به گزارش ایرنا ، فریدون بابایی روز چهارشنبه در همایش کشت اقتصادی زعفران خلخال افزود: در سال گذشته از 12.5 هکتار اراضی بارور کشت زعفران 44 کیلوگرم محصول برداشت شد.
او گفت: با توجه به افزایش 2 هکتاری سطح زیر کشت و افزایش رغبت کشاورزان به این کشت ، پیش بینی می شود میزان زعفران برداشت شده در سال جاری به 50 کیلوگرم برسد.
وی با اشاره به وارد شدن 2 هزار و 100 میلیارد ریال خسارت ناشی از سرمای بهار امسال به کشاورزان و باغداران خلخال گفت: در حالی که 90 درصد آب مصرفی در بخش کشاورزی استفاده می شود بهره وری آن بسیار پایین است.
بابایی افزود: با اجرای طرح جایگزینی ارقام کشاورزی کم آب بر و مقاوم در مقابل سرما ضمن بهره وری مناسب از آب ، کاهش هزینه های تولید خسارات ناشی از وقوع حودث طبیعی نیز به حداقل خواهد رسید.
نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: با توجه به ادامه خشکسالی در کشور و وارد شدن خسارت سنگین ناشی از سرمازدگی محصولات باغی و کشاورزی ، جایگزینی محصولات کشاورزی کم آب بر و اقتصادی همچون زعفران و گل محمدی در منطقه راهکار مناسبی برای مقابله با این 2 پدیده جوی است.
بشیر خالقی از آغاز مطالعه اراضی ملی تحت اختیار منابع طبیعی استان اردبیل خبرداد و افزود: 25 هزار هکتار از اراضی خلخال و 20 هزار از اراضی تحت مدیریت منابع طبیعی کوثر آزاد شده و در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.
یکی از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی هم گفت: در حال حاضر کشور ایران مقام اول دنیا را در بحث تولید زعفران بخود اختصاص داده است.
محمد حسین سعیدی راد اظهار داشت: در سال گذشته از 105 هزار هکتار از اراضی زیرکشت زعفران در کشور 351 تن محصول خشک زعفران تولید شد که 80 درصد آن صادر و تنها 20 درصد به مصرف داخل کشور رسید.
وی افزود: کشت و توسعه زعفران در سطح وسیعی از مزارع کشاورزی و توقف کشت خشخاش و جایگزینی زعفران به جای این محصول در کشور افغانستان تهدیدی برای زعفران کشورمان محسوب می شود.
به گفته او ، استفاده از یافته های علمی همراه با بهره گیری از سیستم مکانیزاسیون برای کشت این محصول در بین کشاورزان زعفران کار با هدف حفظ مقام اولی جهان ضرورت دارد.
او گفت: با هدف دستیابی کشاورزان به یافته های علمی و راهکارهای جدید تولید محصولات کشاورزی 2 هزار نشریه ترویجی از سوی سازمان تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کشور به چاپ رسیده و به صورت رایگان برای استفاده کشاورزان در سایت این سازمان بارگذاری می شود.
در این همایش یافته های علمی کشت ، داشت و برداشت زعفران و راه های کاهش هزینه های تولید از سوی کارشناسان اعزامی از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی به شرکت کنندگان ارائه شد.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.