محمود تلخابی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: از این میزان، 36 میلیارد ریال از محل تسهیلات قرض الحسنه بانک های عامل و 11 میلیارد ریال نیز از محل صندوق قرض الحسنه امداد ولایت می باشد.
وی اضافه کرد: این تسهیلات برای حدود 500 تن در بخش هایی از جمله خدماتی، تولیدی، صنایع دستی و دامپروری اشتغالزایی کرده است.
وی ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته نیز 34 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی به 301 مددجوی کمیته امداد پرداخت شد.
تلخابی گفت: امسال مرکز راهبری شغلی در استان ایجاد و به بخش خصوصی واگذار شده است تا ضمن ارائه مشاوره های لازم به متقاضیان، آن ها را در یافتن شغل یاری نماید.
وی افزود: کمیته امداد 15 مردادماه با این مرکز قراداد منعقد نمود و در این مدت، 864 تن از روستاییان به این مرکز معرفی شده اند و 524 تن نیز مشاوره اشتغال دریافت کرده اند.
وی اضافه کرد: سال گذشته 247 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال به یک هزار و 484 مددجوی کمیته امداد پرداخت شد و پیش بینی می شود این میزان در سال جاری به 2 هزار شغل افزایش یابد.
به گفته معاون کمیته امداد قم، تسهیلات اشتغالزایی در نظر گرفته شده برای سال جاری 730 میلیارد ریال است که از این میزان، حدود 430 میلیارد ریال از محل اشتغال پایدار روستایی، 190 میلیارد ریال از محل بند ب تبصره 16 بودجه سال 97 و 110 میلیارد ریال نیز از محل تسهیلات صندوق قرض الحسنه امداد ولایت تامین می شود.
وی گفت: برای ایجاد اشتغال پایدار روستایی با مجموعه بخشداری های استان جلسه هماهنگی برگزار شده و با حضور دهیاران و اعضای شورای روستاها برای هر روستا سهمی مشخص شد و قرار است دهیاران، افراد نیازمند بیکار دارای مهارت را به کمیته امداد معرفی نمایند.
وی افزود: به ازای هر فرصت شغلی، 250 میلیون ریال وام قرض الحسنه پرداخت می شود و روستاییان بیکار متقاضی تسهیلات اشتغال می توانند به دهیاری ها مراجعه و درخواست دریافت وام اشتغالزایی نمایند.
تلخابی با اشاره به این که اولویت تسهیلات اشتغال با روستاییان است، بیان کرد: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای اشتغال روستاییان قم از میانگین کشوری بالاتر است و امسال 70 درصد تسهیلات اشتغالزایی روستایی به افراد غیرتحت پوشش پرداخت می شود.
وی افزود: با پرداخت تسهیلات اشتغال در روستاها، از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری می شود، ماندگاری جوانان در روستاها بیشتر می شود و قبل از این که روستایی دچار آسیب ناشی از بیکاری شود و تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرد، وی را از نظر اقتصادی مستقل می کنیم.
وی گفت: با پیگیری های کارگروه اشتغال استانداری، امیدواریم امسال همکاری بانک های عامل در پرداخت تسهیلات اشتغال افزایش یابد.
تلخابی با اشاره به بسته های تشویقی برای کارفرمایان، گفت: 2 بسته تشویقی در نظر گرفته شده است که کارفرمایان تحت پوشش می توانند از هر 2 بسته استفاده و کارفرمایان غیرتحت پوشش کمیته امداد می توانند فقط از یک بسته استفاده نمایند.
وی افزود: بر اساس این بسته های تشویقی، کمیته امداد به ازای هر مددجویی که توسط کارفرما شاغل شود، تا 2 سال سهم بیمه کارگر را پرداخت می کند و به ازای هر فردی که مشغول به کار شود تا 200 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه به کارفرما پرداخت می کند.
به گفته وی، سال گذشته 6 کارآفرین تحت پوشش کمیته امداد قم با دریافت سه میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات، برای 16 تن اشتغال ایجاد کردند.
در حال حاضر 20 هزار و 703 خانوار معادل 2.7 درصد جمعیت استان قم زیر پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد، 15 هزار و 60 خانوار معادل 1.9درصد جمعیت قم معیشت بگیر بوده و سایر خانوارها نیز از خدمات تک یا چند خدمتی امداد مثل درمان، فرهنگی و اشتغال بهره مند می شوند.
96 درصد از خانواده های زیر پوشش ساکن شهر و چهار درصد ساکن روستا هستند.
/2085/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.