عاطف ناصری روز شنبه به مناسبت گرامیداشت هفته دولت درگفت و گو با خبرنگاران ایرنا افزود: پیشینه تاسیس اولین مدرسه رسمی دولتی استان اردبیل به سال 1298 در نمین بازمی گردد.
وی اظهار داشت: این درحالی است که در سال 1290 اولین مدرسه در نمین شکل گرفته ولی جنبه رسمی و دولتی نداشته است ولی هشت سال پس از آن با ساخت مدرسه ای به نام فردوسی این شهرستان توانست تاسیس اولین مدرسه رسمی را در استان اردبیل به نام خود ثبت کند.
وی ادامه داد: در سال 1304 نیز مدرسه دیگری در نمین تاسیس شده که دانش آموزان دختر و پسر به شکل مختلط در آن مشغول تحصیل بوده اند.
او افزود: علاقه به علم آموزی در نمین دارای ریشه تاریخی بوده و از مدنیت و فرهنگ دوستی مردم منطقه حکایت دارد و قرار بر این است تا به منظور ارج گذاری به این پیشینه غنی فرهنگی در منطقه در سال آینده مراسم باشکوهی با عنوان جشن یکصدمین سال تاسیس نخستین مدرسه استان اردبیل در نمین برگزار شود.
وی با اشاره به تاثیرگذاری فرهنگی نمین در شهرستان های پیرامون خویش خاطرنشان کرد : نمین همان نقشی را برای نه تنها استان اردبیل بلکه در شمال غرب ایران دارد که مدرسه دارالفنون برای تهران از گذشته های دور داشته است.

** 26 طرح هفته دولت به بهره برداری می رسد
فرماندار نمین در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و هفته دولت گفت : به همین مناسبت 26 طرح مختلف در این شهرستان با مجموع اعتبار 216 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
عاطف ناصری افزود : شش مورد از این طرح ها مربوط به سرمایه گذاری های بخش خصوصی با مجموع اعتبار 108 میلیارد ریال و اشتغالزایی 120 نفر است و طرح های دیگری نیز معادل همین مبلغ در حوزه عمران شهری و روستایی شامل راه روستایی ؛ بهسازی روستاها ؛ گذرگاههای درونشهری روستایی و نظایر آن افتتاح می شود.
ناصری با بیان اینکه علاوه بر این موارد چندین طرح دیگر در نمین آماده افتتاح بودند افزود : چون قصد داریم آنها را با حضور مقام های ذیربط کشوری افتتاح کنیم تا وجهه صنعتی و قابلیت های شهرستان در سطح کشور معرفی شوند مراسم افتتاح آنها را برای فرصت های مناسب دیگر موکول کرده ایم.
نمین از تعهد ایجاد اشتغال خود جلوتر است
فرماندار نمین در ادامه سخنانش سهم شهرستان نمین از اشتغال 20 هزار نفری استان اردبیل را یک هزار و 45 فقره ذکر و یادآوری کرد : از ابتدای امسال تا این زمان در نمین یک هزار و 73 فقره شغل ایجاد شده است.
وی کشاورزی ، خدمات ، گردشگری ، پیمانکاری ، آموزش و پرورش ، کارخانه تولید کریستال ، صنعت ، مرغداری ، شبکه بهداشت و ادارات را از بخش هایی دانست که این میزان شغل در آنها در نمین ایجاد شده است و افزود : از مجموع این مشاغل ایجاد شده 765 فقره دارای بیمه می باشند.
او ادامه داد : انتظار داریم طی نیمه دوم امسال نیز دست کم برای 500 نفر در شهرستان نمین شغل ایجاد شود که در این صورت حدود 50 درصد از هدفگذاری انجام شده در ایجاد اشتغال جلوتر خواهیم بود.
ناصری با بیان اینکه این موفقیت نه تنها در استان اردبیل و شاید در ایران کم نظیر و شایسته تقدیر است افزود : در این زمینه علاوه بر عزم جدی دولت باید فرهنگ بالای مردم شریف نمین در تمایل به سرمایه گذاری و وجود ظرفیت های بالقوه خدادادی در این شهرستان را که یک نوع پتانسیل خفته اشتغالزایی را در منطقه ایجاد کرده است دخیل دانست.
