به گزارش ایرنا، علی دولتی‌مهر روز دوشنبه در جلسه مدیریت منابع آب و سازگاری با خشکسالی افزود: درپنج سال گذشته اقلیم استان آذربایجان شرقی و اردبیل از حالت مرطوب به نیمه مرطوب تغییر پیدا کرده و هم‌اکنون نیز در مرز اقلیم نیمه خشک قرار دارد .
وی با بیان اینکه تغییر اقلیم هشداری جدی است، افزود: تغییرت اقلیمی تاثیرات خود را با افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی نشان می‌دهد و با وجود کوهستانی بودن استان روند افزایش دما و ظهور این قبیل از تغییرات مشهود است .
دولتی مهر بیان کرد: در استان اردبیل و آذربایجان شرقی شیب تند افزایش دما تدوام دارد در حالی که در بسیاری از نقاط دنیا این قبیل تغییرات اقلیم با شیب ملایم‌تری صورت می گیرد.
مدیرکل هواشناسی استان اردبیل با بیان اینکه تغییرات اقلیمی در اردبیل در فصول سرد سال بیشتر از دیگر فصول است افزود : کمبود باران و برف مدت زمان خشک سال در این استانها را از چهار ماه خشکی به هشت ماه خشکی افزایش داده ضمن اینکه افزایش تبخیر و روند صعودی دما و افزایش وزش بادهای گرم جنوبی هم بیشتر شده است.
دولتی مهر کاهش میزان بارش در استان را یادآور شد و گفت:میزان بارش در فصل بهار کاهش داشته اما در فصل تابستان تغییرات چندانی ندارد .
وی برگزاری نشست های تخصصی آب ، فرهنگ سازی مصرف بهنیه آب ، تغییر الگوی کشت را در بهینه سازی مصرف آب موثر دانست و افزود: دستگاه های اجرایی می توانند با مشارکت یکدیگربه بهینه سازی مصرف آب کمک کنند .
در این جلسه راهکار های لازم برای جلوگیری از خشکسالی از سوی کارشناسان ارائه شد .
/6016/7110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.