به گزارش ایرنا ، محمد خداپرست روز دوشنبه در جلسه کمیته برنامه ریزی خلخال افزود: مجوز لازم برای آزاد سازی بخشی از مناطق حفاظت شده تحت مدیریت حفاظت محیط زیست با هدف فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در این روستاها اخذ شده است.
او اظهار داشت: پیش از این مقررات مربوط به مناطق حفاظت شده مانع از اجرای طرح های عمرانی مربوط به توسعه مناطق روستایی شده بود.
نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: با پایان مطالعات جدید اراضی ملی تحت مدیریت منابع طبیعی دست کم 20 هزار هکتار از اراضی داخل محدوده منابع طبیعی خلخال برای اجرای طرح های توسعه ای کشاورزی و باغداری در اختیار روستاییان ساکن در این مناطق قرار خواهد گرفت.
بشیر خالقی افزود: قوانین حاکم بر منابع طبیعی کشور همان قوانین مربوط به اصلاحات اراضی مصوب سال 1340 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و اداره کل منابع طبیعی استان اردبیل بر اساس نقشه های هوایی تهیه شده آن زمان همچنان تصمیم گیری می کند.
وی گفت: واقع شدن 37 درصد از مجموع اراضی خلخال در داخل منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره حفاظت محیط زیست از موانع سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال بدلیل وجود شرایط سخت اخذ مجوز راه اندازی واحدهای تولیدی حتی در بخش کشاورزی در اراضی تحت مدیریت است.
خالقی همچنین افزود: برغم برخورداری خلخال از معادن بسیار غنی سهم اشتغال بخش معادن این شهرستان بدلیل واگذاری تمامی معادن سنگ تراورتن به سرمایه گذاران و شرکت های غیر بومی کمتر از تعداد انگشتان یک دست است.
به گفته او ، در حالی که روزانه حمل صدها تن سنگ از خلخال به استان های دیگر آسفالت و زیرسازی راه های ارتباطی منطقه را تخریب می کند شرکت های بهره بردار سنگ تراورتن از فروش سنگ به 2 کارخانه فراوری سنگ تازه احداث شده خلخال خودداری می کنند.
7119/6018
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.