عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: معیار تعامل موفق دانشگاه و صنعت، تجاری سازی ایده ها و پژوهش های دانشگاهی است.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، غلامحسین حسینی نیا در کارگاه «دانشگاه کارآفرین؛ الزامات و راهکارها» در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه بستر جریان فعالیت های انسان در عصر حاضر متلاطم، غیرقابل پیش بینی و بر اساس تصمیم های غیرخطی و غیرمتعارف است، گفت: با راه حل های دیروز مسائل امروز و آینده را نمی توان حل کرد، بلکه باید مسائل آینده با راه حل های آینده ولی امروز حل شود.
وی با اشاره به فلسفه وجودی دانشگاه های جامعه محور، افزود: این دانشگاه ها باید آینده نگار بوده و با یک آینده نگری، لوکوموتیو انتقال جامعه به آینده باشند.
حسینی با بیان اینکه در سال های اخیر توسعه مبتنی بر تولید جای خود را به توسعه مبتنی بر دانایی داده است، تصریح کرد: نوآوری، نیروی انسانی، کارآفرینی و واحدهای تحقیق و توسعه مشخصه های توسعه مبتنی بر دانایی بوده و ساختار آن نیز مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، مناطق توسعه فناوری های نوین، دالان های علم و فناوری و دانشگاه های کارآفرین می باشند.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با اشاره به استلزامات و بایدهای دانشگاه کارآفرین، خاطرنشان کرد: تا قرن ۱۵ دانشگاه های نسل اول با بحث آموزش فعالیت می کردند، از سال ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلادی دانشگاه های نسل دوم و از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد نسل سوم دانشگاه ها با عنوان دانشگاه های کارآفرین مطرح شدند.
وی کاهش بودجه پژوهشی، کاهش حمایت های مالی و تغییر انتظارات از نقش دانشگاه در ارتباط با تعامل بیشتر با محیط را از جمله فشارهای محیطی بر دانشگاه ها عنوان کرد.
حسینی با بیان اینکه در نسل سوم دانشگاه ها علاوه بر حفظ جایگاه آموزشی و پژوهشی، باید مشارکت در توسعه اقتصادی بیشتر شود، تصریح کرد: ایجاد قابلیت های نهادی کارآفرینی اعم از شبکه سازمان های تحقیق و توسعه، شبکه سازمان های آموزش و مشاوره کارآفرینی، دانش کارآفرینی، مهارت کارآفرینی و نگرش کارآفرینی و همچنین ایجاد جریان نوآوری در منطقه اعم از تحول رابطه دانشگاه، صنعت و دولت به منظور اجرای مدل پویا و تعاملی نوآوری از جمله ماموریت های اصلی یک دانشگاه کارآفرین است.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با تعامل دانشگاه ها با صنعت و دولت تاکید کرد و گفت: توسعه قابلیت های کارآفرینی، تولید و انتقال دانش، فناوری و نوآوری، ایجاد شهرک های دانش محور و حل علمی مشکلات جامعه، بنگاه ها و دولت کارکردهای اصلی یک دانشگاه کارآفرین است.
وی با اشاره به موضوع تجاری سازی در دانشگاه های کارآفرین، گفت: تجاری سازی فرآیند تبدیل دانش تئوریک موجود در نهادهای دانشگاهی به برخی از انواع فعالیت های اقتصادی است.
حسینی افزود: زایش ایده کسب و کار از پژوهش، استخراج پروژه های مخاطره ای جدید از ایده ها، راه اندازی شرکت های انشعابی از پروژه ها و تحکیم خلق ارزش اقتصادی از طریق شرکت های انشعابی مراحل تجاری سازی دانش هستند.
عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان اینکه ترویج، آموزش و فعالیت های ستادی زمینه های کارآفرینی در دانشگاه ها هستند، افزود: معیار تعامل موفق دانشگاه و صنعت، تجاری سازی ایده ها و پژوهش های دانشگاهی است.
وی با بیان اینکه وقتی نرخ تغییرات محیط بیشتر از نرخ تغییرات درون سازمان باشد، پایان عمر سازمان فرا رسیده است، تصریح کرد: تنها راه بقا و رشد دانشگاه، توسعه کارآفرینی دانشگاه  و تبدیل به دانشگاه کارآفرین است.
اساتید دانشگاه جامعه محور نقش به سزایی در تصمیم گیری های فنی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند همچنین دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: فاصله ای که طی سالیان گذشته دانشگاه ها با جامعه و صنعت پیدا کرده اند، باعث خسران و ضرر بسیار زیادی برای دانشگاه ها و جامعه شده است.
وی افزود: ضرر و زیانی که این عدم ارتباط سازمان یافته به آموزش عالی وارد کرده، باعث شده است اساتید دانشگاه با موضوعات واقعی جامعه خیلی آشنا نباشند.
حبیبی ادامه داد: وقتی معلم و استاد دانشگاه با مسائل و واقعیت های جامعه اعم از واقعیت های موجود در صنعت و مسائل اجتماعی آشنا نباشد، قطعا فکر و اندیشه وی برای حل مشکلات عقیم خواهند ماند.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه بهترین دانشگاه های دنیا، دانشگاه هایی هستند که تعامل سازنده ای با توده جامعه و صنعت دارند، تصریح کرد: وقتی جامعه با دانشگاه ارتباط خوبی نداشته باشد، باعث می شود مدیریت جامعه با اثربخشی بسیار کم و با هزینه بسیار بالا انجام شود .
وی با تاکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم که مدل دانشگاه های پیشرو در دنیا چیست، خاطرنشان کرد: دانشگاه ها از نسل اول آموزشی و نسل دوم پژوهشی گذشته و به نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم جامعه محور که همه تصمیم گیری های جامعه در بحث های صنعتی، اشتغالزایی و کاهش آسیب ها از دانشگاه جهت می گیرد، رسیده اند.
حبیبی با بیان اینکه اساتید دانشگاه جامعه محور نقش به سزایی در تصمیم گیری های فنی، اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند، گفت: دانشگاه جامعه محور باعث می شود عالمانه، هوشمندانه تصمیم گیری شود.
وی اظهارامیدواری کرد: بتوانیم نقشی در رونق اقتصادی و اشتغال جوانان ایفا نماییم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.