به گزارش ایرنا، اصغر سلیمان زاده روز دوشنبه در جلسه مدیریت آب و سازگاری با خشکسالی که در اتاق بازرگانی اردبیل برگزار شد افزود: برای جلوگیری از هدر رفت آب در کانال های خاکی ردیف اعتباری ابلاغ شده که در صورت تخصیص هدر رفت آب در استان مهار می شود .
وی بابیان اینکه استان اردبیل با 100 میلیون متر مکعب کمبود آب مواجه است افزود: برای تامین آب شرب طرح های آبرسانی در شهرستان ها در دست اجراست که با تکمیل آن مشکل کمبود آب برطرف می شود .
سلیمان زاده بیان کرد: برای تامین آب ،سه سد خاکی در مشگین شهر ، سه سد در خلخال ،سه سد در کوثر و 2 سد در گرمی و یک سد بزرگ در پارس اباد در دست اجراست .
وی از کاهش روان آبها در استان خبر داد و گفت: بارش نسبت به سال قبل و دراز مدت مثبت است ولی روان آبها به میزان 43 درصد کاهش یافته است .
مدیرعامل آب منطقه ‌ای اردبیل ادامه داد : روان آبها در سد یامچی 25 درصد ،در سد سبلان 59 درصد ،در سد قوری چای 82 درصد ،سقزچی 56 درصد در طول یکسال کاهش داشته است .
سلیمان زاده با اشاره به کسری شدید منابع آب زیرزمینی در منطقه گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است که اگر هم ‌اکنون به مدت پنج سال آب مصرف نکنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می‌رسد.
وی با بیان اینکه در دشت اردبیل با 632 میلیون متر مکعب کسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یکی از 355 دشت ممنوعه کشور است.
سلیمان زاده بیان کرد: عوامل متعددی می‌تواند سبب کمبود آب در دشت اردبیل شده است ، کاهش محسوس بارش ‌ها در سال‌ های اخیر، برداشت بی‌ رویه از آب ‌های زیرزمینی و نیز حفر چاه‌ های غیرمجاز و برداشت‌ های اضافه از چاه ‌ها برای مصرف کشاورزی از جمله مهم ترین عوامل کاهش ذخیره در این دشت می باشد.
مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل معتقد است که برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی کشت ، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های کشاورزی کم مصرف آب، آبیاری قطره ای وتحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است.
او یکپارچه سازی اراضی ، کشت گلخانه ای و توسعه گلخانه های صنعتی و کشاورزی را در کاهش سهم آب کشاورزی موثر دانست و بیان کرد: در صورت اعمال این اقدامات می توان سهم آب کشاورزی را کاهش و سهم آب صنعتی را افزایش داد.
سلیمان زاده اصلاح مدیریت مصرف آب را ضروری خواند و گفت: با فرهنگ سازی توسط رسانه ها و نهادهای متولی می توان مصرف آب را مدیریت کرد.
وی با بیان اینکه جبران کسری سدها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، افزود: دلیل اصلی کسری مخازن سدها برداشت بیش از حد و در برخی مواقع 80 درصد بیشتر از ظرفیت برداشت با هدف تامین مصارف آب اشامیدنی است.
به گفته سلیمان زاده ، باید 20 درصد از منابع موجود آب هر منطقه مصرف و بقیه برای استفاده نسل های آینده و حفاظت محیط زیست نگهداری شود .
در این جلسه راهکار های لازم برای جلوگیری از خشکسالی از سوی کارشناسان ارائه شد .
7110/ 1257
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.