جایگاه بخش صنعت در نمین ارتقا یافته است
فرماندار نمین به اقدام های چند سال اخیر در ارتباط با توسعه صنعت در این شهرستان اشاره کرد و گفت : 295 واحد صنعتی فعال ، یک منطقه ویژه اقتصادی ، یک ناحیه اقتصادی و یک شهرک صنعتی در نمین وجود دارد و از مجموع 250 فقره مجوز صادره برای واحدهای صنعتی در این شهرستان تاکنون 88 مورد آنها بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
ناصری ؛ همچنین فروش و صادرات کالاها از این شهرستان مرزی را یک مزیت عمده در زمینه ارزآوری که از نیازهای اساسی کشورمان در شرایط کنونی است دانست و ادامه داد این فرآورده ها نه تنها یک ریال نیز ارز هزینه نمی کنند بلکه سبب ارزآوری برای کشورمان هستند.

** 14 میلیون متر مکعب آب در نمین صرفه جویی شد
فرماندار نمین از صرفه جویی 14 میلیون متر مکعب در مصرف آب در این شهرستان طی سه سال گذشته خبر داد.
عاطف ناصری افزود : این حجم از آب از منابع آبی منطقه و دشت اردبیل به واسطه برچیدن و بستن چاههای غیرمجاز ؛ اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدررفت آب در مسیر انتقال صرفه جویی شده است.
وی همچنین درباره وضعیت سد عنبران گفت : عملیات اجرایی این سد به ظرفیت یک میلیون متر مکعب به واسطه تجهیز کارگاه و طی مراحل اداری آغاز شده و طی یک تا دو هفته آینده آبگیری و فعالیت خود را شروع می کند.
ناصری دو سد خشکه سیر و سربند هرکدام به ظرفیت 800 هزار متر مکعب را از دیگر طرح های این شهرستان در زمینه مهار آبهای سطحی ذکر و خاطرنشان کرد : سد سربند تا دهه فجر امسال و سد خشکه رود نیز در صورت تامین اعتبار و نیز مساعد بودن شرایط جوی در سال آینده به بهره برداری میرسد.
الیاف مصنوعی ؛ اصالت گلیم عنبران را تهدید می کند
فرماندار نمین با اشاره به بافت سالانه 250 هزار متر مربع گلیم به عنوان شاخص ترین صنعت دستی این شهرستان در عنبران گفت : با تاسف به خاطر استفاده از الیاف مصنوعی به جای الیاف طبیعی در چند سال اخیر اصالت این صنعت دستی به خطر افتاده است.
عاطف ناصری افزود : هر اندازه استفاده از الیاف مصنوعی کم باشد به همان قدر مراحل مختلف بافت گلیم عنبران از تهیه مواد اولیه ؛ رنگ و بافتن آن به شکل سنتی انجام و نه تنها ویژگی طبیعی این کالا حفظ می شود بلکه زمینه اشتغال سنتی افراد در روند تولید این فرآوده نیز از بین نمی رود.
وی ارزشمندی صنایع دستی را در طبیعی و سنتی بودن آن دانست و خاطرنشان کرد : از دلایل پایین بودن قیمت و تعداد مشتریان گلیم عنبران همین استفاده از الیاف مصنوعی در بافت آن است.
** سالانه سه هزار میلیارد ریال فرآورده در نمین تولید می شود
فرماندار نمین گفت : خصوصیات جغرافیایی و اقلیمی و داشتن مردمی سخت کوش این شهرستان را در ردیف یکی از تولیدکنندگان انواع فرآورده های دامی و کشاورزی قرار داده است.
عاطف ناصری ؛ ارزش این میزان فرآورده شامل گندم ؛ جو ؛ گوشت قرمز ؛ گوشت سفید ؛ آبزیان ؛ لبنیات و غیره را حدود سه هزار میلیارد ریال در سال ذکر کرد.
وی افزود : مرزی بودن شهرستان نمین موقعیت مناسبی را برای انجام مراودات و نیز صدور کالاها و فرآورده ها فراهم کرده است.
شهرستان نمین با 35 هزار نفر جمعیت در منطقه ای با آب و هوای دلپذیر در 30 کیلومتری شرق اردبیل قرار دارد.
6019/ 6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.