به گزارش ایرنا ، معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در این مراسم گفت: این بخش به عنوان یک گنجینه مهم از اسناد تاریخی منطقه و بویژه سلسله صفویه محسوب می شود و کتاب های گردآوری شده در این مجموعه در شناساندن هویت تاریخی این شهر نقش تاثیرگذاری خواهد داشت.
علی نواداد ، توجه به حوزه فرهنگی و تاریخی اردبیل را مهم دانست و افزود: صفویان به عنوان اولین سلسله پس از ورود اسلام به ایران توانستند با تشکیل دولت متمرکز و قدرتمند، هویتی مبتنی بر مذهب تشیع را برای این سرزمین و ساکنان آن ایجاد کنند.
او اظهار داشت: تشکیل حکومت صفویان در اردبیل از یکسو موجب بازگشت ایران به صحنه‌ معادلات و مناسبات جهانی شد و از دیگر سوی ، ایرانی را بنیان نهادند که در دوره ‌های بعد از خود نیز منشاء اثر فراوان بوده ‌اند.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل همچنین افزود: نقش صفویان به عنوان یک حکومت شیعی در مطالعات تاریخی ایران بویژه در حوزه‎های دینی و مذهبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و صفویان در بین تمام سلسله‎ ها و حکومت‎ های شیعه مذهب در طول تاریخ اسلام، مهم‎ترین و موثرترین نقش رادر پیشرفت تشیع و نهادینه کردن آن داشته‎ اند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان نیز در این مراسم از گردآوری بیش از 150 نسخه کتاب و 47 حلقه لوح فشرده برای راه اندازی این بخش خبر داد.
رباب عزیزخانی گفت: این اداره کل همزمان با گرامیداشت هفته اردبیل (30 تیر تا 4 مرداد) با همکاری تعدادی از موسسات مردم نهاد با ایجاد غرفه در محوطه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به مدت سه روز اقدام به گرد آوری کتاب های اهدایی مردم کرد و در این مدت منابع قابل توجهی جمع آوری شد.
عزیزخانی همچنین با اشاره به تخصیص 50 میلیون ریال اعتبار برای خرید کتاب های مربوط به تاریخ اردبیل افزود: در تلاش هستیم تمام کتاب های منتشر شده در این خصوص را خریداری کنیم.
او همچنین به تهیه 21 حلقه لوح فشرده از کتاب هایی که در موزه آرمیتاژ لنینگراد (سن پطررزبورگ روسیه) نگهداری می شود اشاره کرد و گفت: این منابع جزو آثار ارزشمند در حوزه تاریخ اردبیل هستند که می توانند در تامین نیازهای علمی و اطلاعاتی محققان و پژوهشگران نقش اساسی داشته باشند.
شاه اسماعیل صفوی از چهره ‌های برجسته تاریخی و فرهنگی استان اردبیل بوده و تاثیرگذاری خدمات وی در زمان حکومت صفوی و پس از آن قابل توجه است.
شاه اسماعیل صفوی توانست در دوران سلطنت خود فرمانروایی واحد در سرحدات کشور حاکم سازد ، اعلام شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور از اقدامات شایان توجه نواده شیخ صفی ‌الدین اردبیلی است.
6018/6016
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.