محمد رضا طلایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: روند توسعه باغ ها در قم تا میزان 16 هزار هکتار ادامه پیدا می کند اما افزایش بیش از این مقدار با توجه به شرایط آب و هوایی استان، مناسب و توجیه پذیر نیست.
وی تصریح کرد: استفاد از کشت باغی یکی از راهکارهای موثر برای افزایش عملکرد در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه منابع آب است و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان قمی در سال های اخیر با تغییر الگوی کشت خود، به تولید محصولات باغی روی آورده اند.
وی ادامه داد: بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و مکانیزه در باغ ها و تکمیل زنجیره تولید محصولات، از جمله سیاست های مورد توجه برای بالا بردن ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی باغداران استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: با تسهیلات مناسبی که در اختیار کشاورزان روستایی قرار می گیرد، آنان می توانند، باغ های خود را با استفاده از روش های نوین آبیاری کنند و پیش بینی می شود با ادامه این طرح در آینده نزدیک همه باغ های استان که قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری را داشته باشند، از این روش استفاده کنند.
طلایی در ادامه با اشاره به کیفیت بالای پسته تولیدی در باغ های قم، بیان کرد: پسته، محصولی مقاوم و کم آب بر است و پیش بینی می شود با توسعه باغ های پسته در مناطق روستایی، قم در آینده نزدیک به یکی از مهمترین قطب های تولید پسته کشور تبدیل شود.
وی با بیان این که پسته تولیدی در قم از نظر مرغوبیت محصول، رتبه دوم کشور را دارد، افزود: سطح زیر کشت این محصول در استان روز به روز در حال افزایش است که این مساله نشان دهنده استقبال خوب کشاورزان قمی از این محصول راهبردی و اقتصادی است.
طلایی در ادامه به برنامه های این نهاد در هفته دولت برای بهره برداری از طرح های توسعه کشت های باغی اشاره کرد و گفت: افتتاح 13 طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی همچون توسعه باغ های استان از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی قم در هفته دولت است که با اعتبار 60 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 332 تن انجام می شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.