' امروز با حضور فناوری های مختلف و محیط اجتماعی در حال تغییر خواسته یا ناخواسته در معرض اطلاعات فراوان قرار می گیریم، آنقدر فراوان که مغز قادر به پردازش درست آنها نیست و به عبارت دیگر با “اضافه بار اطلاعاتی” مواجه است.
اضافه بار اطلاعاتی زمانی رخ می دهد که مقدار اطلاعات وارد شده به مغز بیشتر از توانایی مغز برای پردازش آن است.
آلوین تافلر در کتابش با عنوان “شوک آینده” پیش بینی کرده بود تولید و گسترش روز افزون اطلاعات در نهایت منجر به ایجاد آسیب هایی در زندگی کاری و اجتماعی افراد خواهد شود.
امروزه با گسترش ابزارهای اطلاع رسانی، شبکه ها اجتماعی، تبلیغات مجازی و محیطی، کپی و تکثیر راحت اطلاعات، اضافه بار اطلاعاتی بیش از هر زمانی ما را تهدید می کند و ممکن است قربانی آن شویم. تحقیقات نشان می دهد حجم بالای اطلاعات نه تنها می تواند باعث اختلال در کار افراد شود بلکه می تواند روی تصمیم گیری، نوآوری و کاستن از لذت زندگی تاثیر بگذارد.
* غلبه بر اضافه بار اطلاعاتی
اضافه بار اطلاعاتی زمانی رخ می دهد که میزان اطلاعات ارائه شده به فرد بیش از ظرفیت مغز برای پردازش آنها باشد. فضای مجازی مستعد ایجاد اضافه بار اطلاعاتی است. برای مقابله با این معضل شیوه های زیر پیشنهاد می شود:
برنامه ریزی برای استراحت: زمان هایی را مشخص کنید که از تکلیف یا کامپیوتر دور باشید. این کار باعث می شود مغز شما نفس بکشد و چشم انداز و کارهایی که باید انجام دهید را دوباره بازبینی کنید.
ایجاد محدودیت: از آنجایی که اینترنت و فضای مجازی 7 روزه و 24 ساعته در اختیار است. می توانید زمان هایی که صرف کار با کامپیوتر و بررسی منابع می کنید را کم و در عوض کیفیت منابع را بهبود ببخشید.
تناسب بین فضای فیزیکی و مجازی: اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر و میز شما و همچنین محیط اطراف شما به خوبی سازمان یافته باشند'.
6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.