 نمایشگاه در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: این نمایشگاه ها در قالب تقویم نمایشگاهی با همکاری اتحادیه ها و صنف های مختلف در بازه زمانی نیمه دوم آبان ماه تا پایان اسفندماه برپا خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: جشنواره های ملی اقوام و عشایر ایران، صنعت ساختمان، فرش دستباف، لوازم خانگی، جشنواره یلدا، صنعت غذا، الکامپ و تلکام، فرش ماشینی، مبلمان، خودرو، کفش، جهیزیه عروس، صنایع دستی و گردشگری، عرضه مستقیم کالا و گل و گیاه از جمله این نمایشگاه ها به شمار می آید.

** مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم نیز در این جلسه گفت: در حال حاضر هزینه های تولید و قیمت تمام شده کالاهای تولیدی افزایش یافته است که باید راهکارهای مدیریتی در این زمینه ارائه شود.
مجید آوری فرد اظهار داشت: شاهد افزایش قیمت مواد اولیه هستیم که این روند باید توسط دستگاه های حاکمیتی مدیریت شود.
وی تاکید کرد: دولت جهت کنترل بازار و وضعیت معیشتی مردم از صادرات برخی از مواد خام جلوگیری کرده است تا در مرحله اول نیاز مواد اولیه کالاهای داخل استان ها تامین شود و بعد در صورت مازاد صادرات صورت گیرد.
وی ادامه داد: باید راهکارهای مدیریتی برای کنترل افزایش قیمت ناگهانی مواد اولیه صورت گیرد و در این مسیر نیاز اولیه بسیاری از تولیدکنندگان بحث پتروشیمی است.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با بیان این که نباید برخی از مواد خام صادر شود گفت: تعدادی از کارخانه ها نیاز به مواد خام و اولیه دارند که این امر باید با همکاری دستگاه ها مورد پیگیری قرار گیرد و نیاز استان تامین شود.
آوری فرد گفت: باید برنامه ریزی کرد تا به جای صادرات مواد خام یا اولیه کالاهای تولید شده صادر شود تا از ارزش درآمدی بالایی نیز همراه داشته باشد.

** عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف قم نیز اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه های فصلی و دائمی، نظارت بر کالاها را افزایش می دهد.
سید ابراهیم صحفی افزود: برگزاری نمایشگاه های مختلف در کنار عرضه کالاها به مصرف کنندگان کمک شایانی می کند تا کالاهایی که نیاز دارند را از یک مجموعه و با قیمت کارشناسی تهیه کنند.
وی با تاکید بر این که در آستانه سال تحصیلی جدید هستیم گفت: باید از ظرفیت اتحادیه های نوشت افزار و مجتمع ناشران در ارائه و عرضه کتاب درسی و لوازم جانبی آن کمک گرفت.
وی خاطر نشان کرد: جلسه هایی با مسئولان اتحادیه نوشت افزار و مجتمع ناشران برگزار شده است تا شاهد برگزاری 2 نمایشگاه در استان قم در آستانه سال تحصیلی باشیم که در صورت تصویب، زمان آن اعلام خواهد شد.
8138/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.