امام جمعه شهرستان کوثر گفت: مسئولان اگر در تامین نشدن حق و حقوق آبی منطقه تدبیری درست انجام ندهند امکان تکرار حوادث خرمشهر در منطقه کوثر بسیار بالاست.
به گزارش ایسنا، منطقه اردبیل، حجت‌الاسلام عسگر بیگی در جریان بازدید وزیر نیرو از سد گیوی اظهار کرد: اهالی شهرستان کوثر بیش از 20 سال است که منتظر بهره‌مندی از نتایج و ثمرات سد کوثر هستند در حالی که به دلایل مختلف تخصیص سد به حداقل رسیده و در این سال‌ها اهالی با مشکلات و معضلات متعددی در حوزه آب مواجه بوده و انواع مشکلات را با سعه صدر تحمل کردند.
وی خاطرنشان کرد: اگر مسئولان کشوری و استانی تدبیری برای حل مشکلات آبی مردم منطقه نکنند امکان تکرار حوادث خرمشهر و آبادان در این شهر دور از انتظار نیست و روزشمار تعیین شده نیز برای مسئولان به اتمام رسیده است.
امام جمعه کوثر گفت: باید در تملک اراضی که اهالی منطقه برای اولین بار با پذیرفتن اسناد دولتی همراهی کردند تا آبگیری سد و پایاب آن اجرا شود به این سعه صدر مردم احترام بگذاریم و سعی نکنیم از این شرایط به نوعی سوء استفاده کنیم.  
بیگی به کاهش محسوس حقابه کوثر بعد از گذشت 20 سال از رقم 80 میلیون مترمکعب به 20 میلیون مترمکعب اشاره و تصریح کرد: اراضی تحت پوشش نیز از 8 هزار هکتار به کمتر از 2 هزار هکتار رسیده و واقعا مردم منطقه از این شرایط گلایه دارند که ضرورت دارد به شکل جدی مسئولان حق و حقوق آبی مردم منطقه را مراعات کرده و به توسعه کشاورزی و باغات این شهرستان کمک کنند.
وی مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم منطقه را حاد و در حد نگران کننده توصیف کرد و افزود: ما اجازه نخواهیم داد حتی یک لیتر از حقابه مردم این منطقه به سایر شهرها منتقل شده و یا بخواهند از آب خلخال و کوثر برای پتروشیمی اردبیل حقابه‌ای را تخصیص دهند.
امام جمعه کوثر تشدید مهاجرت را در این شهرستان در دو دهه اخیر یادآور شد و گفت: 47 هزار نفر جمعیت این شهرستان در حال حاضر به کمتر از 20 هزار نفر رسیده در حالی که اهالی این شهرستان همواره در دفاع از نظام جمهوری اسلامی ایران و حضور در مراسمات ارزشی و انقلابی پیشتاز هستند.
بیگی اضافه کرد: اهالی قصد مشارکت 40 میلیارد تومانی درر احداث شبکه پایاب سد گیوی را دارند اما انتظار دارند وزیر نیرو و مسئولان استانی قول مساعد در حل مشکلات و نارسائی‌های موجود بدهند.
 
نباید به بهانه تامین آب شرب اردبیل حقابه کوثر و خلخال ضایع شود
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم اظهار کرد: با گذشت سال‌های طولانی سد گیوی به شکل نیمه و ناقص به بهره‌برداری رسیده اما خبری از احداث شبکه پایاب آن نیست و به همین دلیل مردم منطقه گله‌مند مسئولان هستند.
بشیر خالقی با انتقاد از تخصیص ناعادلانه آب در جنوب استان اردبیل خاطرنشان کرد: بنده چهار بار به معاون وزیر نیرو در سال‌های گذشته نامه نوشتم تا در تخصیص حقابه این منطقه تجدیدنظر شود اما جالب است تخصیص‌ها در این مدت به کمتر از 74 میلیون مترمکعب رسیده به طوری که تخصیص 5 سد روستاهای این شهرستان از جمله مرشت، زاویه کرد، نیلق و ... نادیده گرفته شده است.
وی افزود: نباید به بهانه انتقال آب از جنوب استان به مرکز استان تخصیص ما به کمترین میزان برسد در حالی که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم تا چنین امری در ضایع شدن حق و حقوق اهالی جنوب استان اردبیل روی دهد.
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی به بلاتکلیفی احداث 9 سد معیشتی در جنوب استان و تامین نشدن اعتبار کافی برای تکمیل آنها اشاره کرد و گفت: 70 سال است که آبگرم گیوی به صورت سنتی اداره می شود و به رغم اجاره یک میلیارد تومانی از این آبگرم چندان توجهی به مرمت و بازسازی آن نشده در حالی که انتظار می‌رود وزارت نیرو این آبگرم را به بخش خصوصی واگذار کند.
خالقی همچنین به خالی شدن روستاهای این شهرستان از سکنه و کاهش 50 درصدی جمعیت روستایی شهرستان کوثر اشاره و تصریح کرد: با ادامه این روند و مشکلات ناشی از کم آبی به نظر می‌رسد در سال‌های آینده کلید شهر را باید به مسئولان استان تحویل داده و ما نیز بند و بساط مهاجرت را برای خود مهیا کنیم. Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.